ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Advertisements

ZÁKLADY PRAVDĚPODOBNOSTI
Pravděpodobnost 11  Zásobník úloh  Opakování, procvičení VY_32_INOVACE_21-12.
VY_32_INOVACE_21-01 PRAVDĚPODOBNOST 1 Úvod, základní pojmy.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
VY_32_INOVACE_21-06 Pravděpodobnost 6 Zásobník úloh Opakovací lekce.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
POČET PRAVDĚPODOBNOSTI
Pravděpodobnost. Náhodný pokus.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_SU_3_01.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM.
PRAVDĚPODOBNOST NEZÁVISLÉ JEVY Jevy A,B nazýváme nezávislými, jestliže
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Úvod do pravděpodobnosti VY_32_INOVACE_M4r0113 Mgr. Jakub Němec.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_MATEMATIKA1_ 19 Tematická.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_115.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_110.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky 1.
Příklad 1 Urči pravděpodobnost získání výhry ve Sportce pro 4 uhodnutá čísla. Řešení: Ve Sportce se losuje 6 výherních čísel ze 49 čísel v osudí. Výherní.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 2. Úpravy výrazů Název sady: Matematika pro 4. ročník, opakování k maturitě.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_6_INOVACE_MAT44 Název školy SPŠ a.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 18 – Výrazy a operace s mnohočleny – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUDUM 1 – Lomené výrazy – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_19 Název materiáluZákladní.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 4 – Intervaly – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 11 - Odmocniny NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Podmíněné pravděpodobnosti
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Matematika Pravděpodobnost
Geometrická posloupnost - příklady
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Pravděpodobnost. Náhodný pokus.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Transkript prezentace:

ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK CZ.1.07/1.5.00/34.0423 ČÍSLO MATERIÁLU DUM 15- Pravděpodobnost-náhodný pokus, jev. NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 AUTOR PaedDr.Alena Chalupová TÉMATICKÝ CELEK Pravděpodobnost. ROČNÍK 2.-nástavbové studium, 4.-HŠ DATUM TVORBY Prosinec 2013 Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01

Anotace: Prezentace seznámí žáky s pojmy náhodný pokus, náhodný jev, elementární jev, jev jistý a jev nemožný seznámí žáky s pojmem množina všech možných výsledků náhodného pokusu vysvětlí vztahy mezi náhodnými jevy a ukáže na souvislost jevů a množin obsahuje ukázkově řešené příklady k procvičení daného učiva Metodické pokyny: výukový materiál

Pravděpodobnost. Pravděpodobnost je část matematiky, která studuje náhodné jevy a formuluje jejich zákonitosti. Vznikla v polovině17. století na základě studia různých hazardních her. Její základy položili matematici B. Pascal, P. Fermat, a J. Bernoulli.

Náhodný pokus, náhodný jev. Rozlišujeme 2 druhy pokusů: a) ty, které při dodržení předepsaných podmínek, ve- dou vždy k témuž předem očekávanému výsledku (př. Fyzika: při teplotě 100°C a tlaku 100kPa se mění skupenství z vody na páru, vychýlení magnetické střelky v elektrickém poli, chemie: reaktivnost látek a pod.) b) ty, které i při dodržení předepsaných podmínek mohou vést k různým výsledkům…tzv. náhodné pokusy (př.: hod kostkou, mincí, tah sportky, tažení karet, výběr výrobků, ověřování léků...)

Předpoklady: U každého náhodného pokusu umíme vyjmenovat všechny jeho možné výsledky, tj. určit množinu . Žádné dva výsledky nenastanou současně, tzn. že se vzájemně vylučují. Jeden z nich nastane vždycky.

Základní pojmy: množina  …je konečná množina všech možných výsledků náhodného pokusu elementární jev …každý prvek množiny  náhodný jev…každá podmnožina množiny , označujeme A, B, C atd. jev nemožný…prázdná podmnožina množiny  jev jistý…celá množina 

Příklad 1-zadání+řešení: Určete množinu  a počet jejích prvků u následujících náhodných pokusů: a) Hod hrací kostkou: =1, 2, 3, 4, 5, 6 n=6 b) Hod dvěma hracími kostkami: =11,12,13,14,15,16,21,22,...64,65,66 n = V´(2,6) = 62 =36

Příklad 1-pokračování: c) Hod mincí: =rub, líc n=2 d) Hod dvěma mincemi: =RR,RL,LR,LL n= V´(2,2)= 22=4 e) Hod třemi mincemi: =RRR,RRL,RLR,LRR,…,LLL n= V´(3,2)= 23 = 8

Příklad 2. Ve třídě je 28 žáků, 4 žáci se mají podrobit testu. Určete počet prvků množiny . a) libovolná čtveřice: b) záleží-li na pořadí při zkoušení:

Příklad 3: Rodina má 3 děti, zjišťujeme pohlaví. Jaké jsou možné výsledky, záleží-li na pořadí dětí podle věku? k…kluk, d…děvče =kkk, kkd,kdk,dkk,ddk,dkd,kdd,ddd ,

Příklad 4. Náhodný pokus: hod kostkou. = 1,2,3,4,5,6 Zapište jevy: Jev A…padne šestka: Jev B…padne sudé číslo: Jev C…padne liché číslo: Jev D…padne číslo < 5: Jev E…padne číslo 7: Jev F…padne číslo < 9: A=6 B=2,4,6 C=1,3,5 D= 1,2,3,4 E=...jev nemožný F=  …jev jistý

Příklad 5. Náhodný pokus: hod 2 kostkami. = 11,12,13,…46,56,66 Zapište jevy: Jev A…padne právě 1 šestka: A=16,26,36,46,56,61,62,63,64,65 Jev B…padne aspoň 1 šestka B=16,26,36,46,56,61,62,63,64,65,66

Příklad 5-pokračování. Jev C…padnou stejné číslice: C=11,22,33,44,55,66 Jev D…padnou různé číslice: jev D je jev opačný k C Jev E…padne součet 7: E=16,61,25,52,34,43 Jev F…padne součet >7 (tj. 8,9,10,11 nebo 12): F=26,62,35,53,44,36,63,45,54,46,64,55,56,65,66

Příklad 6: Hod kostkou Jsou dány jevy: Jev A…padne šestka: A=6 Jev B…padne sudé číslo: B=2,4,6 Jev C…padne liché číslo: C=1,3,5 Jev D…padne číslo < 5: D= 1,2,3,4 Jev E…padne číslo 7: E=...jev nemožný Jev F…padne číslo < 9: F=  …jev jistý Jev G…padne trojka G=3 Jev H…padne číslo >3 H=4,5.6 Jev J…nepadne šestka J=1,2,3,4,5

Příklad 6-pokračování. Zapište jevy: padne šestka nebo padne číslo < 5: AD= 1,2,3,4,6 padne sudé nebo liché číslo: BC= =1,2,3,4,5,6 padne číslo >3 a zároveň padne číslo < 5 HD= 4 Nepadne trojka G´= 1,2,4,5,6…jev opačný k jevu G, platí GG´=  Padne šestka a zároveň padne číslo liché AC=… jev nemožný, jevy se vylučují

Použitá literatura: Vlastní archiv autora CALDA, Emil. Matematika pro netechnické obory SOŠ a SOU. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1998, 251 s. ISBN 80-719-6109-4. JIRÁSEK, František. Sbírka úloh z matematiky: pro SOŠ a studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 479 s. Učebnice pro střední školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN 80-042-1341-3.

Děkuji za pozornost.