Charakteristiky variability

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Marcela Sandnerová Pojem charakteristiky variability Variabilita (proměnlivost)  Odlišnost hodnot příslušného znaku Čím větší je variabilita sledovaného.
Advertisements

Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 3.1 – 3.4 Lineární rovnice, vyjádření neznámé ze vzorce Název sady:
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Mechanické kmitání Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
MATEMATIKA Úměra přímá a nepřímá - slovní úlohy řešené trojčlenkou.
ROVNOMĚRNÝ POHYB, PRŮMĚRNÁ RYCHLOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Analytické myšlení Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Volný pád a svislý vrh Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Práce se spojnicovým diagramem Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika.
Brigáda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Statistika Statistické funkce v tabulkových kalkulátorech MSO Excel a OO.o Calc.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika, seminář diferenciální a integrální počet Osmý ročník víceletého gymnázia.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Korelace 20. prosince 2013 VY_42_INOVACE_190227
Mocniny s racionálním exponentem I.
Pravděpodobnosti jevů
Binomická věta 30. října 2013 VY_42_INOVACE_190212
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
MATEMATIKA Funkce.
„VĚDA JE, DÁVÁ SPRÁVNÉ ÚDAJE, NEKLESEJTE NA MYSLI, ONA VÁM TO VYČÍSLÍ“
MATEMATIKA Čísla celá základní pojmy.
Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice ( Viètovy vzorce)
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Variace bez opakování 25. srpna 2013 VY_42_INOVACE_190202
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Tabulky, grafy – test VY_32_INOVACE_ července 2013
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
STATISTICKÉ METODY V GEOGRAFII
Statistické pojmy. Statistické pojmy Statistika - vědní obor zabývající se zkoumáním jevů, které mají hromadný charakter Pojem statistika slouží k.
Lineární rovnice a nerovnice III.
Matematika Koule.
Charakteristiky variability
Základy zpracování geologických dat testování statistických hypotéz
5.2 – 5.3 Mocniny, odmocniny, mocniny o základu 10
Matematika Parametrické vyjádření přímky
Základy infinitezimálního počtu
Popisná /deskriptivní/ statistika
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
10.11 – Vietovy vzorce, iracionální rovnice
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
MATEMATIKA Aritmetická posloupnost Příklady 2.
Parametry polohy Modus Medián
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Matematika Operace s vektory
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Soustavy dvou lineárních nerovnic o jedné neznámé
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Lineární rovnice Opakování na písemnou práci
4.8 Nerovnice s abs. hodnotami – Metoda nulových bodů
Střední hodnoty Udávají střed celé skupiny údajů, kolem kterého všechny hodnoty kolísají (analogie těžiště). Aritmetický průměr - vznikne součtem hodnot.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Jevy a náhodná veličina
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
STATISTICKÉ ZPRACOVÁNÍ DAT (JEDNOROZMĚRNÉ SOUBORY)
STATISTICKÉ ZPRACOVÁNÍ DAT (JEDNOROZMĚRNÉ SOUBORY)
Užití mocnin a odmocnin ve slovních úlohách II.
MATEMATIKA Goniometrické funkce Příklady 2.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MATEMATIKA Kvadratická funkce Příklady.
Transkript prezentace:

Charakteristiky variability 14. prosince 2013 VY_42_INOVACE_190226 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám.

Charakteristiky variability (proměnlivosti) nám vyjadřují velikost kolísání jednotlivých hodnot kolem střední hodnoty statistického souboru. 2

Rozpětí R - variační rozpětí definujeme jako rozdíl mezi největší a nejmenší hodnotou znaku v souboru:               R = xmax – xmin - je to velice nepřesná charakteristika variability 3

Rozptyl (disperze) sx2 - průměr druhých mocnin odchylek od aritmetického průměru 4

Směrodatná odchylka sx - druhá odmocnina z rozptylu charakterizuje variabilitu znaku ve stejných jednotkách měření, v jakých jsou udány hodnoty znaku 5

Variační koeficient je definován jako podíl směrodatné odchylky a aritmetického průměru. Udává se v procentech. má smysl jen pro nezáporné hodnoty znaku x slouží k srovnání variability dvou a více statistických souborů, které mají výrazně odlišnou polohu znaku nebo jsou vyjádřeny v různých měrových jednotkách (při statistické kontrole kvality laboratorních testů - může charakterizovat přesnost měření ) 6

Mezikvartilová odchylka pokud jsme místo aritmetického průměru použili medián vypočítáme ji jako rozdíl mezi horním kvartilem (75% kvantil) a dolním kvartilem (25% kvantil) 7

Příklad 1 Při deseti měření doby reakce jsme naměřili tyto hodnoty (v sekundách): 8,7; 8,8; 9,3; 8,5; 9,0; 8,8; 9,2; 8,9; 9,0; 9,3. Vypočítejte aritmetický průměr a charakteristiky variability. Příklad 2 Při deseti měření doby reakce jsme naměřili tyto hodnoty (v sekundách): 8,7; 8,8; 9,3; 8,5; 9,0; 8,8; 9,2; 8,9; 9,0; 9,3. Vypočítejte aritmetický průměr a charakteristiky variability. 8

Příklad 2 Ve středně velké firmě jsme provedli porovnání roční mzdy. Určete aritmetický průměr, modus, medián, rozptyl, směrodatnou odchylku a variační koeficient. Roční plat v tisících Kč 580-620 630-670 680-720 730-770 780-820 830-870 880-920 930-970 1 3 10 19 52 25 11 4 802,8 800 4132,16 64,28 8% 9

Příklad 3 Srovnejme produkci ve dvou provozech jedné firmy. Produkce lahví se vykazuje v tisíci kusech a produkce nápojů v hektolitrech. Posuďte, ve kterém provozu byla během sledovaného období 10 dnů výroba rovnoměrnější. Nejdříve vypočteme variační koeficient pro produkci firmy A: Průměr x = 2, 3, směrodatná odchylka sx = 1 a tudíž variační koeficient vX = sX/ x = 0, 4. Analogicky vypočteme variační koeficient pro firmu B: Průměr y = 6, směrodatná odchylka sy = 1, 55 a tudíž variační koeficient vy = sy / y = 0, 25. Tedy rovnoměrnější je v dané dekádě výroba ve firmě B. Den 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 celkem Výroba lahví 23 Výroba nápojů 60

Citace CALDA, Emil a Václav DUPAČ. Matematika pro gymnázia. 5. vyd. Praha: Prometheus, 2008, 170 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN 978-80-7196-365-3. POLÁK, Josef. Středoškolská matematika v úlohách. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1999, 626 s. ISBN 80-719-6166-3. 11