Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Tlak

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Deformační účinky síly
Advertisements

Tlak v praxi (Učebnice strana 89 – 90)
TLAKOVÁ SÍLA. TLAK aneb Proč mají tanky pásy? PaedDr. Jozef Beňuška
Deformační účinky síly
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Vypočítej 1. Hmotnost tanku je 38 t. Celková styková plocha pásů se zemí je 490 dm2. Jaký tlak způsobuje tank na vodorovnou plochu? 2. Jaký tlak způsobuje.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Výpočet tlakové síly ze známého tlaku a obsahu plochy
V této kapitole se dozvíme více o deformačních účincích sil
Deformační účinky síly
Tlak Definice tlaku Příklady Výpočet.
Název materiálu: TLAK – výklad učiva.
Fyzika 7.ročník ZŠ Tlak,Tlaková síla Creation IP&RK.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
V této kapitole se dozvíme více o deformačních účincích sil
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Hustota
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Výpočty s hustotou
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Teplota
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření teploty Číslo DUM: III/2/FY/2/1/14 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čas Číslo DUM: III/2/FY/2/1/11 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny a jejich.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření hmotnosti
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Indukční čáry magnetického pole Číslo DUM: III/2/FY/2/2/20 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Sériové řazení rezistorů Číslo DUM: III/2/FY/2/2/13 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měřidla délky Číslo DUM: III/2/FY/2/1/3 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Tlak
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Magnetické pole a magnetizace Číslo DUM: III/2/FY/2/2/19 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrické vlastnosti látek Číslo DUM: III/2/FY/2/2/1 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření a znázornění síly
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu kapalin
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Objem
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrická práce Číslo DUM: III/2/FY/2/2/15 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické a.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření délky Číslo DUM: III/2/FY/2/1/2 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon(příklady) Číslo DUM: III/2/FY/2/2/11 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Závislost elektrického odporu na vlastnostech vodiče Číslo DUM: III/2/FY/2/2/12 Vzdělávací předmět: Fyzika.
Procvičování znalostí z tlaku a tlakové síly. Žákům jsou nabídnuty 4 příklady v časovém limitu 3 minut. Kliknutím na list se spustí start časového limitu.
T LAKOVÁ SÍLA, TLAK Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil Číslo DUM: III/2/FY/2/1/17 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět 7.ROČNÍK.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Stín Číslo DUM: III/2/FY/2/3/4 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing. Markéta.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Zdroje elektrického napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/9 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Milada Zetelová NÁZEV: VY_52_INOVACE_17_FYZIKÁLNÍ VELIČINY TEMA:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Tlak v praxi Číslo DUM: III/2/FY/2/1/20 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Milada Zetelová NÁZEV: VY_52_INOVACE_26_FYZIKÁLNÍ VELIČINY TEMA:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čas
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Stín
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Siločáry elektrického pole
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vodič a izolant v elektrickém poli Číslo DUM: III/2/FY/2/2/5 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Paralelní řazení rezistorů
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Magnetické pole a magnetizace Číslo DUM: III/2/FY/2/2/19 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Závislost elektrického odporu na vlastnostech vodiče Číslo DUM: III/2/FY/2/2/12 Vzdělávací předmět: Fyzika.
9. Dynamika – hybnost, tření, tíhová a tlaková síla
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon (odvození)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Tělesa – kvádr Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Objem
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil
Pravoúhlý trojúhelník, Pythagorova věta, přepona, odvěsna
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník – obsah čtverce
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Výkon elektrického proudu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Výpočty s hustotou
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon(příklady)
Tělesa – povrch kvádru Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Tlak Když stlačíme kuličku z plastelíny, zdeformuje se. Podobně se deformuje měkká hlína, když po ní šlapeme nebo hliníková lžička, když ji ohýbáme. V.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Tlak Číslo DUM: III/2/FY/2/1/19 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny a jejich měření Autor: Mgr. Petra Kejkrtová Anotace: Žák se seznámí s tlakem jako fyzikální veličinou, jednotkami tlaku a jejich převody, naučí se vypočítat tlak pomocí síly na konkrétních příkladech. Klíčová slova: Tlak, značka a jednotka tlaku, výpočet tlaku. Metodické pokyny: PC, DTP, metodické pokyny jsou součástí materiálu Druh učebního materiálu: Prezentace doplněná fotografiemi a úkoly. Druh interaktivity: Kombinovaná Cílová skupina: Žák 7. ročníku Datum vzniku DUM: 19.4.2013

Tlak Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Kejkrtová.

Tlak je fyzikální veličina, která vyjadřuje účinky tlakové síly. Značka: p Základní jednotka: 1 Pa (Pascal) Někdy je potřeba vyjádřit tlak ve větších jednotkách. K tomu používáme násobky jednotek tlaku. Hektopascal (1 hPa), kilopascal (1 kpa), megapascal (1 MPa) Základní převody jednotek tlaku: 1 hPa = 100 Pa 1 Pa = 0,01 hPa 1 kPa = 1 000 Pa 1 Pa = 0,001 kPa 1 Mpa = 1 000 000 Pa 1 Pa = 0,000001 MPa

F – tlaková síla působící na rovinnou plochu Tlak vyjadřuje poměr tlakové síly, která působí kolmo na rovinnou plochu a obsahem této plochy. F – tlaková síla působící na rovinnou plochu S – obsah plochy, na kterou působí síla kolmo F S

Řešené příklady pro výpočet tlaku: 1. Hmotnost žákyně a židle je dohromady 55 kg. Obsah stykových ploch nohou je 14 cm2. Jaký tlak způsobuje židle na podlahu? m = 55 kg S = 14cm2 = 0,0014 m2 g = 10 N/kg p = ? [Pa] F = m . g F = 55 . 10 F = 550 N Židle způsobuje na podlahu tlak 392 587 Pa. p = F : S p = 550 : 0,0014 p ≐ 392 587 Pa

Řešené příklady pro výpočet tlaku: 2. Na špičku jehly působíme silou 2 N. Obsah plochy špičky je 0,02 mm2. Jaký tlak způsobuje špička jehly na látku? F = 2 N S = 0,02 mm2 = 0,000002 m2 p = ? [Pa] p = F : S p = 2 : 0,000002 p = 1 000 000 Pa = 1 Mpa Špička jehly způsobuje na látku tlak 1 Mpa.

Řešené příklady pro výpočet tlaku: 3. Zatloukáme hřebík do prkna. Na hlavičku hřebíku působí kladivo silou 60 N a obsah plochy špičky hřebíku je 0, 015 mm2. Jak velký tlak způsobuje hřebík na prkno? F = 60 N S = 0,015 mm2 = 0,000015 m2 p = ? [Pa] p = F : S p = 60 : 0,000015 p = 4 000 000 Pa = 4 Mpa Hřebík způsobuje na prkno tlak 4 MPa.

Řešené příklady pro výpočet tlaku: 4. Hmotnost cihly je 4,7 kg. Její rozměry jsou 0,30 m, 0,15 m, 0,07 m. Vypočítej, jaký tlak způsobuje na vodorovnou podložku ve všech polohách. b) a) c) a c b

Řešené příklady pro výpočet tlaku: a = 0,30 m b = 0,15 m c = 0,07 m m = 4,7 kg g = 10 N/kg pa, pb, pc = ? [Pa] Sa = a . b Sb = b . c Sc = a . c Sa = 0,3 . 0,15 Sb = 0,15 . 0,07 Sc = 0,3 . 0,07 Sa = 0,045 m2 Sb = 0,0105 m2 Sc = 0,021 m2 F = m . g pa = F : Sa pb = F : Sb pc = F :Sc F = 4,7 . 10 pa = 47 : 0,045 pb = 47 : 0,0105 pc = 47 : 0,021 F = 47 N pa ≐ 1044 Pa pb ≐ 4476 Pa pc ≐ 2238 Pa Cihla způsobuje tlak na podložku a) 1044 Pa, b) 4476 Pa, c) 2238Pa. Čím menší plocha, tím větší tlak.

Řešené příklady pro výpočet tlaku: 5. Hmotnost člověka je 75 kg. Obsah chodidel člověka je 430 cm2. Jak velký tlak způsobuje tento člověk na podložku? m = 75 kg S = 430 cm2= 0,043 m2 g = 10 N/kg p = ? [Pa] F = m . g F = 75 . 10 F = 750 N Člověk způsobuje na podložku tlak přibližně 17 442 Pa. p = F : S p = 750 : 0,043 p ≐ 17 442 Pa

Otázky a úkoly: Co je to tlak? Tlak je fyzikální veličina, která vyjadřuje účinky síly. 2. Jaká je značka a základní jednotka tlaku? P, Pa 3. Jak se vypočítá tlak? p = F : S, F – tlaková síla, S – obsah plochy 4. Krasobruslařka má hmotnost 55 kg. Stojí na jedné brusli, která má stykovou plochu 7 cm2. Jak velký tlak způsobí na led? p ≐ 785 714 Pa 5. Převeďte na Pa: 4,5 kPa; 78 hPa; 6 Mpa; 89kPa; 0,6 hPa, 0,765 MPa 4 500 Pa; 7 800 Pa; 6 000 000 Pa; 89 000 Pa; 60 Pa; 765 000 Pa

Použité zdroje: AUTOR NEUVEDEN. wikimedia: jehly [online]. [cit. 18.4.2013]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Needles_(for_sewing).jpg WALTER J. PILSAK. wikimedia: hřebíky [online]. [cit. 18.4.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor: Nails.jpg Ostatní obrázky autor.