Pavla Fojtíková Ivona Skalická

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Hodnotová orientace svobodné generace
Zásady pro tvorbu dotazníků
Úvod do problematiky ZDRAVÉHO ŽIVOTNÍHO STYLU
Pozitivní hodnocení sebe
Alžběta Brožová Barbora Šimková Lenka Krejcárková.
VLIV ZMĚN SVĚTA PRÁCE NA KVALITU ŽIVOTA 2005 – 2008 Moderní společnost a její proměny Seminář k výzkumu na úseku BOZP
Abraham Maslow (1908 – 1970). Abraham Maslow Americký psycholog, psychiatr a filozof Zakladatel humanistické psychologie.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Oceňování, vděčnost a zákon rozšíření a zákon rozšíření (Z knihy: Sanaya Roman Žít s radostí)
Emoce (city).
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
OSOBNOST.
Psychologie štíhlé postavy
Charakteristiky zdravé komunikace
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Osobní pohoda.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
02.1 Zdravý způsob života Ve zdravém těle zdravý duch.
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
Psychologie II Sociální psychologie
05.1 Péče o tělo, hygiena v dospívání
Metody sociální psychologie
Duševní zdraví a psychohygiena
Teorie motivace Adéla Furiková.
Strachy v období rané adolescence
Tělesné sebepojetí.
Pozitivní psychologie
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÍ A JEHO DETERMINANTY 03
Frederick Irving Herzberg
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Psychologické aspekty zdraví
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Psychologie zdraví Copingové strategie.
Abraham Harold Maslow „To, co člověk může být, to musí být.”
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Předmět psychologie zdraví
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Definice, základní pojmy
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Srdečně vás vítáme Kdo jsme a co nabízíme? Jsme křesťanský sbor církve adventistů sedmého dne v Karlových Varech Chceme naplnit potřeby lidí žijících v.
JAK SI UŽÍVAT? Jak žít, ať z toho něco mám? Co má vlastně cenu? A je to vůbec důležité? Co má vlastně cenu? A je to vůbec důležité? 7x VÍC.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Sebevědomí Zdravé sebevědomí je základem zdravého a plnohodnotného života Zdravé sebevědomí je základem zdravého a plnohodnotného života Sebevědomí staví.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Číslo v digitálním archivu školy VY_52_INOVACE_VZ_01 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluZdraví a jeho podmínky Anotace Žák.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Mgr.Michal Vičar Emoční inteligence.
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Mgr.Michal Vičar Emoce.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vztahy a pravidla soužití - rodina
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
MOTIVACE.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST U VYBRANÝCH POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ
Katedra sociální práce
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Pavla Fojtíková Ivona Skalická Well-being Pavla Fojtíková Ivona Skalická

Co to je W-B? V psychologii je pojem W-B vysvětlován většinou opisně ve vztahu k dalším příbuzným pojmům: v anglosaské terminologii Satisfaction (spokojenost) Life satisfaction (životní spokojenost) Pleasure (radost) Happiness (štěstí) Health/State of being healthy

V české terminologii se ustálil úzus spojovat W-B s dimenzí duševní pohody, což ovšem tento pojem zdaleka nevyčerpává! Velké popularity se pojmu W-B dostalo v souvislosti s definicí zdraví (WHO, 1948). W-B je zde zakotven jako důležitá charakteristika zdraví, přičemž se rozlišují jeho tělesné, duševní a sociální dimenze.

Definice zdraví (WHO, 1948) „ Zdraví je stav, kdy je člověku naprosto dobře, a to jak fyzicky, tak psychicky i sociálně. Není to jen nepřítomnost nemoci a neduživosti.“ „Health is a state of complete physical, mental and social WELL-BEING and not merely the absence of disease and infirmity.“

WHO termín W-B používá, ale nedefinuje. Oblasti využití „W-B“: V psychologii zdraví se termín W-B užívá ve významech: Kvalita života Duševní zdraví Životní pohoda Osobní pohoda Jak byste vy sami definovali W-B?

Pravdu máte všichni. I zde je vidět, že je těžké W-B přesně definovat. Nejlépe se to ukazuje přímo na následujícím dotazníku (podle Snydera a Lopeze z roku 2002):

Do jaké míry pro vás platí tato tvrzení? 1.Když se dívám na svůj životní příběh, jsem celkem spokojen s tím, co bylo. 2.Můj dosavadní život byl plynulý proces učení změn a osobního růstu. 3.Někteří lidé zmateně chodí od ničeho k ničemu, ale já k nim nepatřím. 4. Domnívám se, že svůj život řídím poměrně odpovědně. 5. Věřím ve své názory, i když jsou někdy odlišné od názorů druhých. 6. Myslím, že lidé, kteří mě znají, mě považují za člověka, který je schopen druhým něco dávat a dělit se s nimi o svůj čas.

7.Domnívám se, že lidé jsou přátelští, vlídní a laskaví. 8.Svět se pomalu stává lepším místem pro všechny lidi. 9.Mám něco, co má cenu, co mohu světu dát 10. Není tak naprosto těžké předpovědět, co se bude ve světě (společnosti) dít. 11. Společenství (komunita), v němž žiji, je v podstatě prostředím pohody.

Pomocí tohoto dotazníku se zjišťují dvě dimenze W-B: 1)psychická pohoda - té se týkal první slide 2)sociální pohoda – druhý slide

Dimenze psychické pohody (W-B) Sebepřijímání Osobní růst Účel života Začlenění do života Samostatnost – autonomie Vztah k druhým lidem

Dimenze sociální pohody (W-B) Sociální přijetí (akceptance) Sociální aktualizace Spoluúčast na společenském dění Sociální soudržnost Sociální integrace

Psychická pohoda + sociální pohoda = životní pohoda (W-B). Obě tyto dimenze jsou velmi subjektivní, proto lze pro W-B užít termín subjektivní životní pohoda. „Subjektivní životní pohoda je kognitivní a emocionální vyhodnocení vlastního života.“

Nám se nejvíce líbí pro pojem W-B užití českého ekvivalentu „prožitek osobní pohody“.

Teoretické zvládání jevu zvaného osobní pohoda Z čeho si myslíte, že pramení osobní pohoda?? 1)Sledování životních cílů 2)Uspokojování životních potřeb 3)Genetický vklad pohody Který z nich platí??

Osobní pohoda Platí všechny tři: Teorie životních cílů: jde o to, že člověku je dobře – je v pohodě -, když má pro co žít. Když člověk jde za tím, co si stanovil jako cíl svého snažení a je vše v pořádku, je i daný člověk v pohodě.

Osobní pohoda 2) Teorie uspokojování životních potřeb: Už Freud nebo Maslow upozornili na důležitost uspokojování potřeb pro pocit pohody. Důkazem, že tato teorie je platná, je opačný případ, kdy se neuspokojená potřeba projevuje určitým napětím, které snižuje pocit pohody. Neuspokojená potřeba – napětí – snížený pocit pohody

Osobní pohoda 3) Teorie biologických základů pocitu pohody: Studií jednovaječných dvojčat, která vyrůstala spolu / odděleně, se podařilo prokázat, že existuje určitý genetický vklad, který predisponuje člověka k tomu, aby se obecně cítil v lepší či horší pohodě. Nejvyšší míru pohody lze očekávat u lidí s vyšší mírou extroverze a nižší mírou neuroticismu

Genetická výbava však nesmí být považována za jediný faktor, který ovlivňuje subjektivní pocit pohody. Důležitý je celkový postoj daného člověka: Jak se člověk staví ke světu, ke svému životu – jaké je jeho pojetí a „vidění světa a života“ (např. zda se soustřeďují ve vyprávění o svém životě na pozitivní či negativní události)

Některé osobnostní charakteristiky zvyšující kvalitu života (vedou ke zvýšení prožitku osobní pohody a lepšímu zdraví – mají schopnost salutogeneze): Empatie a altruismus Láska Přátelství Moudrost Morální motivace Nezdolnost – resilience Sebeocenění – self-esteem Vrcholné zážitky – flow Vděčnost Spiritualita Byla podniknutá řada experimentů, které tento vliv potvrzují.

Experimentální práce, týkající se jevu „vděčnost“ Robert E. Emmons – University of California David a Michael E. Mc Cullough – University of Miami (2005) Vliv vděčnosti na celkový fyzický i psychický stav lidí Možnosti měření dispozice vděčnosti

Vliv vděčnosti na celkový fyzický i psychický stav lidí Lidé, kteří si vedli pravidelně deník, v němž si po dobu 2 měsíců každý den pečlivě zaznamenávali to, za co mohou být vděčni měli méně příznaků fyzických obtíží, celkově se lépe cítili, pravidelněji cvičili a byli optimističtější v pohledu na to, co budou v příštím týdnu dělat. (X těm, kteří zaznamenávali neutrální události nebo těžkosti.)

Vliv vděčnosti na celkový fyzický i psychický stav lidí Lidé, kteří si vedli tento deník spěli s vyšší mírou úspěchu k realizaci svých důležitých životních cílů, ať tímto cílem bylo zlepšování zdravotního stavu, úspěšnost studia nebo zlepšování mezilidských stavů. Prokazovali vyšší míru sociální opory druhým lidem. Studenti dosahovali vyšší úrovně pozornosti, zaměřenosti, soustředění a cíl svého snažení, bdělosti, nadšení a životní energie.

Měření dispozice vděčnosti Lidé na sedmi stupňové škále vděčnosti se nejčastěji zařazovali na předposlední –druhý nejvyšší, stupeň míry vděčnosti. V závislosti na subjektivní míře vděčnosti se v kladné či záporné korelaci vyjadřovali i k dalším osobnostním charakteristikám: Duševní pohoda - Materialismus Prosociální postoje Spiritualita

Metody zjišťování kvality života VAS (Visual Analogous Scale) Zeptáme se v rozhovoru daného člověka, jak se cítí. Odpověď vyžadujeme zaznamenáním křížku na úsečce, jejíž krajní body označují stav nepředstavitelně špatně – mimořádně dobře. V místě křížku se nachází jeho momentální pocit pohody.

Metody zjišťování kvality života FSWLC (Five-items Satisfaction With Life Scale) = Pětipoložková škála spokojenosti se životem. Ohodnoťte pět tvrzení číslem (1-7) podle následujícího klíče: 1 = s výrokem zásadně nesouhlasím 2 = nesouhlasím 3 = spíše nesouhlasím 4 = ani nesouhlasím, ani souhlasím 5 = spíše souhlasím 6 = souhlasím 7 = s výrokem rozhodně souhlasím

V mnoha ohledech je můj život blízký tomu, co je mým ideálem B. Podmínky mého života jsou výtečné C. Jsem se svým životem spokojen D. Doposud jsem od života dostal vše podstatné, co jsem chtěl E. Kdybych mohl žít ještě jednou, nezměnil bych na něm téměř nic

Vyhodnocení 5-9 výrazně nespokojen se životem 10-14 velmi nespokojen s výsledkem 15-19 poněkud nespokojen se životem 21-25 poněkud spokojen se životem 26-30 velmi spokojen se životem 31-35 mimořádně kladně spokojen se životem U VŠ:mezi 21-25 většina

Použitá literatura Jaro Křivohlavý, Psychologie zdraví, Portál 2001 Jaro Křivohlavý, Psychologie vděčnosti a nevděčnosti, Grada 2007 Jaro Křivohlavý, Pozitivní psychologie, Portál 2004 Vladimír Kebza, Psychosociální determinanty zdraví, Academia 2005

Děkujeme za pozornost