Úvodní přednáška pro 1. ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Praxe na VOŠ Jabok Úvodní přednáška pro 1. ročník.
Advertisements

Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Mapování potřeb regionů ve vztahu k činnosti středisek výchovné péče a zařízení ústavní a ochranné výchovy POHLEDEM PRACOVNÍKŮ ORGÁNŮ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ OCHRANY.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Zahájení tvorby Komunitního plánu sociálních služeb pro město Žatec Mgr. Petr Antoni Dne
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
VZNIK PRACOVNÍHO POM Ě RU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_08_VZNIK PRACOVNÍHO.
Kvalifikace pracovníka v sociálních službách a sociálního pracovníka.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Klára Lysová Pravidla Rady Kraje Vysočina pro poskytování stipendia pro studium na zahraničních středních školách v partnerských regionech.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Pedagogické disciplíny II. Část Aplikované. Rozdělení aplikovaných pedagogických disciplín  Školské  Mimoškolské  Na hranici školských a mimoškolských.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Přijímací řízení pro školní rok 2012/2013 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
Povolání, zaměstnání, práce
METODICKÝ A SUPERVIZNÍ SEMINÁŘ K PRAXI IV.
Plánování ve školní tělesné výchově
Institucionální cesta podpory
Vteřina poté Participace z pohledu bývalých klientů ústavních zařízení
Metodický a supervizní seminář k praxi III.
Úmluva o právech dítěte Listina základních práv a svobod Další zákony
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Základní informace o poskytovateli
Speciální metody fyziologie živočichů Bi 5611c
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Občanská výchova a svět práce - 9. ročník Milan Šimek
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Gymnasium Jižní Město Praha
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
seminář k Teorii a metodice výchovy
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Informace k přednášce a semináři k předškolní pedagogice Jarní semestr 2016 Zora Syslová.
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Školní poradenské pracoviště
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
Vzdělávání v Praze Hlavní město Praha podporuje řadu projektů s cílem zvýšit kvalitu vzdělávání zaměření na instituce zřizované Hlavním městem Praha pomoc.
Podnikové dětské skupiny Kristina Zapletalová
METODICKÝ A SUPERVIZNÍ SEMINÁŘ K PRAXI IV.
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
ASISTENT PEDAGOGA V MALOTŘÍDNÍ ŠKOLE
KURIKULUM PRO VŠECHNY R. Votavová /
Práce se sexualitou a intimitou lidí žijících v pobytových sociálních službách, podpora vztahů a rolí muže a ženy
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Řízení a rozvoj lidských zdrojů na Ministerstvu vnitra
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Uskutečněné a očekávané změny právních předpisů důležité pro zástupce ředitele Praha
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Zkušenosti z inspekcí kvality sociálních služeb
Strategické řízení a plánování
Úvodní přednáška pro 1. ročník
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Vzdělávací kurzy Rodinného Integračního Centra zaměřené na problematiku poruch autistického spektra
Regionální karty a vstup do Základní sítě pro rok 2020
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
Digitální učební materiál
NABÍDKA ŠKOLENÍ CE 2017 / 18 Q2.
Transkript prezentace:

Úvodní přednáška pro 1. ročník Praxe na VOŠ Jabok Úvodní přednáška pro 1. ročník

Obecné informace související předměty Rozsah praxe: 25 - 30% Metodický a supervizní seminář k praxi (MSSP) Odborná praxe informativní (OPI) Rozsah praxe: 25 - 30% ASVSP

Formy praxí Odborná praxe Informativní Bloková specializační Průběžná Prázdninová K absolutoriu

Zařazení do studia ročník 4 týdny školská zařízení MŠ, ZŠ a SŠ s integrací NZDM, SaSM + ČAS DD DgÚ, VÚ a DDŠ Ročník Vždy dva termíny Rozdělení do 4 skupin A, B – 1. termín C,D – 2. termín Cíl: Získat přehled a informace o síti institucí a zařízení v resortu školství a o jejich zaměření, cílech, způsobech a metodách práce. Časový rozsah: 4 týdenní bloky minimálně 4 x 30 hodin Zaměření: Zařízení pro předškolní a školní výchovu dětí se speciálními potřebami a školská zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy mateřské školy pro děti se speciálními potřebami, církevní nebo alternativní základní nebo střední školy stejného zaměření dětské domovy diagnostické a výchovné ústavy, dětské domovy se školou

2. ročník (Sociální práce) Zařazení do studia 2.  ročník (Sociální práce) 6 týdnů pracoviště pod MPSV Rodiny s vícečetnými problémy a ohrožené děti děti a mládež s výchovnými problémy, dětští a mladiství delikventi osoby ohrožené sociálním vyloučením lidé s tělesným, smyslovým, mentálním, zdravotním handicapem senioři Ve státní správě Pastorační 2. ročník Cíl: Získat přehled a informace o síti sociálních služeb, zařízeních, programech a metodách sociální a pastorační práce zaměřených na pomoc lidem v obtížných nebo krizových životních situacích. Vytvářet odbornou způsobilost, motivovat k hledání a nalézání profesní identity a podporovat žádoucí postoje. Časový rozsah: 6 týdenních bloků minimálně 6 x 30 hodin Zaměření: - na problémy lidí, kteří se ocitli v obtížných nebo krizových životních situacích - zařízení poskytující sociální služby následujícím cílovým skupinám uživatelů: Rodiny s vícečetnými problémy, děti ohrožené dlouhodobě nepříznivou sociální situací v rodině, zanedbávané, týrané, zneužívané děti a mládež s výchovnými problémy, dětští a mladiství delikventi osoby ohrožené sociálním vyloučením (pachatelé trestné činnosti, osoby bez přístřeší, propuštěné z výkonu trestu odnětí svobody, ústavních nebo léčebných zařízení) lidé s tělesným, smyslovým, mentálním, zdravotním handicapem senioři

2. ročník (Speciální pedagogika) Zařazení do studia 2.  ročník (Speciální pedagogika) 6 týdnů MŠMT + MPSV (soc. služby pro lidi s post.) MŠ ZŠ SŠ Sociální služby Samospráva Pastorační

Před praxí Včas si vybrat pracoviště z nabídky Mimo nabídku – včas požádat o smlouvu

Podmínky pro získání zápočtu z předmětu OPI Všechny předepsané praxe úspěšně absolvovat ve stanoveném termínu -    Splnění úkolů IPP -    Dobrá reprezentace školy -    Přijatelné hodnocení studenta pracovištěm IPP a Zpráva z praxe musí být včas odevzdány přijaty a schváleny příslušným pedagogem

Podmínky pro získání zápočtu z MSSP Nepřekročení povolené absence Aktivní účast na seminářích Aktivní účast na Závěrečném semináři

IS Povinnost seznámit se s informacemi na ISu Dodržovat termíny pro zapisování na ISu Sledovat data odblokování a zablokování při -        Zapisování praxe do jednotlivých termínů Včasné umístění do odevzdáváren ·       individuálních plánů praxí (IPP) ·       zpráv z praxe (1, 2, 3, …) ·       náhradních prací (NP)

Poznámky – účast na praxi Povolená absence na praxi - Žádná!!! minimálně 5 dnů po 6 hodinách (minimálně 30 hodin za týden) minimálně 3 dny na praxi – zbytek doplnit méně, než 3 dny na praxi – praxi opakovat

Komunikace se školou O všem informovat koordinátora praxí – např.: Zrušení praxe – nemoc, závažné důvody (informovat i pracoviště) Pozdní příchod Problémy na pracovišti Nemoc Předčasné ukončení praxe (jen závažné důvody)

Poznámky obecné Některé praxe jsou mimo Prahu Povinnost obsadit především pracoviště zajištěná školou Vlastní pracoviště jen ve výjimečných případech a po konzultaci Dodržovat pokyny zařízení – úkoly Mlčenlivost

Praxe má vést ke zralosti Zralost o     profesní o     osobnostní – lidská

Cesta ke zralosti Doprovázení směrem k naplnění o     Poslání a cílů školy o     Profilu absolventa o     Cílů praxe Studenti by měli vědět na jakou školu se hlásí, u přijímaček odpovídají téměř pasážemi z Průvodce studenta Matějčkovými a Matouškovými a Řezníčkovými citacemi, ale během studia jako by na to někteří zapomněli. Na praxích se utopí v pocitech, dojmech a jednotlivostech.

Nástroje pomoci Doprovázení ze strany školy konzultace při volbě praxe i po ní motivace před praxí spolupráce s pracovištěm – kontrakt povinné dokumenty -    individuální plán praxe -    (deník – zápisky, zkušenosti) -    zpráva z praxe hodnocení studenta pracovištěm reflexe v rámci MSSP - supervizní rozhovor při jejím zpracování je student nucen vidět problematiku komplexně §      uvědomit si, co zažil a poznal §      že je toho víc, než se mu na první zamyšlení zdá a než si uvědomuje §      vyjádřit i to, co si uvědomuje jen jakoby mimochodem a co se mu zdá samozřejmé

Motivace Povinnost přemýšlet o svém konání Důvody a motivace k činu (Když něco dělám, musím vědět proč a taky proč něco nedělám.) Odpovědnost vůči vlastnímu životu – vědomé prožívání Je rozdíl mezi „Mít povinnost“ a „chtít“

Motivace Vnější Vnitřní (+ nebo – před závorkou)

Motivovaný student      Motivovaný student -        je připraven -        má jasno -        Pracuje s osobním dlouhodobým plánem studia Motivovaný student -        je připraven -        a má jasno, co se chce na praxi naučit či dozvědět, -        Pracuje s osobním dlouhodobým plánem studia, který je tvořen jednotlivými kroky – individuálními plány konkrétních praxí. -        Ví, co se už naučil, co ještě nezvládl, -        objevuje, kde má své hranice -        mapuje své dovednosti -        uvědomuje si své postoje, které zaujímá a role, v nichž se ocitá

Nemotivovaný student Neví, zda se stát dobrým Poučuje personál klientem pracovníkem v pomáhající profesi Poučuje personál Nasazuje mimikry Nepracuje se svou rolí na praxi Nesnaží se zvládat neoblíbené činnosti Nedostatečně motivovaný student se někdy na praxi chová tak, jako by se měl připravit na to stát se dobrým klientem a ne dobrým pracovníkem v pomáhající profesi. Například jako by se měl stát dítětem v dětském domově a ne pedagogickým pracovníkem tamtéž. Neodhaduje správně míru svého nasazení. Může se ocitnout v extrémech, že se snaží během týdne personál naučit, jak to vlastně mají dělat, nebo se tváří že je hrající si děti či šedá skříňka v rohu místnosti.   Motivovaný student pracuje se svou rolí na praxi a snaží se zvládat i ty činnosti, které nejsou studenty příliš preferovány. Jde např. o administrativu, která je mnohými až opovrhována. Naopak mnozí studenti mají dojem naplněné praxe jen tehdy, když mohou přímo pracovat s klienty a účastnit se té posvátné činnosti přímé pomoci, nejlépe intervence co nejkrizovější. Přestože se většinou daří při přijímacím řízení vyřadit uchazeče o studium se spasitelskými komplexy v patologické rovině, u některých přijatých se objevují i během studia, ale v celkem snesitelné míře a maximálně se blíží projevům hraniční osobnosti. To však se daří soustředěným působením našeho kolektivu pedagogů zvládnout.

Závěr Praxe -        řádná a povinná součást studia -        privilegovaný čas osobní zkušenosti

Dotazy Není hloupých otázek, jsou jen hloupé odpovědi (někdy).