ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zvláštnosti a nepravidelnosti ve větné stavbě
Advertisements

Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO, VĚTA JEDNOČLENNÁ, DVOJČLENNÁ, VĚTNÉ EKVIVALENTY Mgr. Michal Oblouk.
ZVLÁŠTNOSTI VĚTNÉ STAVBY PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ŘEČ ZÁPOR
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Zvláštnosti větné stavby
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
Elipsa a zeugma Jan Martikán (325587).
Tvarosloví – slovní druhy
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU 17. PowerPoint – zadání a ukázka – představení osoby NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Zvláštnosti větné stavby Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 8 – slovesa – osoba a číslo Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 18 – Výrazy a operace s mnohočleny – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU 19 NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUDUM 1 – Lomené výrazy – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Zvláštnosti větné stavby 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 4 – Intervaly – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 11 - Odmocniny NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
Digitální učební materiál
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ZVLÁŠTNOSTI VĚTNÉ STAVBY PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ŘEČ ZÁPOR
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Digitální učební materiál
Zvláštnosti větné stavby
Česká literatura 1.poloviny 20. století
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Odchylky od větné stavby
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Základní větné členy – přísudek
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Transkript prezentace:

ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK CZ.1.07/1.5.00/34.0423 ČÍSLO MATERIÁLU 20 NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 AUTOR Mgr. Vlasta Hubená TÉMATICKÝ CELEK Gramatika ROČNÍK 3. ročník DATUM TVORBY 14. 12. 2013

Anotace: Tento učební materiál slouží k výkladu učiva o zvláštnostech a nepravidelnostech větné stavby. Je určen pro žáky 3. ročníku střední školy. Metodické pokyny: Materiál je vytvořen jako prezentace v programu MS PowerPoint. Pro jeho využití je potřeba mít k dispozici počítač nebo notebook, dataprojektor, promítací plochu a příslušné programové vybavení.

ZVLÁŠTNOSTI a NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY

ZVLÁŠTNOSTI VĚTNÉHO ČLENĚNÍ Ne všechny větné celky v psaných či mluvených projevech jsou vytvořeny pravidelně. Dochází v nich k různým odchylkám od pravidelné větné stavby. Jsou to: elipsa (výpustka), samostatný větný člen, paratenze (vsuvka), oslovení, citoslovce a apoziopeze (nedokončená výpověď).

Elipsa - výpustka Elipsu rozdělujeme na a) kontextovou – vynecháváme východisko výpovědi, odpovídáme pouze jádrem – Kam pojedete o prázdninách? Na Šumavu. b) situační – vynecháváme členy výpovědi v závislosti na konkrétní situaci – např. v restauraci stačí říct obsluze pouze Účet!

Samostatný větný člen Je to výraz, který stojí mimo větu, ve větě bývá nahrazen ukazovacím zájmenem nebo příslovcem, odděluje se čárkou. Prázdniny, ty se mi letos vydařily. Osamostatněný větný člen se často užívá v mluveném projevu, chceme-li něco doplnit, upřesnit. Pojedu v létě k moři. Do Řecka. Autem.

Paratenze - vsuvka Je to věta nebo větný ekvivalent, které nejsou mluvnicky do věty začleněny. Zpravidla jsou vsuvkami odbočky, poznámky, vzpomínky, komentáře, vysvětlení. Tvoří samostatné výpovědi uvnitř výpovědi jiné. Graficky bývají odděleny od ostatního textu závorkami, pomlčkami nebo čárkami, v mluveném textu pauzami. Stalo se to, zdá se mi, před prázdninami.

Oslovení – 5.pád (vokativ) Oslovení není s ostatními částmi věty vázáno žádnými skladebnými vztahy a je odděleno čárkou. Pane Zemane, dohodneme se později.

Citoslovce Pokud citoslovce nezastupuje ve větě jiný slovní druh, např. v přísudku místo slovesa (Děti hup do vody), nebo nestojí-li samostatně jako věta, odděluje se čárkou. Brr, to je zima!

Apoziopeze – nedokončená výpověď Apoziopeze je věta neúplná, přerušená, zakončuje se třemi tečkami a je častá v běžném hovoru. Běž, nebo tě…

Určete, o jakou nepravidelnost ve větné stavbě se jedná Musím brzo domů. Lidičky, to byla legrace. Pro přípravu koláče – tvarohového s jahodami – budeme potřebovat půl hodiny. Ouvej, to bolí! O prázdninách, to já nebývám doma. Jdi do…

ŘEŠENÍ: Musím brzo domů. (elipsa) Lidičky, to byla legrace. (oslovení) Pro přípravu koláče – tvarohového s jahodami – budeme potřebovat půl hodiny. (vsuvka) Ouvej, to bolí! (citoslovce) O prázdninách, to já nebývám doma. (samostatný větný člen) Jdi do… (apoziopeze)

ZDROJE:SOCHROVÁ, Marie. 3. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2004, 104 s ZDROJE:SOCHROVÁ, Marie. 3. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2004, 104 s. ISBN 80-720-0967-2.