Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu Počítačová grafika – úvod VY_32_INOVACE_09.01.01 Autor Mgr. Jana Naušová Tematická oblast Počítačová grafika Ročník 2. – 4. ročník Přírodovědné lyceum Datum tvorby 14. 9. 2013 Anotace Materiál seznamuje žáky s jednotlivými druhy počítačové grafiky. Metodický pokyn Úvodní prezentace do problematiky počítačové grafiky.
Počítačová grafika Kde se počítačová grafika využívá: Tiskoviny Reklama Média,televize, rozhlas Internetové stránky 3D modeling – prostorové modelování CAD / CAM projektování – konstrukce budov,aut, letadel…. Hry atd.
Rozdělení grafického softwaru Vektorová grafika Rastrová grafika
Vektorová grafika Objekty jsou popsány matematicky. Výsledný obrázek je vytvořen pomocí čar a křivek, které jsou základními kameny všech zbývajících objektů. Celkový obraz je složen z velikého množství „vektorových objektů“ obdélníků, čtverců, křivek, úseček, textu atd. .
Výhody vektorové grafiky Při zvětšení vektorového obrázku nedojde k jeho rozostření Vektorová grafika je přesná Kdykoli v průběhu tvorby vektorového obrázku lze provést zásadní změny Vektorový obrázek lze přenést do jiného programu, který podporuje určitý formát Zvětšený obrázek
Použití vektorové grafiky Programy pro konstrukci a profesionální návrhářské systémy (CAD,CAM) Grafické a kartografické informační systémy (GIS) Reklamní studia, agentury, návrháři a další Formáty: PDF, SVG, WMF, EPS, DXF
Rastrová grafika Obrázek v rastrové grafice je uložen bod po bodu – pixely. U každého bodu obrázku je uložena jeho barva, jas, kontrast. Rastrová grafika umožňuje prostřednictvím tisíců bodů vytvořit prakticky libovolný výsledný obraz.
Výhody rastrové grafiky Opticky věrné uchování snímku, např. fotografie nebo obrázku Možnost provádění různých grafických efektů, fotomontáží, koláží, střihů apod. Archivace a následné zpracování klasických „papírových“ obrázků, které v digitální formě nepodléhají stárnutí a zničení.
Použití rastrové grafiky Reklama, propagace Množství softwaru pro speciální účely (archivace snímků, prezentace, umělecká tvorba Hry a další Formáty: BMP, JPG, TIFF, GIF, PNG, atp.
Programy pro zpracování grafiky ADOBE PHOTOSCHOP –nejpopulárnější program Použití – profesionálové a grafická studia, reklamní agentury, filmové a televizní společnosti COREL DRAW –zpracování vektorové grafiky, umí načíst a pracovat i s rastrový obrázek. Tvorba plakátů. Zoner Callisto – program pro zpracování vektorové grafiky, umí pracovat i s obrázky a rastrovou grafikou (výhoda je velmi levný) Trojrozměrné modelování – 3D studio(MAX) – slouží k prostorovému 3D malování, ze základních objektů kvádr, krychle, koule, válec jehlan atd. můžete jejich deformací vytvořit libovolnou trojrozměrnou scénu BRYCE – program pro tvorbu krajin, ale i pro modelování 3D scén
Zdroje obrázky – archiv autora PAVEL NAVRÁTIL,S počítačem nejen k maturitě 2. díl, 7. vydání: © Computer media s. r. o., 2009. ISBN: 978-80-7402-021-6 ZONER software, a. s., Zoner Callisto 5 uživatelská příručka. Copyright © 1991–1999 Inso Chicago. Dokumentace: © 1996–2004 ZONER software, a. s. Dostupný z http://www.callisto.cz. obrázky – archiv autora