Tělesa –čtyřboký hranol

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kolmé hranoly – rozdělení, vlastnosti, síť
Advertisements

Kolmé hranoly, jejich objem a povrch
Jehlan povrch a objem.
Pythagorova věta užití v prostoru
Za předpokladu použití psacích potřeb.
Digitální učební materiál
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: březen 2013 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
* Hranol Matematika – 7. ročník *.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Pythagorova věta v prostoru
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Digitální učební materiál
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Tělesa Užití goniometrických funkcí
Povrch hranolu – příklady – 1
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Tělesa –testy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Tělesa –Válec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Tělesa – trojboký hranol
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Kolmé hranoly - povrch a objem Matematika – 7. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka.
Základní pojmy: Vlastnosti čtyřbokého hranolu: Čtyřboký hranol má dvě podstavy. Podstavy mají tvar čtyřúhelníku (čtverec, kosočtverec, obdélník, kosodélník,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Matematika pro 9. ročník Jehlany – příklady – 1. Jehlan Vypočítejte objem pravidelného čtyřbokého jehlanu na obrázku (vyjádřete pomocí odmocnin).
JEHLAN Popis, povrch, objem. JEHLAN Popis, povrch, objem.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
J e h l a n Popis tělesa Výpočet povrchu Výpočet objemu
Matematika pro 9. ročník Jehlany – příklady – 2. Jehlan Vypočítejte objem pravidelného trojbokého jehlanu vysokého 5 cm, s podstavnou hranou 6 cm (vyjádřete.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:TROJÚHELNÍK-PYTHAGOROVA.
Hranol Základní škola a Mateřská škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Tělesa –S krychle Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Tělesa – krychle Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Matematika pro 8. ročník Hranoly – příklady – 1.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
těleso, skládající se ze dvou shodných, rovnoběžných podstav a pláště
Tělesa – kvádr Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
VY_32_INOVACE_02_GEOMETRIE_13
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Tělesa – kvádr Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Pravoúhlý trojúhelník, Pythagorova věta, přepona, odvěsna
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Matematika pro 9. ročník Povrch jehlanu.
VY_32_INOVACE_050_Povrch a objem hranolu
Tělesa –čtyřboký hranol
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník – obsah čtverce
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: TROJÚHELNÍK-testy
Tělesa – krychle Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Tělesa –V kvádru-slovní úlohy
Tělesa – povrch kvádru Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
POVRCH A OBJEM KRYCHLE A KVÁDRU
Pythagorova věta v prostoru – tělesová úhlopříčka krychle a kvádru
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Transkript prezentace:

Tělesa –čtyřboký hranol Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Tělesa –čtyřboký hranol Číslo DUM: III/2/MAT/2/1/1-49 Vzdělávací předmět: Matematika Tematická oblast: Matematika a její aplikace Autor: Alena Čechová Anotace: Žák se seznámí s výpočty ve čtyřbokém hranolu pomocí Pythagorovy věty Procvičovací hodina Klíčová slova: Objem a povrch čtyřbokého hranolu, Pythagorova věta, tělesová úhlopříčka Metodické pokyny: PC, DTP, metodické pokyny jsou součástí materiálu Druh učebního materiálu: Prezentace doplněná fotografiemi a testy. Druh interaktivity: Kombinovaná Cílová skupina: Žák 6., 7.,8. a 9. ročníku Datum vzniku DUM: 5.6.2014 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová.

Čtyřboký hranol

V celé kapitole se budeme zabývat čtyřbokým kolmým hranolem V celé kapitole se budeme zabývat čtyřbokým kolmým hranolem.To znamená, že podstavy jsou kolmé k rovině pláště – nebo můžeme říci, že boční stěny jsou kolmé k podstavám. U čtyřbokého hranolu je podstavou čtyřúhelník – například čtverec, obdélník, lichoběžník, kosočtverec, kosodélník. Při výpočtu V, S či délek jednotlivých hran a úhlopříček velmi často používáme Pythagorovu větu.

Podle tvaru podstavy rozlišujeme: Podstava čtverec a výška je rovna podstavné hraně Krychle Podstava obdélník a výška není rovna ani jedné podstavné hraně Kvádr Podstava čtverec a výška není rovna podstavné hraně Pravidelný čtyřboký hranol

horní podstava stěnová úhlopříčka boční stěna tělesová úhlopříčka boční hrana výška hranolu podstavná úhlopříčka podstavná hrana dolní podstava u2

Příklad Ve čtyřbokém hranolu je tělesová úhlopříčka dlouhá 60 cm a výška hranolu je 20 cm. Vypočítejte délku podstavné úhlopříčky. 60cm 20cm Ut =60cm v=20cm . up up

up² = ut² - v² Výpočet Podstavná úhlopříčka má délku 56,57 cm. Podstavná úhlopříčka je v pravoúhlém trojúhelníku odvěsnou up² = ut² - v² up² = 60² - 20² up² = 3600 – 400 up² = 3200 up = 𝟑𝟐𝟎𝟎 up = 56,57 cm Podstavná úhlopříčka má délku 56,57 cm.

Příklad: Vypočítej délku tělesové úhlopříčky krychle o hraně, která je dlouhá 10 cm. 10cm ut . up

Výpočet: up² = 10² + 10² up² = 100 + 100 up² = 200 up = 𝟐𝟎𝟎 up = 14,14 cm ut² = 10² + up² ut² = 100 + 200 ut² = 300 ut = 𝟑𝟎𝟎 ut = 17,32 cm Tělesová úhlopříčka měří 17,32 cm. up 10cm 10cm ut 10cm up

Použité zdroje http://www.datakabinet.cz/cs/Vyukove-materialy-a-data/Matematika-a-jeji-aplikace/ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová.