Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vypravování 3 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Provozovny společného stravování
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Kód DUM : VY_32_INOVACE_ICT_I/1.18
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Inf Počítač a lidé s handicapem
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Matematika Parametrické vyjádření přímky
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb,
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Digitální učební materiál
zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
DOPLNĚK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Projekt:. Pomoc škole a žákům, registrační číslo projektu CZ /1
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Typy promluv.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Rozmnožování organismů
Počátky slovesného umění
ZLEPŠENÍ PODMÍNEK PRO VZDĚLÁVÁNÍ NA EOA
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_13 _ŘEČ PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Mgr. Veronika Vaňousová
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_13_ABECEDA Mgr. Petra Kukuczková
Transkript prezentace:

Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0464 Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUM Drahomír Havlíček  Název DUM  Intertextualita Kód DUM VY_32_INOVACE_ 1.2.13 Datum vytvoření  15. 3. 2013 Předmět  Český jazyk a literatura Tematická oblast  Základní vlastnosti textu Výstup ŠVP  Žák získané poznatky aplikuje při tvorbě vlastních textů. Anotace DUM  Prezentace o intertextualitě. Metodický popis  Prezentace určená jako podpora výkladu. Východisko pro samostatnou práci žáků. Hodnocení  Prezentace se osvědčila, žáci dokázali vysvětlit vztahy mezi jednotlivými texty a uvádět příklady na základě vlastní četby. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Intertextualita Text v textu

Intertextualita = vědní disciplína zabývající se vztahy mezi jednotlivými texty, opodstatněnou přítomností jednoho textu v druhém zkoumá tedy propojenost jednotlivých textů

Historie velmi mladá literárněvědní disciplína vznik ve druhé polovině 20. století v českém prostředí zejména Mojmír Otruba – mluví o mezitextovosti

Palimpsest pergamen, z něhož byl seškrabán původní text a byl opatřen textem novým (dnešní věda umožňuje přečtení i původního textu) 2. v literární teorii text, přes který prosvítá text jiný (např. parodie) z řeckého oškrabati

Text v textu text nevzniká jako zcela samostatný, izolovaný text reaguje na jiný text, text vzniká jako přímá reakce na jiný, text může být přílohou k textu hlavnímu

Citace doslovné uvedení části textu jiného autora cizí výpověď v našem textu

Zapojení cizí výpovědi do textu v mluveném projevu např. napodobením hlasu původního autora v psaném textu grafické prostředky - uvozovky

Přímá řeč zaznamenání něčího projevu tak, jak byl pronesen oddělena uvozovkami uvozena tzv. větou uvozovací zachována původní osoba i čas

Příklady záznamu přímé řeči Sandra řekla: „Dnes mám opravdu šťastný den.“ „Dnes mám opravdu šťastný den,“ řekla Sandra, „dostala jsem dárky od několika přátel.“ „Dnes určitě nepřijdu,“ řekl mi kamarád.

Nepřímá řeč = reprodukce, zpráva o něčím výroku vyjádřena vedlejší větou předmětnou původní osoba, čas, příp. i slovesný způsob výpovědi přizpůsobeny řídící větě běžná v každodenní komunikaci Sandra řekla, že má dnes šťastný den.

Nevlastní přímá řeč mluvnicky shodná s přímou řečí není oddělena uvozovkami Dnes mám šťastný den, řekla Sandra, dostala jsem tolik pěkných dárků.

Polopřímá řeč využití pouze 3. osoby jazykové prostředky (citoslovce, zvolací věty, hodnotící výrazy) odkazují k řečí přímé typický prostředek vyjádření vnitřního monologu postav v uměleckých textech Ne, určitě to řekne, nepřeje si, aby maminka nevěděla, kde je. Oddechla si. Kdyby ji tak slyšel.

Parafráze nejedná se o doslovný přepis původní text změněn, smysl zůstává stejný

Aluze = narážky na všeobecně známé texty hojně využívána v reklamě, publicistice Kde udělali soudruzi ze Stromovky chybu? (titulek novinového článku) narážka na hlášku ve filmu Pelíšky A pije a pije. narážka na hlášku ve filmu Na samotě u lesa

Citace v odborném textu nutno odlišovat vlastní text od převzatých myšlenek nutno uvádět odkazy k původnímu zdroji velmi přísné parametry

Seznam použitých zdrojů: MUŽÍKOVÁ, Olga. Odmaturuj! z českého jazyka: rozšířené vydání doplněné o praktickou část. 3., dopl. vyd. Brno: Didaktis, c2007, 168 s. Odmaturuj!. ISBN 978-80-7358-082-7. ADÁMKOVÁ, Petra. Český jazyk a komunikace pro stření školy – 3. - 4. díl. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2012, ISBN 978-80-7358-199-2