VÝROBA CUKRU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Káva Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Vinterová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Advertisements

Cukry sacharidy, glycidy. Vlastnosti Nejrozšířenější organické látky Největší podíl organické hmoty na Zemi Zdroj energie – škrob, glykogen Podpůrná funkce.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je. Mgr. Vlastimil Vaněk. Dostupné z Metodického portálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Název školyStřední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Věra Tupá Název šablonyVY_32_INOVACE POV Název DUMuPOV K.
VÝROBA CUKRU Chemie 9. ročník Ing. Bc. Jitka Moosová ZŠ Benešov, Jiráskova 888.
KAKAO A ČOKOLÁDA Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: kakao, čokoláda, výroba, výrobky, dělení čokolády Autor:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
ŠkolaSOU a ZŠ Planá Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá PředmětPotraviny a výživa Tematický okruhPotraviny.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_C9-011 PředmětCHEMIE 9.ROČNÍK.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_4A_11_Cukry.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_552_ Výroba piva 1 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablony VY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
HMYZ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Energetická hodnota potravin (EH)
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Výroba pěnových cukrovinek
VY_32_INOVACE_O3_20_Výpočet hmotnostního zlomku
Sójové a kokosové cukrovinky 1
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Fyzika – Tepelná elektrárna
Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
TAVENÉ SÝRY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Výroba instantních prášků 1
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_567_ Výroba sýrů a jogurtů 1 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
ZAHUŠTĚNÉ, SUŠENÉ MLÉKO
Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Cukry – přírodní sladidla
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Sacharóza – výroba cukru
STEJNÉ Pracovní listy Poznáš, které obrázky jsou stejné? Najdi je a spoj. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Cukry (sacharidy).
Výroba nápojových prášků
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_INOVACE_ , upravené tuky Ing. Blanka Kožíšková
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
Cukrářské technologie – pálená hmota a listové těsto
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
VY_32_INOVACE_ , ostatní mléčné výrobky
Obecná a anorganická chemie
VY_32_INOVACE_CH.8A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Polysacharidy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Ruský obrázkový slovník XX Hudba – музыка
Sada číslo 15 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Ruský obrázkový slovník XIX Místnosti – комнату
Cukry Sacharidy (z lat. saccharum = cukr), též glycidy, nepřesně cukry. Zastarale a chybně uhlovodany nebo karbohydráty jsou organické sloučeniny patřící.
Cukry = Sacharidy = Uhlovodany = Uhlovodany = Glycidy
Získávání energie pro život
VY_52_INOVACE_ZBP1_5564VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Transkript prezentace:

VÝROBA CUKRU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

OBSAH HISTORIE CUKRU CHARAKTERISTIKA CUKRU VÝROBA CUKRU FORMY CUKRU POUŽITÍ CUKRU OBSAH CUKRU V POTRAVINÁCH ZÁVĚR

HISTORIE CUKRU Z Indie pocházejí první zmínky o vaření sladké šťávy z cukrové třtiny v 5. století n. l. První výrobu cukru v Českých zemích zahájil po roce 1787 Belgičan Sauvagne v klášteře na Zbraslavi, kde cukrovar po roce 1825 obnovil Antonín Richter, a v roce 1800 vznikl cukrovar v Hořovicích. První cukrovary vznikaly od roku 1810 (Žaky u Čáslavi, Liběchov, Semily). Po Napoleonově pádu většinou zase zanikly. Od poloviny 19. století se cukr stal v Evropě běžným zbožím a jeho spotřeba stále rostla. V Rakousku-Uhersku se 88 % cukru vyrábělo v českých zemích. Roku 1841 vyrobil Jakub Kryštof Rad v Dačicích první kostkový cukr.

CHARAKTERISTIKA CUKRU Cukr (z němčiny Zucker, z arabštiny sukkar) je přírodní sladidlo, sladká poživatina. Chemicky sacharóza, disacharid složený z jedné molekuly glukózy a jedné molekuly fruktózy. Cukry jsou sloučeniny uhlíku, kyslíku a vodíku. Vyrábí se v cukrovarech, hlavně z cukrové třtiny a z cukrové řepy, dodává se na trh v krystalech, prášku, kostkách atd. Mezi nejznámější cukrovary u nás patří například: České Meziříčí, Opava, Litovel, Dobrovice atd.

CHARAKTERISTIKA CUKRU Světová produkce cukru činí kolem 160 milionů tun ročně a cukr je tak hospodářsky velmi významná komodita. Cukr je silně návyková látka, sladké chuti, která se v přírodě vyskytuje na pouštích ve formě malých krystalků nebo ve formě jemného prachu. Často se objevují kostky, kvádry ale i jiné tvary. Cukr se při teplotě 75 °C roztéká a přeměňuje se na karamel.

VÝROBA CUKRU Řepa – základní surovina pro výrobu cukru je bulva řepy, která obsahuje 16–18 % sacharózy a vodu, takže se cukr nevyrábí celoročně, ale jen od září do prosince. Praní – řepné bulvy jsou přiváděny do bubnové pračky, kde se uvolňují nečistoty, potom do separátorů kamenů, pak se musí od bulvy oddělit stonky, listy a kořínky. Řezání – čisté bulvy se v řezačkách rozřežou na tzv. řízky. Extrakce – řepné řízky se zahřejí na teplotu 70–75 °C a poté vstupují do tzv. extraktoru. Extraktor je válcovitá nádoba, ve které v jednom směru procházejí řepné řízky, a ve druhém směru proudí teplá voda – vznikají vyslazené řízky a surová šťáva.

VÝROBA CUKRU Čeření – do surové šťávy je přidáváno vápenné mléko, a tím se zvýší Ph surové šťávy. Saturace – odstranění přebytku vápna, které se do šťávy přidává během čeření – Ca(OH)2 + CO2 → CaCO3 + H2O. Filtrace – filtrace je odstranění CaCO3, který je ve šťávě obsažen ve velkém množství. Síření – v lehké šťávě zůstávají rozpuštěné některé látky, které ji zbarvují. K získání bílého cukru je třeba šťávu odbarvit sířením (sycením oxidem siřičitým).

VÝROBA CUKRU Odparka – lehká šťáva obsahuje 15 % sacharosy, a aby se mohl získat cukr, tak je potřeba koncentrace zvýšit na 60–65 %. Lehká šťáva se nejprve zahřeje ve speciálních ohřívačích a poté vstupuje do tzv. odparků, kde se lehká šťáva mění na šťávu těžkou. Svařování – těžká šťáva je z odparky přečerpána do tzv. zrniče (což je zařízení, ve kterém dochází za malého tlaku k dalšímu odpařování vody). Původně stejnorodá směs (těžká šťáva) se postupně mění na směs různorodou (cukrovina). Krystalizace – svařená cukrovina se vypouští do krystalizátoru, kde dochází ke krystalizaci a zrání krystalů tím, že cukrovina chladne.

VÝROBA CUKRU Odstředění – krystaly cukru se oddělují v odstředivkách. Získáme tak postupně nejkvalitnější cukr A, méně kvalitní cukr B a nejhorší cukr C. Pouze cukr A má bílou barvu a po usušení se používá jako hotový výrobek. Rafinace – Cukry B i C obsahují nečistoty, které je zbarvují žlutě až hnědě. Proto musí projít poměrně složitým procesem přečištění – rafinací. Varnu opouští jako produkt pouze cukr A, který se ještě suší, a potom se může použít na výrobu výrobku.

FORMY CUKRU surový cukr – přírodní hnědý cukr – třtinový krystalový cukr kostkový cukr moučkový cukr kapalný cukr barevný cukr homolový cukr invertní cukr – je antikrystalický a používá se jako sladidlo do nápojů, cukrovinek a sladkého pečiva. hedvábný cukr – vzniká krystalizací ze směsi cukru, vody a glukózového sirupu. tabletovaný cukr želírovací cukr

FORMY CUKRU OBR. Č. 1. HOMOLE CUKRU

POUŽITÍ CUKRU Z cukru se vyrábí veliké množství výrobků, mezi nejznámější patří například: Coca-cola Karamel Cukrkandl Bonbon Lízátko Čokoláda Jemné pečivo

OBSAH CUKRU V POTRAVINÁCH OBR. Č. 2. OBR. Č. 3.

ZÁVĚR Shrnutí jednotlivých kapitol Diskuze Pracovní list

PRACOVNÍ LIST CHARAKTERIZUJTE CUKR. POPIŠTE VÝROBU CUKRU. JAKÉ ZNÁTE FORMY CUKRU? JAKÉ ZNÁTE POUŽITÍ CUKRU?

ODKAZY NA OBRÁZKY STR.11. FA 2010 .[online]. [cit. 2013-06-01]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zuckerh%C3%BCte_Zucker- Museum.jpg?uselang=cs>. STR. 13. OBR. Č. 2. FA 2010. [online]. [cit. 2013-06-01]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zucker- Museum_Lebensmittel_Milchschnitte.jpg?uselang=cs>. OBR. Č. 3. FA 2010. [online]. [cit. 2013-06-01]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zucker- Museum_Lebensmittel_Apfelsaft.jpg?uselang=cs>.