působící na jednotlivce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
Advertisements

Chování spotřebitele Zákazníci, trhy, segmentace.
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Marketing. nástroje marketingu mix 5P product – produkt product – produkt price – cena (prodej) price – cena (prodej) place – distribuce (pozice) place.
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
Výchova v rodině jako prevence negramotnosti Rodina jako jeden z faktorů ovlivňujících gramotnost.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Proces rozhodování kupujícího Fáze procesu rozhodování 1. poznání problému 2. hledání informací 3. zhodnocení alternativ 4. rozhodnutí o nákupu 5. vyhodnocení.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
Konec plýtvání - osvěta veřejnosti Mgr. Jiří Jakl předseda Zvonečník, z.s.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
2 Marketingové koncepce
Analýza merchandisingu a nákupní atmosféry vybrané obchodní jednotky
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
POTŘEBY, HODNOTY, ZÁJMY Mgr. Michal Oblouk.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Tematicky zaměřený kulatý stůl
Sociální interakce a komunikace
Správa sociálního zabezpečení
PSYCHOLOGIE OBCHODNÍ ČINNOSTI PSYCHOLOGIE ZBOŽÍ, NABÍDKY A POPTÁVKY.
Podstata marketingu.
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
PSYCHOLOGIE PRODEJE A KOUPĚ Psychologie koupě.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Rozhodování 1.
Řízení kolektivu. Řízení kolektivu Aby podřízení pracovali dobře, musí být splněny tyto podmínky: schopnosti podřízených pracovní podmínky motivace.
POTŘEBY DUM _13.
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
UČENÍ.
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
VÝROBA ŚÍPKOVÉHO ČAJE sebeobsluha.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Alena Klapalová MANAGEMENT KVALITY Alena Klapalová
Andragogika Vzdělávání.
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Správa sociálního zabezpečení
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Psychologie test.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Digitální gramotnost Informatické myšlení
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Rodové stereotypy napříč generacemi
OSOBNOST.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Vůle, vytrvalost, city a jejich projevy
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Organizace práce na prodejně
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vztah k životnímu prostředí
Pojem a definice krize Překážka na cestě za důležitými životními cíli, kterou člověk není schopen překonat v obvyklém čase obvyklými metodami řešení problémů.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Řemeslo má zlaté dno Autorky: J…,A….
DOMÁCÍ NÁSILÍ UTEČ, DOKUD JE ČAS
Transkript prezentace:

působící na jednotlivce Osobní faktory působící na jednotlivce

Osobní vlivy Věk, období životního cyklu Povolání Ekonomické podmínky Životní styl Osobnost a sebeuvědomění

Životní styl Aktivity, zájmy a názory, které charakterizují, vystihují život jedinců či celých skupin Model AIO A – aktivity I – zájmy O - názory Model VALS – psychografická segmentace hodnot a životních stylů

Využití znalostí ŽS v marketingu Marketéři hledají vztahy mezi jejich produkty a ŽS obyvatel, které následně využijí: Při tvorbě a modifikaci produktů Vliv na „tvář maloobchodu“ Při komunikaci s cílovými segmenty

Psychologické vlivy působící na jednotlivce „Snaha přimět spotřebitele, aby jednal proti své vůli, je ztráta času.“ Jerome E. Mc Carthy Psychologické vlivy působící na jednotlivce

Složky lidské psychiky Vědomá Podvědomá ovlivňuje vědomou psychiku instinkty, naučené reakce STEREOTYPY!!!

Prodavač navrhuje kukuřici v konzervě POZITIVNÍ STEREOTYPY: Ženy lépe nakupují než muži Přátelská sousedská atmosféra ženy si vybírají nejvhodnější produkty Muži jsou přátelští Muži pomáhají Ženy dělají dobrá rozhodnutí SITUACE: Žena nakupuje hledá kukuřici objeví se prodavač Prodavač navrhuje kukuřici v konzervě NEGATIVNÍ STEREOTYPY: Ženy musí nakupovat supermarkety jsou neosobní ženy jsou nerozhodné jen muži jsou zaměstnaní Ženy potřebují mužskou pomoc, aby se mohly rozhodnout Ženy jsou manipulovatelné muži

Spotřebitel vnímá, vykládá si smysly, dojde k hodnocení Sledujeme: vnímání spotřebitele učení spotřebitele postoje spotřebitele motivaci spotřebitele Vnímání je proces výběru, organizace a interpretace signálů do smysluplného a spojitého obrazu světa.

Pozornost a organizace Průběh vnímání Smyslové vnímání E X P O Z I C S T I M U L Y * Pozornost a organizace Interpretace Zapamatování Expozice: Nejrůznější signály, které nás obklopují, ne všem jsme vystaveni, ne vždy vše vnímáme Smyslové vnímání: smyslové čidla Senzorická paměť Dlouhodobá paměť Krátkodobá paměť

Podněty musí překonat prahovou hodnotu: 1. Absolutní práh (dolní) signál začíná být zachytitelný 2. Rozdílový práh (práh rozlišitelnosti) APLIKACE PRAHU ROZLIŠITELNOSTI: Aby veřejnost snadno nezjistila negativní změny (zmenšení výrobku, zvýšení ceny) Aby vylepšení výrobku bylo naprosto zřejmé, aniž by byly zbytečně přemrštěné- blízko nebo mírně nad prahem Aktualizace obalu, aniž by přišli o efekt snadného rozpoznání, který byl u spotřebitelů vybudován 3.Terminálový práh (horní) 4. Podprahová komunikace

Interpretace podnětů Vnímání je osobní jev Podněty jsou často nejednoznačné Na jedince působí: Fyzický vzhled Stereotypy První dojem Ukvapené závěry Halo efekt

Vnímání Selektivní pozornost Selektivní zkreslení Selektivní zapamatování Vnější faktory pozornosti:  1.intenzita a rozměr stimulu – čím větší a silnější, tím větší pozornost 2.kontrast 3.novost, neobvyklost 4.změna 5.opakovaná expozice (nese riziko otrávenosti) 6.umístění 7.pohyb 8.směrování 9.izolovanost 10.atraktivní osoby – známé i neznámé Vnitřní faktory pozornosti: 1.zájem 2.potřeby, motivy 3.postoje – praktické, milé, úlety… 4.nálady, obavy 5.adaptační hladina 6.ponákupní chování Paměť senzorická – několik setin sekundy Krátkodobá – obsah je omezený Dlouhodobá – dlouhodobé uchování informací

Motivace Potřeby – vrozené x získané Cíle – společensky přijatelné a materiálně dostupné plnění Motivace – pozitivní x negativní („psychologický odpor“) Motivy – racionální x emocionální Umocnění motivace: Oslovit podvědomí – nejen zboží, ale potřeby! Vhodné asociace – atmosféra, využití v životě znát zákazníky – osobnostní typy Motivační činitele: - potřeby emoce - návyky - hodnoty - reference vůdci mínění

Obchodnické triky - princip reciprocity - princip nedostatku - princip společenské platnosti http://www.youtube.com/watch?v=H50LdLKoWzQ http://www.youtube.com/watch?v=AIGOM3Fi_yw http://www.youtube.com/watch?v=lhi9hG1vwm4

Motivační teorie Maslowova hierarchie potřeb Freudova motivační teorie Herzbergova (dvoufaktorová) motivační teorie

Maslowova hierarchie potřeb SOCIÁLNÍ POTŘEBY POTŘEBA UZNÁNÍ POTŘEBA SEBEREALIZACE POTŘEBY BEZPEČNOSTI FYZIOLOGICKÉ POTŘEBY

Freudova motivační teorie EGO SUPEREGO ID

Herzbergova motivační teorie  Cukr a bič „X“ a „Y“ Uspokojovatelé x neuspokojovatelé

Další psychologické faktory Učení x rozlišování Mínění a postoje