Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Věty vedlejší příslovečné úvod
Advertisements

Druhy přísudku Skladba věty.
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Digitální učební materiál
Procvičujeme větné členy 2
Doplněk Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0112 Název sady:
Doplněk Český jazyk 7. ročník ZŠ
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Přísudek (Př) - druhy Přísudek, jehož základem je sloveso s plným významem, je přísudek slovesný – Přs. Přísudek může být vyjádřen také jménem (podstatným.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Větné členy Opakujeme.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÝ EKVIVALENT
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_321_Větné členy AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Přísudek.
Rozvíjející větné členy - opakování -
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
holé, rozvité, několikanásobné
Rozvíjející větné členy - opakování -
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Iveta Vostrá DATUM VYTVOŘENÍ: březen 2013 NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Český jazyk a.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ větné členy Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Iveta Vostrá DATUM VYTVOŘENÍ: březen 2013 NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Český jazyk a.
Mgr. Kateřina Karbulová, 2012 Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.02.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Opakujeme vedlejší věty 1
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C51Čj6_Předmět
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Opakování a procvičování
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
Rozvíjející větné členy
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Jazyk a jazyková komunikace
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY - PŘEDMĚT
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Druhy přísudku Skladba věty.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Skladba 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_07_Doplněk Autor Chňoupková Martina

DOPLNĚK A JEHO ZVLÁŠTNOSTI Mgr. Martina Chňoupková

Opakování na začátek: Dnes se naučíme rozpoznat větný člen doplněk. Znázorněte graficky stavbu věty jednoduché. Určete slovní druhy: rozpoznat se Z příslovce ve větě utvořte přídavné jméno. Jak bylo utvořeno sloveso naučíme. Vyhledejte sousloví.

DOPLNĚK DOPLNĚK patří mezi rozvíjející větné členy – narozdíl od ostatních větných členů rozvíjí dva větné členy zároveň: - na jedné straně podmět nebo předmět na druhé straně přísudek Vyjádřen může být mnoha způsoby, často se setkáme ale s doplňkem tvořeným přídavným jménem nebo podstatným jménem. Například: Martina zvolili předsedou. Maminka se cítila unavena. Sukni máš zmačkanou. Dědeček seděl zahloubán.

Procvičování doplňku: Vyhledejte doplňky a doplňte do křížovky: Všichni by měli vypracovat referát sami. Pouze ovoce zůstalo na stole netknuto. Dívky tam postávaly nerozhodné. Turisté se vrátili z Alp zdrávi. Talíř ležel na zemi rozbitý. Petr se vyučil kuchařem. Jendu zvolili kapitánem týmu. Tajenka: __________ verbální s a m i n e t k u o r z h d é á v b ý c ř p

VYHLEDJTE DOPLŇKY a určete jejich slovnědruhovou platnost: První vstoupila do sálu vysoká dívka. Kamile bylo v pokoji samotné smutno. Celý svůj život pracoval jako úředník. Viděl stát Petra před domem. Vojáci seskočili z korby vozu sami. Shakespeare je proslulý především jako divadelní autor. Po špatné zkušenosti se snad každý stane opatrnějším a nedůvěřivějším. Okna zůstala celou noc zavřená na petlici. Ty stažené filmy jsem shlédla už všechny.

A teď budeme rozlišovat. Rozlište doplněk a příslovečné určení způsobu: Vypadal smutně. Ze školy se vrátil smutný. Jeho maminka pracuje jako kadeřnice. Umí vytvářet účesy jako kadeřnice. Přispěchal k nám udýchaný.Vypadal udýchaně.

Rozlište doplněk a přísudek jmenný se sponou. 1. Vernisáž je velice zdařilá. 2. Tuto vernisáž hodnotíme jako zdařilou. 3. Houby byly už uvařené. 4. Houby jíme uvařené. 5. Všichni odešli zcela unaveni. 6. Po sportu byli všichni unaveni. 7. Pracuje tam jako ředitel. 8. Už od ukončení studií byl ředitel.

Následující slova použijte ve větách jako doplňky: jako student omyté sám vcházet oba

Zadání domácí práce: Cvičení 12 a 13 na straně 76.