TEPLOTA Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_12_29
Jak se cítí turista, který navštíví: Středozemní moře Baltské moře Karibské moře Severní ledový oceán Co všechno si musí na svou cestu přibalit do kufru?
Středozemní moře Baltské moře Karibské moře Severní ledový oceán ideální místo na dovolenou celoročně zamrzlé moře celý rok je zde teplo celý rok je zde mráz, zima moře je teplé v moři se nedá koupat
Úvaha Středozemní moře Baltské moře Karibské moře Severní ledový oceán Jak se zde cítí bruslař Jak se zde cítí dívka v zimním oblečení? v plavkách?
bruslař – bude se potit v teplém oblečení nemůže bruslit, nemá led sundá oblečení a může dovádět v moři dívka v plavkách – bude jí velká zima nemůže plavat, moře je zamrzlé dostane rýmu, kašel, horečku
Co je horko a co je zima? Je to vyjádření stavu tělesa, pro který používáme název fyzikální veličiny TEPLOTA označení t jednotka ⁰C Celsiův stupeň (stupeň Celsia) Celsiova stupnice 0 ⁰C teplota tajícího ledu 100 ⁰C bod varu vody
Jak zjistíme teplotu tělesa Jak zjistíme teplotu tělesa? přístrojem, který se nazývá TEPLOMĚR Typy teploměrů: rtuťový lihový bimetalový V současnosti je oblíbený digitální teploměr
Kde všude potřebujeme znát údaj o teplotě tělesa Kde všude potřebujeme znát údaj o teplotě tělesa? Počasí – teplota vzduchu Člověk – teplota těla (mám horečku?) Zvířata – mají teplotu těla vyšší než člověk a přitom nejsou nemocní Vaření, pečení – teplota na sporáku, v troubě ….
Praktický úkol měření teploty vody digitálním teploměrem Žáci se rozdělí do 4 skupin. Postup práce: kádinku umístíme nad plamen lihového kahanu, vlijeme do ní 100 ml studené vody a zapíšeme její počáteční hodnotu. Poté zapálíme kahan, poznačíme si čas a začneme vodu zahřívat. Po 1 minutě měříme teplotu vody, zaznačíme včetně času. Jakmile voda dostoupí do hodnoty 30 ⁰C, kahan uhasíme, vodu vylijeme, pracoviště uklidíme. Naměřené hodnoty zaneseme do grafu.
DÚ Změř si doma teplotu těla: - pod paží - v ústech a porovnej, která hodnota je vyšší?
ODKAZY RAUNER, Karel, Václav HAVEL, Gerhard HOFER, Josef KEPKA, Jitka PROKŠOVÁ a Miroslav RANDA. FYZIKA 6. 1. Plzeň: FRAUS, 2004. ISBN 80-7238-210-1. Texty jsou vlastní originální tvorbou autora.
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2637 Název výukového materiálu: TEPLOTA Autor: Ing. Pavlína Ptáčková Vytvořeno: 26. 1. 2012 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Tematický okruh: Látky a tělesa Téma: TEPLOTA Pomůcky: Interaktivní tabule, počítač, nosič flash, digitální teploměr – 4 ks Anotace: Vzdělávací materiál je určen k výkladu učiva o fyzikálních jednotkách. Součástí prezentace je samostatný úkol, který slouží žákům k procvičení nového učiva. Na závěr je uvedeno správné řešení.