EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Obsah: Co je vlastně ekologická výchova? Jaký je rozdíl mezi ekologickou a environmentální výchovou? O co se jako učitel mohu opřít při zavádění ekologické a environmentální výchovy na své škole? Jak zařadit EV do vlastního vyučovacího procesu? Mají adepti na učitelskou profesi i učitelé-profesionálové možnost vzdělávání a přípravy na EV?
Ekologická výchova nezbytná příprava nastupující generace pro trvale udržitelný rozvoj cíle: znalosti a dovednosti myslet a uvažovat v souvislostech pozitivní citové vztahy k prostředí aktivní poznávání a činnosti odpovědné, aktivní, tvořivé, ekologicky správné chování
Ekologická gramotnost Ochrana životního prostředí Postoj člověka k prostředí
Ekologická vs. environmentální výchova Ekologická výchova (EV) - vazba na ekologické vzdělávání - pochopení fungování ekosystémů - poznání vztahů v přírodním prostředí - globální problémy na lokální úrovni - připravenost ekologicky jednat a myslet Environmentální výchova (EV) - vazba na environmentální vzdělávání - širší spektrum- přírodovědné, společenskovědní a technické disciplíny - uvědomování vztahů přírodní a kulturní složky ve všech konáních lidské společnosti - cesta k trvale udržitelnému rozvoji
Státní politika a EV Zákon č.123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí Usnesesení vlády č.1048 o státním programu EVVO v ČR (2000) Metodický pokyn k EVVO ve školách a školských zařízeních (MŠMT 2001) Strategie rozvoje lidských zdrojů pro ČR (Úřad vlády a MPSV 2003) podpora neziskových organizací zabývajících se ekologickým vzděláváním a osvětou krajské koncepce EVVO
Občanská sdružení a nevládní organizace
Ekologická výchova ve škole Obsah učiva: informativní formativní komunikativní - ve všech učebních předmětech- souhrn všeobecného vzdělání - škola jako celek
Ekologické vzdělávání v jednotlivých předmětech
Integrace výuky- EV nebo RVP? EKOLOGICKÁ VÝCHOVA - informativní, formativní a komunikativní úkoly prolínají všemi vyučovacími předměty - okruhy poznatků o přírodě o člověku a lidské společnosti o integraci člověka a společnosti a ŽP o péči o životní prostředí a možnostech trvale udržitelného rozvoje RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM člověk a jeho svět člověk a společnost člověk a příroda umění a kultura člověk a zdraví člověk a svět práce
Vyzkoušej sám sebe: Jak mohou k EV přispět jednotlivé předměty?
Chemie Český jazyk Vlastivěda,dějepis Občanská výchova Tělesná výchova zeměpis Matematika Cizí jazyky Fyzika Prvouka, přírodověda, přírodopis Výtvarná výchova Rodinná výchova Praktické činnosti
Jak integrovat poznatky? Mezipředmětové vztahy - integrovaný pohled na svět - vztahy člověk-společnost-příroda Zařazení integrovaných bloků učiva - multidisciplinární přístup- vybrané téma probíráme z hledisek řady předmětů
Jak hledat vhodné náměty pro integrující bloky? Energie pro zítřek Neživá příroda a člověk Živá příroda kolem nás Zdraví a životní prostředí Voda a vzduch-podmínky pro život
Jak postupovat při EV? 1. Zvolit vhodné prostředky 2. Aktivizující metody a formy výuky 3. Vést žáky k dovednosti využívání informací Které prostředky jsou vhodné? - aktivizující - podporující kontakt s přírodou a okolním prostředím - vedoucí k samostatnému myšlení a činnosti žáků - hravé, zábavné a současně poučné
Aktivizující formy a metody výuky laboratorní práce vycházky, exkurze školy v přírodě mimotřídní a mimoškolní akce- spolupráce se SEV, muzei,CHKO,... METODY rozhovor samostatné práce žáků brainstorming problémové metody SWOT analýza ReQuest, I.N.S.E.R.T. shromažďování a třídění informací hry
Jak může škola podpořit EV ? podpora vedení školy vnitřní vybavení škol spolupráce mezi učiteli podpora vztahu učitel-žák zvyšování kvalifikace učitelů organizace EV, koordinátor EV organizace celoškolních akcí
Školní plán EV 1. Celkový školní plán EV - dlouhodobý - celková rozvaha úkolů a cílů v rámci EV - časově vymezit jednotlivé úkoly a cíle EV - dynamický charakter 2. Aktuální roční plán EV - měl by směřovat k plnění dlouhodobého plánu EV - zapojení členů pedagogického sboru - odborná připravenost - spolupráce školy s okolím, aktivity školy - zhodnocení ročního plánu EV
Koordinátor EV sestavuje školní plán EV spolupracuje s předsedy předmětových týmů, jednotlivými učiteli na tvorbě plánu EV vzdělávání v oblasti EV sestavuje finanční rozvahu v rámci plánu EV
Vzdělávání v oblasti EV 1. Budoucí učitelé - EV na vysokých školách - základy ekologie u řady učitelských nebiologických oborů 2. Učitelé-profesionálové - školící střediska (pedagogická centra, SEV,...) - kurzy pro koordinátory EV - spolupráce mezi různými typy škol