EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU PENÍZE ŠKOLÁM Učíme se pro život 2010 – 2013 reg. č. CZ 1.07/1.4.00/
Advertisements

Základní škola, Matice školské 3, České Budějovice
Environmentální výchova pro základní školu
Problémy spojené se zaváděním CLIL do škol:
PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDÍCH ŠKOLÁCH V JIHOMORAVSKÉM KRAJI Ing. Zdenka Kučerová.
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Maturitní zkoušky ve školním roce Společná část maturitní zkoušky Definuje ministerstvo školství (MŠMT) MŠMT zadává ve stejném termínu MŠMT.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici Fakulta prírodných vied Katedra environmentálneho manažérstva Klub ekologické výchovy, o.s. Praha Podmínky a.
Národní institut dětí a mládeže MŠMT Centrum ekologické výchovy DŘÍPATKA pracoviště pro školní i mimoškolní environmentální výchovu, vzdělávání a osvětu,
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Environmentální Vzdělávání a výchova.
Rozvoj klíčových kompetencí ve všech ročnících nižšího gymnázia formou terénních cvičení TENTO PROJEKT BYL SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Role školního koordinátora EVVO
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Základní škola T. G. Masaryka, Studénka ředitelka školy: Mgr. Alena Dvorská počet žáků 291, počet pedagogických pracovníků 20 součásti školy: škola, školní.
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
Učivo o živé přírodě v přírodopise
Návrh a realizace modulového systému dalšího vzdělávání učitelů v MSK Magdalena Chmelařová Opava 2008.
Didaktické zásady výuky přírodopisu
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Environmentální výchova a
Projekt Pšov Evropský sociální fond Operační program rozvoje lidských zdrojů ZÁVĚREČNÁ KONFERENCE Most Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Průřezová témata.
Mgr. Jana Slaninová (OŽP) Ing. Stanislava Bulantová (OLVHZ)
Minimální preventivní program školy
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
aktuální problémy současného světa
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
Rámcový vzdělávací program (RVP)
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
S POLUPRÁCE PŘESHRANIČNÍCH REGIONŮ V OBLASTI VZDĚLÁVÁNÍ projektový záměr Evropská územní spolupráce (EUS), INTERREG V-A AT-CZ.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Projekt Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Libereckém kraji PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ V LIBERECKÉM KRAJI Leoš Křeček.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
SWOT 3 analýza - MAP pro ORP Kladno Verze Název projektu: Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Kladno Projekt je spolufinancován Evropskou.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Učivo o živé přírodě v přírodopise
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Konflikt, koření života
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Finanční gramotnost Tematický.
Polytechnické vzdělávání v praxi
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Učivo o živé přírodě v přírodopise
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Vztah k životnímu prostředí
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Cíle, obsah a prostředky polytechnického vzdělávání
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE

Obsah: Co je vlastně ekologická výchova? Jaký je rozdíl mezi ekologickou a environmentální výchovou? O co se jako učitel mohu opřít při zavádění ekologické a environmentální výchovy na své škole? Jak zařadit EV do vlastního vyučovacího procesu? Mají adepti na učitelskou profesi i učitelé-profesionálové možnost vzdělávání a přípravy na EV?

Ekologická výchova nezbytná příprava nastupující generace pro trvale udržitelný rozvoj cíle: znalosti a dovednosti myslet a uvažovat v souvislostech pozitivní citové vztahy k prostředí aktivní poznávání a činnosti odpovědné, aktivní, tvořivé, ekologicky správné chování

Ekologická gramotnost Ochrana životního prostředí Postoj člověka k prostředí

Ekologická vs. environmentální výchova Ekologická výchova (EV) - vazba na ekologické vzdělávání - pochopení fungování ekosystémů - poznání vztahů v přírodním prostředí - globální problémy na lokální úrovni - připravenost ekologicky jednat a myslet Environmentální výchova (EV) - vazba na environmentální vzdělávání - širší spektrum- přírodovědné, společenskovědní a technické disciplíny - uvědomování vztahů přírodní a kulturní složky ve všech konáních lidské společnosti - cesta k trvale udržitelnému rozvoji

Státní politika a EV Zákon č.123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí Usnesesení vlády č.1048 o státním programu EVVO v ČR (2000) Metodický pokyn k EVVO ve školách a školských zařízeních (MŠMT 2001) Strategie rozvoje lidských zdrojů pro ČR (Úřad vlády a MPSV 2003) podpora neziskových organizací zabývajících se ekologickým vzděláváním a osvětou krajské koncepce EVVO

Občanská sdružení a nevládní organizace

Ekologická výchova ve škole Obsah učiva: informativní formativní komunikativní - ve všech učebních předmětech- souhrn všeobecného vzdělání - škola jako celek

Ekologické vzdělávání v jednotlivých předmětech

Integrace výuky- EV nebo RVP? EKOLOGICKÁ VÝCHOVA - informativní, formativní a komunikativní úkoly prolínají všemi vyučovacími předměty - okruhy poznatků o přírodě o člověku a lidské společnosti o integraci člověka a společnosti a ŽP o péči o životní prostředí a možnostech trvale udržitelného rozvoje RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM člověk a jeho svět člověk a společnost člověk a příroda umění a kultura člověk a zdraví člověk a svět práce

Vyzkoušej sám sebe: Jak mohou k EV přispět jednotlivé předměty?

Chemie Český jazyk Vlastivěda,dějepis Občanská výchova Tělesná výchova zeměpis Matematika Cizí jazyky Fyzika Prvouka, přírodověda, přírodopis Výtvarná výchova Rodinná výchova Praktické činnosti

Jak integrovat poznatky? Mezipředmětové vztahy - integrovaný pohled na svět - vztahy člověk-společnost-příroda Zařazení integrovaných bloků učiva - multidisciplinární přístup- vybrané téma probíráme z hledisek řady předmětů

Jak hledat vhodné náměty pro integrující bloky? Energie pro zítřek Neživá příroda a člověk Živá příroda kolem nás Zdraví a životní prostředí Voda a vzduch-podmínky pro život

Jak postupovat při EV? 1. Zvolit vhodné prostředky 2. Aktivizující metody a formy výuky 3. Vést žáky k dovednosti využívání informací Které prostředky jsou vhodné? - aktivizující - podporující kontakt s přírodou a okolním prostředím - vedoucí k samostatnému myšlení a činnosti žáků - hravé, zábavné a současně poučné

Aktivizující formy a metody výuky laboratorní práce vycházky, exkurze školy v přírodě mimotřídní a mimoškolní akce- spolupráce se SEV, muzei,CHKO,... METODY rozhovor samostatné práce žáků brainstorming problémové metody SWOT analýza ReQuest, I.N.S.E.R.T. shromažďování a třídění informací hry

Jak může škola podpořit EV ? podpora vedení školy vnitřní vybavení škol spolupráce mezi učiteli podpora vztahu učitel-žák zvyšování kvalifikace učitelů organizace EV, koordinátor EV organizace celoškolních akcí

Školní plán EV 1. Celkový školní plán EV - dlouhodobý - celková rozvaha úkolů a cílů v rámci EV - časově vymezit jednotlivé úkoly a cíle EV - dynamický charakter 2. Aktuální roční plán EV - měl by směřovat k plnění dlouhodobého plánu EV - zapojení členů pedagogického sboru - odborná připravenost - spolupráce školy s okolím, aktivity školy - zhodnocení ročního plánu EV

Koordinátor EV sestavuje školní plán EV spolupracuje s předsedy předmětových týmů, jednotlivými učiteli na tvorbě plánu EV vzdělávání v oblasti EV sestavuje finanční rozvahu v rámci plánu EV

Vzdělávání v oblasti EV 1. Budoucí učitelé - EV na vysokých školách - základy ekologie u řady učitelských nebiologických oborů 2. Učitelé-profesionálové - školící střediska (pedagogická centra, SEV,...) - kurzy pro koordinátory EV - spolupráce mezi různými typy škol