Úvod do podnikových financí 1. přednáška
Osnova předmětu Podnik a jeho charakteristika (z hlediska mikroekonomického i makroekonomického) právní aspekty vzniku, činnosti a zániku podniku. Majetek podniku (klasifikace majetku, majetková struktura). Kapitál a jeho formy v podniku (základní klasifikace kapitálu v podniku, charakteristika a formy vlastního a cizího kapitálu). Náklady, výnosy, hospodářský výsledek (náklady, jejich klasifikace, způsoby snižování; výnosy a tržby, jejich klasifikace, způsoby zvyšování výnosů; hospodářský výsledek, jeho formy, význam, užití). Modelování nákladů, bod zvratu. Financování podniku (cíle a úkoly, zásady finančního řízení). Časová hodnota peněz (úrokování složené a jednoduché, princip současné hodnoty a její výpočet, umořovací plán; aplikace v různých situacích finančního řízení (4.-6. př.)
1. přednáška Podnik a jeho charakteristika (z hlediska mikroekonomického a makroekonomického), právní aspekty vzniku, činnosti a zániku podniku, cíle podniku, okolí podniku
Podnikání z ekonomického hlediska: - účelné spojení ekonomických zdrojů za účelem zvýšením jejich původní hodnoty (vytváření přidané hodnoty). z právního hlediska: - soustavná činnost, prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku z hlediska psychologického : - prostředek k dosažení seberealizace (vycházející z potřeby něco získat, něčeho dosáhnout, vyzkoušet si něco) ze sociologického hlediska: - zvyšování blahobytu pro všechny zainteresované, hledání cesty k dokonalejšímu využití zdrojů, vytváření pracovních míst a příležitostí apod.
Základní rysy podnikání Vložení kapitálu Snaha zhodnotit vložený kapitál, hospodárnost Prodej vlastních výrobků a služeb (výkonů) jako prostředek dosahování zisku Existence podnikatelského rizika
Bariéry podnikání Interní bariéry (člověk nechce podnikat, člověk neumí podnikat, člověk nemůže podnikat ) Externí bariéry – - existují objektivně, člověk je nemůže ovlivnit: tržní, regionální, legislativní, sociální aj.)
Předpoklady úspěšného podnikání silná motivace k využívání disponibilního lidského i technického potenciálu, tvořivost (invence a následně inovace), odbornost, ochota se vzdělávat, strategické myšlení, originální způsob oslovení zákazníků, vytrvalost, flexibilita, odolnost proti stresům, odpovídající rodinné zázemí, dobrý zdravotní stav, akceptace podnikatelského rizika, morální hodnoty, respektování okolní reality
Právní úprava podnikání Základní legislativní úpravu podnikání obsahuje: Obchodní zákoník Živnostenský zákon Podnikání má právní formu: podnikání fyzických osob, podnikání právnických osob
Podnikání fyzických osob osoby podnikající na základě živnostenského oprávnění , tj. vlastnící živnostenský list nebo koncesní listinu, osoby zapsané v obchodním rejstříku, osoby podnikající na základě jiného oprávnění podle zvláštního předpisu, soukromě hospodařící zemědělci zapsaní v evidenci.
Podnikání právnických osob Mezi právnické osoby patří - osobní společnosti (veřejná obchodní společnost, komanditní společnost) - kapitálové společnosti (společnost s ručením omezeným, akciová společnost) družstva - méně častá právní forma → liší se způsobem financování a ručením za závazky společnosti
Charakteristika podniku Hledisko makroekonomické: základní jednotka, v níž probíhá výrobní činnost společnosti (výroba v nejširším slova smyslu) Hledisko mikroekonomické: institucionalizované podnikání (instituce vzniklá k výkonu podnikatelské činnosti)
Výroba širší pojetí (makroekonomické): souhrn všech činností spojených se zajišťováním statků a služeb k uspokojení potřeb konečného spotřebitele-člena společnosti užší pojetí (mikroekonomické): zpracování surovin a materiálu do finálního výrobku (hmotného výsledku) ( x služby )
Cíl výroby v makroekonomickém pojetí: uspokojování potřeb konečných spotřebitelů-členů společnosti v mikroekonomickém pojetí dosahování zisku (prostřednictvím uspokojování potřeb konečných spotřebitelů konkrétním výrobkem či službou)
Potřeby nedostatek,který si subjekt uvědomuje a snaží se jej odstranit (potřebu uspokojit) různé klasifikace potřeb : zbytné x nezbytné hmotné x nehmotné (duchovní) individuální x společenské - umožňují podrobnější pohled
Prostředky uspokojování potřeb statky (výrobky) – potřebu uspokojuje jeho konečná podoba služby – potřebu uspokojuje její průběh Obecná charakteristika: omezené množství nutnost porovnávat vynaložené prostředky s dosaženým výsledkem v uspokojování potřeb = hospodařit
Podnik a jeho funkce obecná rovina: Funkce společenská – spoluúčast na výrobě v celospolečenském měřítku Funkce individuální – zhodnocovat prostředky (kapitál) vložený zakladatelem
Podnik a jeho funkce (funkce=úkol,který plní) Konkrétní rovina: a)Funkce výrobní, prodejní, zásobovací, personální, investiční, věd.-technická finanční, správní b) Funkce ekonomická, sociální, technická, právní
Obecné cíle podniku Dosahovat zisku na základě uspokojování potřeb spotřebitelů (projevující se koupě- schopnou poptávkou) – spíše krátkodobá strategie Uspokojovat potřeby spotřebitelů (koupě-schopnou poptávku) a tím dosahovat zisku - dlouhodobá strategie
Struktura cílů podniku Cíle vrcholové x podřazené Cíle krátkodobé x dlouhodobé (strategické) Cíle souhrnné x dílčí Cíle ekonomické x technické x sociální ekonomické: výkonové, finanční, výsledkové Cíle komplementární x konkurenční x indiferentní
Hospodaření (ekonomie) podstata: porovnávání vynaložených prostředků s dosaženými výsledky, snaha o dosažení optimálního poměru (prostředky x výsledek) projev: s danými prostředky co nejlepších výsledků (výtěžnost) daných výsledků s co nejnižším vynaložením prostředků (úspornost)
Hospodaření podniku výsledek = 1) vyšší objem majetku 2) zisk (přírůstek majetku) Hospodárnost, tzn.úroveň hospodaření,kterou podnik dosahuje, je měřena poměr výsledku (nejčastěji zisku) ke vkládaným prostředkům zisk → rentabilita = ----------------------------- vložené prostředky zisk = rozdíl mezi výnosy a náklady, přírůstek majetku vynaložené prostředky = různé úrovně: - vložený kapitál - celkový vložený kapitál (vlastní i cizí
Okolí podniku ekonomické právní sociální technické ekologické kulturně historické, etické geografické politické
Výrobní faktory Hledisko makroekonomie: - půda - práce - kapitál hledisko podniku: - pozemky - práce - budovy, stroje, dopr.prostředky, nástroje, materiál, cenné papíry, pen. prostředky, pohledávky
Podnik a jeho druhy Z hlediska právní formy: a) p. jednotlivce b) osobní společnosti c) kapitálové společnosti d) družstva e) veř.(státní) podniky Z hlediska sektorů a odvětví: a) průmyslový (strojí- renský, hutnický) b) zemědělský c) stavební d) dopravní e) služeb f) …..
Podnik a jeho druhy Podle velikosti: - malé - střední - velké (EU ještě tzv. mikropodniky) Hledisko: počet zaměst- nanců,velikost obratu, velikost kapitálu, zisku Podle typu výroby: - se zakázkovou výrobou - s kusovou výrobou - se sériovou výrobou - s hromadnou
Úkoly a příklady 1): Uveďte příklady podniků Se zakázkovou výrobou S hromadnou výrobou Se seriovou výrobou
Úkoly a příklady 2): Uveďte příklady podnikových cílů: a) ekonomických a) strategických b) sociálních b) krátkodobých c) technických a) komplementárních, konkurenčních a indiferentních b) souhrnných a dílčích c) vrcholových a podřazených
Úkoly a příklady 3): Uveďte příklad ze svého okolí: Akciové společnosti Společnosti s ručením omezeným Komanditní společnosti Veřejné obchodní společnosti Družstva a uveďte obor jejich činnosti.