Slabika jako opomíjená součást jazykového systému

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Advertisements

Základy redakční práce
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Poezie.
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
TEORIE GRAMATIKY (ASJ/TG)
ZVUKOVÁ STRÁNKA SLOVA Mgr. Michal Oblouk.
Algoritmy a struktury neuropočítačů ASN – P7
MORFOLOGIE ČEŠTINY přednáška P5
Fonetika Fonologie Japonský fonologický systém
Základy informatiky přednášky Kódování.
Komunikační dovednosti
Hodnocení práce Hodnocení práce je nástrojem zajišťujícím, aby požadavky, náročnost, složitost a podmínky práce se odrazily v diferenciaci odměny pracovníka.
Biologická diverzita a Indexy biodiverzity
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 4/14.
Rétorika Etymologie Dialektologie
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Mgr. Michal Oblouk HLÁSKOSLOVÍ.
Zvuková stránka jazyka
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Komunikace sluchově postižených
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
Český jazyk – 2.ročník „Slovo, slabika, hláska, písmeno“
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Dagmar Strejčková Jazykový rozbor 1 Dagmar Strejčková
Zvuková stránka jazyka
ZVUKOVÁ STRÁNKA SLOVA A VĚTY
Alternativní a augmentativní komunikace
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
Sociální diferenciace
ZVUKOVÁ STRÁNKA VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.13
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Přednáška P11 Božena Bednaříková
Technika mluveného projevu Přednáška: pondělí 16:40–18:15 (6 týdnů) Seminář: pátek (2 skupiny) Zápočet: aktivní práce v semináři.
Molekulová fyzika 3. přednáška „Statistický přístup jako jediná funkční strategie kinetické teorie“
VÝUKA VÝSLOVNOSTI VE SKUPINÁCH RUSKY MLUVÍCÍCH STUDENTŮ
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA 2
centrální porucha zpracování řečového signálu
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
PROJEKT MÁLOTŘÍDKY SPOLEČNĚ Mgr. Hana Řádová Alternativní metody výuky MONTESSORI TVOŘIVÁ ŠKOLA.
SPISOVNÁ VÝSLOVNOST ČEŠTINY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Lucie Bušová. Dostupné z Metodického portálu
DUM Č.1 DUM Č.1 VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB Název školy: ZŠ Salvátor, Valašské Meziříčí Název školy:
FONETIKA A FONOLOGIE OKRUHY KE ZKOUŠCE Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D.
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka Marek Lollok.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
Fonetika a fonologie českého jazyka - seminář
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Korekce velmi těžkých senzorineurálních vad sluchu
Zkouška S/Z jako klinický ukazatel hrtanové patologie
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka
JAZYKOVĚDA A JEJÍ DISCIPLÍNY
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_08_DELENI_HLASEK Název materiálu:
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_10_SLABIKOTVORNE_R_A_L Název materiálu:
Rozvoj řeči u dítěte z hlediska foneticko-fonologické roviny
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
Metody výuky počátečního čtení
Samostatná odborná práce H/02 Včelař
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Autor: Honnerová Helena
Měření délky.
Samostatná odborná práce H/01 Podkovář a zemědělský kovář
Universidad de Cádiz Mgr. Martin Hoššo
Transkript prezentace:

Slabika jako opomíjená součást jazykového systému

Úvod Segment nebo suprasegment? Základní jednotka: foném, slabika, morfém, morfoném, lexém, slovo, syntagma, věta, diskurs Potřeba slabiky – přízvuk, rytmus, vázání, melodie, slovní hry, veršování, dělení slov

Osnova přednášky Definice slabiky Vývoj řeči a slabika Struktura slabiky – matrice Sonorita Hlásková distribuce uvnitř matric Četnost slov podle počtu slabik

Téma 1 - Definice slabiky Intuitivní povědomí – schopnost určit počet slabik Základní (komplexní) nejmenší z jednotek souvislé řeči, na něž můžeme souvislou řeč rozčlenit, aniž ta ztratí na srozumitelnosti. The elementary pattern underlying any grouping of PHONEMES. (Jacobson,Halle)

Téma 2 – Fonetický a fonologický přístup Fonetický přístup: Každé slabice odpovídá vzrůst tlaku vzduchu – pulzní/motorová teorie (Stetson); některé hlásky jsou sonornější a vrchol sonornosti odpovídá středu slabiky – teorie prominence (Jespersen); podobně Roach. Fonologický přístup: popisuje způsob, jakým se vytvářejí kombinace hlásek v sekvenci – V (mohou stát samostatně nebo tvoří střed, C (nemohou stát samostatně a vyskytují se na okraji sekvence) Slabika v řeči a písmu - konflikt

Téma 3 – Vývoj řeči a slabika 8-20 týden – velární explozíva + zadní samohláska 20-30 týden – širší variabilita sekvencí souhlásek a samohlásek (nazály a třené) 25-50 týden žvatlání – stabilizace inventáře reduplikací, posléze spojování různých slabik. Labiály. Spojování není vyloženě náhodné, ale je pod kontrolou. 9-18 měsíc – melodie, rytmus a zabarvení hlasu . Jednotlivé slabiky vyslovovány pevnou intonací. Vývoj řeči - slabika.doc

Téma 4 – Slabika a slovní hry Rozpočitadla a říkanky (nedílná součást jazykové kompetence) – vazba na rytmus a přízvuk Countout.doc Další hry Jiné hry.doc

Téma 5 – Struktura slabiky - matrice Základní slabika: náslabí + jádro O-N Slabika s náslovím a/nebo kodou: O-N-Cd, N-Cd Slabika tvořená pouze jádrem: N struktura slabiky.doc Terminologické problémy: peak/nucleus (Giegerich, Roca), rime/rhyme (Fudge, Giegerich), body (McCarthy), mora (Hayes) Jazyky a struktura – vliv na výslovnost jazyky světa.doc

Téma 6 – Sonorita Sonorita jako relativní hlasitost hlásky Grafický průběh Sonorita-průběh.doc Stupnice sonority a minimální vzdálenost Stupnice sonority.doc Slabikotvorné souhlásky (likvidy, nazály, třené?) Ambislabičné souhlásky – vázání Vázání slabik.doc

Téma 7 – Hlásková distribuce uvnitř matric OCP – obligatory contour principle Náslabí – nulový výskyt /pw, bw, mw, fw, vw, tl, dl, thl/ homoorganní dvojčata Koda – maximálně 2 souhlásky, výjimečně + s, z, t (porušení pravidla sonority) Variantnost na pravé a levé straně vokálu – význam při poslechu distribuce.doc Zásadní význam souhlásky zkratky.doc

Téma 8 – Četnost slov podle počtu slabik Délka slov v angličtině a češtině Zastoupení matric podle délky slov četnost.doc

Shrnutí Slabika je spojena s prvotní fází osvojování jazyka Prostřednictví jazykových her se dále rozvíjí – je žádoucí tento rozvoj nezastavovat Promítají se v ní další významné aspekty jazykového projevu: přízvuk, rytmus, intonace, vázání, rým Struktura slabiky nevzniká náhodně –kombinace na levé i pravé straně jádra jsou systémové Levá a pravá strana má odlišnou kombinatoriku – násloví je pro porozumění relevantnější Slabika je reálnější nežli foném/hláska

Funkční definice

Strukturní definice

Kde získat další informace Jiná školení Knihy, články, elektronické zdroje Konzultační služby, ostatní zdroje