Poruchy osobnosti.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

EFT – na emoce zaměřená terapie
Péče o seniora trpícího depresí
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Neurózy, psychózy, rané poruchy
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Pozitivní hodnocení sebe
Senior jako klient sociálních služeb- způsob práce se seniory
PSYCHICKÉ STAVY.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
a jeho využití u klientů po CMP
PSYCHICKÉ JEVY.
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Základní kategorie ekonomie  Vztah ekonomie.
Emoce (city).
OSOBNOST.
TRANSAKČNÍ ANALÝZA.
PER – Burgetová Zuzana.  Jak vybrat vedoucího týmu.  Profil vedoucího týmu  Složení týmu  Co vede ke špičkovému výkonu týmu  Rozdíl mezi skupinou.
Motivační témata a životní příběhy
Sebepoznání klientů KBT v porovnání s dalšími terapeutickými směry Mgr. David Kuneš Psychologický ústav FF MU v Brně.
VY_32_INOVACE_PSYPS12060ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS11560ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Humanistické a existenciální teorie v SP
Poruchy osobnosti a osobnostní styly
VY_32_INOVACE_PSYPS11960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
Reminiscenční terapie
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Motivační témata a životní příběhy
VY_32_INOVACE_PSYPS11660ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
PORUCHA OSOBNOSTI NARCISMUS
Komunikace. Komunikace Komunikace je přenos nejrůznějších informačních obsahů v rámci komunikačních systémů Komunikace je přenos nejrůznějších informačních.
Narcismus.
Norbert Elias (kon)figurace. konfigurace 1. život lidí ve společnosti má tvar, vytvářený silou vzájemných závislostí 2. vzájemné závislosti (interdependence)
VY_32_INOVACE_PSYPS11760ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Chyby při vnímání druhých lidí
Psychologické aspekty zdraví
Logoterapie užitá jako psychoterapie „Logoterapie a existenciální analýza“ V. E. Frankla  uplatňuje existenciální motivaci člověka – „VŮLI KE SMYSLU“,
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Agrese a agresivita.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_ZV_1_5E_NEC_02_DUSEVNI_PORUCHY_II.
Poruchy osobnosti: základy pro samostudium Pavel Theiner Psychiatrická klinika FN a MU Brno.
Středisko křesťanské pomoci v Praze Párová terapie násilných osob Mgr. Bc. Michaela Kopečková Mgr. Petra Králová KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH Místo.
Sebevědomí Zdravé sebevědomí je základem zdravého a plnohodnotného života Zdravé sebevědomí je základem zdravého a plnohodnotného života Sebevědomí staví.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Práce s biografií a komunikace
HORIZONT ZLÍN Workshop
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Slova Květiny.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2a
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Reminiscenční terapie
Temperament, charakter, motivace
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Poruchy osobnosti

Definice Osobnost představuje individuální soubor duševních a tělesných vlastností člověka, které se vytvářejí v průběhu vývoje a projevují se v sociálních vztazích. Vrozené a získané vlastnosti tvoří strukturu osobnosti, která je pro každého člověka charakteristická. V průběhu individuálního vývoje se stále více doplňují vrozené dispozice (shrnuté pod termínem temperament) a obohacují se vlastnostmi získanými (charakter). Poruchy osobnosti jsou variantou charakterových a temperamentových rysů, které se výrazně odchylují od rysů patrných u většiny lidí. Jde o hluboce zakořeněné a přetrvávající vzorce chování, projevující se jako stereotypní reakce na široký rozsah osobních i sociálních situací. Projevy poruch osobnosti tedy nejsou omezeny jen na nějaký spouštěcí podnět, ale projevují se v širokém okruhu situací. Jsou funkčně problematické, svému nositeli způsobují obtíže.

Kognitivní schémata Jedním z přístupů specifikujících charakterologické komponenty osobnosti je kognitivní teorie používající termín schéma. Schéma je základní přesvědčení, na jehož základě si člověk organizuje svůj pohled na sebe, svět kolem a budoucnost. Kognitivní schéma – relativně stabilní způsob organizace myšlení a hodnocení událostí. Tato schémata představují souhrn základních, často nevyřčených a nevědomých předpokladů o tom, jaký jsem, jaký je svět kolem mě a co od něj mohu očekávat. A. T. Beck původně schémata rozdělil do tří skupin podle oblasti prožívání ve které se nejvíc uplatňují: výkon, přijetí, moc. Stabilita schémat není zcela absolutní: probíhají procesy asimilace a akomodace.

Kognitivní omyly Nepodložené závěry, svévolné dedukce Zkreslený výběr faktů, selektivní abstrakce Nadměrné zevšeobecnění (generalizace) Přehánění a bagatelizace Vztahovačnost Černobílé (dichotomní) myšlení Čtení myšlenek Negativní věštby Diskvalifikace pozitivního Argumentace emocemi Značkování

Prevalence poruch osobnosti Relativně četné v běžné populaci: 6-9% populace. Všeobecná ambulantní péče: 20-30% Ambulantní psychiatričtí pacienti: 30-50% Klienti psychoterapeutických pracovišť: 50% Hospitalizovaní psychiatričtí pacienti: 15%, 50% komorbidní porucha osobnosti

Vyhýbavá porucha osobnosti Jádrové přesvědčení o sobě: Jsem nežádoucí, neschopný, společensky neobratný. Přesvědčení o druhých: Druzí lidé mě odmítnou. Předpoklady: Kdyby mě lidé skutečně poznali, odmítli by mě. Když se budu přetvařovat, možná mě přijmou. Strategie chování: Vyhýbá se intimitě, vyhýbá se hodnotícím situacím. Nadměrně rozvinuté strategie: Sociální zranitelnost, vyhýbání se, tlumení. Nedostatečně rozvinuté strategie: Asertivita, sebedůvěra, družnost. Prototypické přání (Robinson): Cítím se zahanbený tím, jaký jsem, a zesměšněný svojí nešikovností, ale toužím po přijetí.

Závislá porucha osobnosti Jádrové přesvědčení o sobě: Jsem bezmocný. Přesvědčení o druhých: Druzí lidé by se o mě měli postarat. Předpoklady: Kdybych se spoléhal na sebe, selhal bych. S pomocí druhých přežiji, budu šťastný, atd. Potřebuji druhé, aby mi stále dodávali podporu a odvahu. Strategie chování: Spoléhá se na druhé lidi. Pěstuje závislé vztahy. Nadměrně rozvinuté strategie: Vyhledávání pomoci, přilnavost. Nedostatečně rozvinuté strategie: Pružnost, soběstačnost. Prototypické přání (Robinson): Cokoliv chceš udělat je bezvadné, jen buď se mnou!

Pasivně-agresivní porucha osobnosti Jádrové přesvědčení o sobě: Jsem soběstačný. Jsem zranitelný vůči kontrolování a zasahování. Přesvědčení o druhých: Druzí kontrolují, zasahují, vyžadují, jsou dominantní. Předpoklady: Druzí omezují moji svobodu. Kontrola od druhých je nesnesitelná. Musím si dělat věci po svém. Strategie chování: Pasivní rezistence, na povrchu přizpůsobivost. Vyhýbá se, sabotuje, mění pravidla. Nadměrně rozvinuté strategie: Autonomie, rezistence, pasivita, sabotování. Nedostatečně rozvinuté strategie: Intimita, asertivita, aktivita, kooperace.

Anankastická porucha osobnosti Jádrové přesvědčení o sobě: Můj svět se může vymknout z kontroly. Přesvědčení o druhých: Druzí mohou být nezodpovědní. Předpoklady: Když nebudu stoprocentně zodpovědný, může se mi zřítit svět. Když zavedu přesná pravidla, dopadne to dobře. Strategie chování: Rigidně kontroluje druhé. Aplikuje pravidla, moralizuje, hodnotí. Nadměrně rozvinuté strategie: Kontrola, odpovědnost, systematičnost. Nedostatečně rozvinuté strategie: Spontaneita, impulzivita. Prototypické přání (Robinson): Když ti ukážu, jak perfektně dělám věci, pak mi dovolíš, abych zlepšil i věci pro tebe!

Paranoidní porucha osobnosti Jádrové přesvědčení o sobě: Jsem zranitelný, ale nedám se, musím být silný. Přesvědčení o druhých: Druzí lidé jsou zlí. Předpoklady: Kdybych druhým věřil, mohli by mi uškodit. Když si dám pozor, mohu se ubránit. Strategie chování: Je nadměrně podezřívavý. Hledá skryté motivy, ovlivňuje, pátrá, protiútočí. Nadměrně rozvinuté strategie: Ostražitost, nedůvěřivost, podezřívavost. Nedostatečně rozvinuté strategie: Klid, důvěra, přijímání druhých. Prototypické přání (Robinson): Využiješ mě ihned, jakmile si přestanu dávat pozor!

Antisociální (disociální) porucha osobnosti Jádrové přesvědčení o sobě: Jsem zranitelný a osamělý. Kompenzačně – jsem silný, chytrý, vychytralý. Přesvědčení o druhých: Druzí by mě mohli vykořisťovat, zneužívat. Předpoklady: Když nebudu jednat první, mohou mi ublížit. Když budu jednat první, budu ve výhodě. Druzí jsou hlupáci. Strategie chování: Využívá druhé, manipuluje. Napadá, krade. Nadměrně rozvinuté strategie: Bojovnost, utlačování druhých, využívání druhých. Nedostatečně rozvinuté strategie: Empatie, vzájemnost, sociální citlivost. Prototypické přání (Robinson): Nikdo mi nic nedaruje, leda tak bolest, a tak koukám mít ze všeho výhody a dělám si, co chci.

Narcistická porucha osobnosti Jádrové přesvědčení o sobě: Jsem lepší než druzí. Může jít o kompenzaci pocitů méněcennosti. Přesvědčení o druhých: Druzí jsou horší. Předpoklady: Když se mnou druzí zacházejí normálně, znamená to, že si o mně myslí, že jsem horší. Jsem originál, potřebuji speciální přístup, obecná pravidla mě nezajímají. Strategie chování: Vyžaduje zvláštní zacházení. Vyhledává situace, v nichž může vyniknout. Nadměrně rozvinuté strategie: Sebezdrůrazňování. Soutěživost. Nedostatečně rozvinuté strategie: Sdílení. Identifikace se skupinou. Prototypické přání (Robinson): Nejsem nejlepší, koho jsi kdy viděl? Musíš si stále uvědomovat můj talent, konexe a moc!

Histriónská porucha osobnosti Jádrové přesvědčení o sobě: Nic nejsem. Kompenzace: Jsem velkolepý! Přesvědčení o druhých: Druzí si mě nebudou vážit pro mě samotného. Kompenzace: Lidé jsou tady proto, aby mi sloužili nebo aby mě obdivovali. Předpoklady: Když nebudu zábavný, nebudu pro druhé přitažlivý. Když se budu chovat dramaticky, získám pozornost druhých a jejich přijetí. Strategie chování: Předvádí se. Používá dramatizace, přehánění, dramatické záchvaty vzteku, pláče. Vyhrožuje suicidiem. Nadměrně rozvinuté strategie: Předvádění se. Sebevyjadřování, přehánění. Nedostatečně rozvinuté strategie: Vzájemnost, kontrola, systematičnost. Prototypické přání (Robinson): Řekni mi, že jsem nádherný a navždy mě zbožňuj!

Schizoidní porucha osobnosti Jádrové přesvědčení o sobě: Jsem nepřizpůsobivý. Jsem soběstačný. Jsem samotář. Přesvědčení o druhých: Druzí mi nemají co nabídnout. Předpoklady: Když si budu od druhých udržovat odstup, bude se mi dařit lépe. Kdybych se snažil mít vztahy, nefungovaly by. Vztahy nic nepřinášejí. Strategie chování: Vytváří si odstup. Nadměrně rozvinuté strategie: Autonomie, stažení se. Nedostatečně rozvinuté strategie: Intimita, vzájemnost. Prototypické přání (Robinson): Prosím, nech mě samotného, necítím se s tebou dobře!

Hraniční porucha osobnosti Jádrové přesvědčení o sobě: Jsem vadný. Jsem bezmocný. Jsem zranitelný. Jsem špatný. Přesvědčení o druhých: Druzí lidé mě zradí, opustí. Lidem se nedá věřit. Předpoklady: Kdyby to záviselo jen na mně, nepřežil bych. Když budu věřit druhým, opustí mě. Když budu závislý na druhých, přežiji, ale nakonec budu opuštěn. Strategie chování: Kolísá mezi extrémy chování. Nadměrně rozvinuté strategie: Impulzivita, upřímnost, odvaha, nesouhlas, nekonvečnost. Nedostatečně rozvinuté strategie: Ovládání afektů, kooperace, systematičnost, identifikace se skupinou, důvěra, relativnost pohledu. Prototypické přání (Robinson): Nebýt sám znamená, že budu opět zraněn, a to mě teda vzteká, ale nepokoušej se mě opustit!

Schizotypální porucha osobnosti Jádrové přesvědčení o sobě: Jsem vadný. Přesvědčení o druhých: Druzí mě ohrožují, jsou nečitelní, nerozumím jim. Předpoklady: Když mám pocit, že druzí mají vůči mně negativní pocity, musí to být pravda. Když budu obezřetný k druhým, snad mohu odhadnout alespoň částečně jejich úmysly. Strategie chování: Předpokládá skryté motivy. Vyhýbá se kontaktům. Věnuje se monotónním samotářským činnostem. Prototypické přání (Robinson): Konvence mě zlobí (nebo nudí). Je řada jiných cest, jak vysvětlit, o co jde – můžeme je hledat.

Léčba poruch osobnosti Terapeut musí vybrat správné metody, ty se týkají pěti oblastí: Prostředí terapie – ambulantní, hospitalizace, denní stacionář,… Formát terapie – individuální, skupinová, rodinná, párová, kombinvaná Orientace terapie – terapeutický přístup a jeho metody, nejčastěji psychoanalytická, systemická, KBT, rogersovská (na člověka orientovaná) Somatická terapie – farmakoterapie, výživa, cvičení, rehabilitace…

Léčba poruch osobnosti Předpoklady účinné terapie: Ochota pacienta ke změně!!! Čím hůře je určitá porucha léčitelná, tím je nutnější kombinovaný, integrovaný a na míru šitý přístup. dobře léčitelné poruchy:závislá, histriónská, anankastická, vyhýbavá, depresivní průměrně léčitelné: narcistická, hraniční, schizotypní špatně léčitelné: paranoidní, pasivně-agresivní, schizoidní, antisociální Účinná léčba by se měla zaměřovat jak na obecné, tak na konkrétní léčebné cíle. Pokud má pacient více než jednu poruchu osobnosti, zpočátku je léčíme odděleně.