Byzantská říše Byzantská říše

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Advertisements

Shrnutí učiva raného středověku
Byzantská církev a kultura
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Odpověz: ANO NE 1) věrozvěsti šíří víru 2) 863 přišli bratři Konstantin a Metoděj na Velkou Moravu 3) Velká Morava přijala křesťanství z Franské říše a.
VZNIK STÁTŮ VE STŘEDNÍ EVROPĚ
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Arabové a jejich výboje
Opakování Středověk se dělil na tři období – napiš která.
Autor: Mgr. Pavlína Vaculíková Autor: Mgr. Pavlína Vaculíková Základní škola Zlín, Komenského 78, příspěvková organizace Základní škola Zlín, Komenského.
KŘESŤANSKÁ ANTIKA, RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Byzantská kultura.
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Odpověz: ANO NE 1) věrozvěsti šíří víru
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Byzantská říše Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Období raného středověku
Opakovací otázky BARBAŘI GERMÁNi ŘÍMANÉ AVAŘI KELTOVÉ HUNOVÉ
Raně středověké umění.
Byzanc, arabská říše Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o byzantské a arabské říši.
Registrační číslo projektu:
Středověká kultura Románský sloh
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Antický Řím Dějiny impéria.
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Byzantská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
Základní rysy západoevropské, byzantské a islámské kultury
VY_32_INOVACE_2D.7.13 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
BYZANTSKÁ ŘÍŠE Byzantská říše vznikla po rozdělení Římské říše na území Říše …………. Zahrnovala zejména Malou Asii a ……….. poloostrov.
Středověká Evropa Šimon Balham C4B 2013/2014.
Geografické údaje Řecka
Konstantinopol Autor: Mgr. Jana Formánková Předmět Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
DĚJINY VÝZNAMNÝCH STÁTŮ A NÁRODŮ V EVROPĚ
Byzantská říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Na Balkánském poloostrově
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Byzantské umění.
Slované.
Byzantská říše Důležité pojmy
Jméno autora: Jitka Hegerová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): říjen 2012 Ročník: sedmý Tematická oblast: Dějepis - středověk Téma: První středověké.
Od dotace EU k proměně vyučovací hodiny registrační číslo projektu CZ 1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola, Základní umělecká škola a Mateřská.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Anna Csanádiová Číslo DUM:D7 - 3 Datum ověření ve výuce: Ročník:7.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.7 Opakování hlavních raněstředověkých kulturních oblastí.
ARABSKÁ ŘÍŠE Učebnice od s. 40. ISLÁM Monoteistické náboženství Bůh ALLÁH Zakladatel -prorok MUHAMMAD Posvátná kniha KORÁN Vznik na Arabském poloostrově.
BYZANTSKÉ UMĚNÍ. Stručná historie * po rozpadu římského impéria v 5. století(476) hl. město: Konstantinopol( město založeno císařem Konstantinem na místě.
Mgr. Jindřiška Řehořková VY_32_Inovace_7.1.4 Byzantská říše
EU peníze středním školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_05
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_13
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
BYZANTSKÁ ŘÍŠE.
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_08
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Druhé centrum křesťanství Konstantinopolis (Cařihrad, dnes Istanbul)
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_05
Byzantská říše.
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_58 BYZANTSKÁ KULTURA. VY_32_INOVACE_58 BYZANTSKÁ KULTURA.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

Byzantská říše 395 - 1453

byzantská říše = východořímská říše hlavním městem Konstantinopol (Cařihrad, Istanbul) úředním jazykem řečtina státním náboženstvím křesťanství považovali se za Římany a pokračovatele římské říše po zániku západořímské říše snaha východořímských císařů ovládnout znovu celé území bývalé římské říše

císař Justinián I. Veliký (6. st.) schopný a krutý panovník za jeho vlády dosáhla byzantská říše vrcholu své slávy podporoval kulturu, vzdělanost, stavební činnost rozšiřování území – dobyl S afrického pobřeží (porazil zde Vandaly), vstoupil na Apeninský poloostrov (centrem Ravenna), postupoval na V (na Kavkaz, do střední Asie) X střety s Araby

mozaika znázorňující Justiniána I mozaika znázorňující Justiniána I. Velikého (bazilika San Vitale, Ravenna)

území byzantské říše v průběhu dějin největší rozloha byzantské říše - území Balkánského a Apeninského poloostrova, Malá Asie, V pobřeží Středozemního moře, části S Afriky, ostrovy ve Středozemním moři území byzantské říše v průběhu dějin

Justiniánův zákoník – zákoník občanského práva, byl vytvořen na základě starořímského práva povstání Niká! (Zvítězíš!) – obyvatelé byli nespokojeni s vysokými daněmi a s velkými společenskými rozdíly → povstání X Justiniánova manželka Theodora povstání krvavě potlačila (zahynuly desetitisíce lidí) po smrti Justiniána ztráta území

Justiniánova manželka Theodora (mozaika v bazilice San Vitale, Ravenna)

7. a 8. st. nájezdy Avarů a Slovanů (Bulharů) na Balkáně, nájezdy Peršanů a Arabů v Asii říše upadala mocensky, kulturně i hospodářsky → vliv na vnitřní poměry – sociální a náboženské bouře pol. 9. st. – misijní činnost císaře Michala III. ke Slovanům (Konstantin a Metoděj) od 11. st. noví nepřátelé – Turci – zabrali téměř celou oblast Malé Asie

nepřátelský i Západ – plenění Cařihradu během křížových výprav 14. st. – Turci ovládli Balkán kromě oblasti Řecka 1453 - zánik byzantské říše – dobytí Cařihradu tureckým sultánem Mehmedem II. –drancování, vraždění → Turci se definitivně usídlili v Evropě → utužení souboje křesťanství a islámu toto datum také jako konec středověku (popřípadě 1492 – objevení Ameriky)

Mehmed II. Fatih (Dobyvatel)

KULTURA BYZANTSKÉ ŘÍŠE

návaznost na antiku mnohem vyšší kulturní úroveň než západní Evropa vynikali v MAT, DĚJ, LIT „řecký oheň“ – směs ledku a síry, která hoří i na vodě – využívali ve válkách s Araby a Turky rozvoj řemeslné výroby (špatné podmínky pro zemědělství) velká stotisícová města (Cařihrad, Soluň, Ravenna, Alexandrie…) obchod s Asií i západní Evropou – látky, sklo, šperky, nástroje z kovů… (luxusní zboží)

UMĚNÍ spjato s náboženstvím mozaiky - převážně s náboženskými tématy ikony - obrazy svatých se strnulými rysy kostely – typické věže zakončené kupolemi nejvýznamnější chrám Boží moudrosti (Hagia Sofia) v Cařihradu (Justinián I. Veliký) – pozdější vzor pro muslimské mešity

mozaika (bazilika San Vitale, Ravenna)

ikony v pravoslavném kostele (Petra, Řecko)

chrám Boží moudrosti (Hagia Sofia) v Istanbulu (Cařihradu)

po celé období raného středověku byla byzantská říše nejbohatší i kulturně a hospodářsky nejvyspělejší zemí v Evropě její kultura měla velký vliv na životní styl a kulturu na územích, která ovládala nebo s nimi měla úzké styky (Balkán, Malá Asie, Blízký východ, část Itálie, Velká Morava, Kyjevská Rus…) vliv byzantské kultury v Evropě patrný dodnes – odlišný vývoj Ruska, Řecka, Bulharska, Rumunska, Albánie, Srbska → dodnes kulturní odlišnosti

BYZANTSKÁ CÍRKEV

velmi těsné sepětí státu a křesťanské církve – byzantský císař zároveň nejvyšším církevním představitelem = cézaropapismus → soustředění velké moci v rukou jednoho člověka napjatý vztah mezi západní a východokřesťanskou církví – způsobeno kulturními rozdíly, neshodami ve výkladu křesťanské věrouky i pojetím mše

byzantská církev (východokřesťanská, ortodoxní) – v čele byzantský císař, řečtina římskokatolická církev (západokřesťanská) – v čele papež, latina 1054 - úplný rozkol těchto křesťanských církví (tzv. papežské schizma) byzantská ortodoxní církev se více či méně prosadila na územích, která ovládala nebo s nimi měla úzké styky (Balkán, Malá Asie, Blízký východ, část Itálie, Velká Morava, Kyjevská Rus…) – dnes jako pravoslavná církev

POUŽITÉ ZDROJE ČORNEJ, Petr a kol. Dějepis pro střední odborné školy. Praha: SPN, 2006, ISBN 80-7235-194-X. THE YORCK PROJECT. Wikipedia [online]. [cit. 8.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Meister_von_San_Vitale_in_Ravenna.jpg DODO. Wikipedia [online]. [cit. 8.1.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Byzanc_za_Justini%C3%A1na.png?uselang=cs USER:ROKE & USER:COLDEEL. Wikipedia [online]. [cit. 8.1.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Byzantine_Empire_map.gif?uselang=cs THE YORCK PROJECT. Wikipedia [online]. [cit. 8.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Meister_von_San_Vitale_in_Ravenna_008.jpg THE YORCK PROJECT. Wikipedia [online]. [cit. 8.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Gentile_Bellini_003.jpg ostatní obrazový materiál pochází z archivu autorky