Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: 20. 5. 2013 Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_03_SKLADBA – Věta a souvětí = větné celky Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3534 Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SKLADBA Věta a souvětí = větné celky Ročník: 9. ročník Klíčová slova: větný celek, souvětí, elipsa, souvětí souřadné, souvětí podřadné, věta hlavní a vedlejší
ANOTACE Materiál slouží k shrnutí a opakování o větných celcích = o větě a souvětí. Seznamuje s pojmem elipsa.
Věta a souvětí = větné celky SKLADBA Věta a souvětí = větné celky
Věta a souvětí = větné celky věta jednoduchá větný ekvivalent pouze jeden přísudek Padá sníh. Venku dnes sněží. pouze jeden základ Ta nádhera kolem nás. Nenahýbat se z oken.
Př.: Na nebi svítí měsíc, hvězdy se třpytí, proto nejdu spát. Spojením dvou a více vět jednoduchých nebo větných ekvivalentů vzniká souvětí. Př.: Na nebi svítí měsíc, hvězdy se třpytí, proto nejdu spát. Ta nádhera kolem, ale to riziko nebezpečí.
Př.: Když se setmělo, přestali ptáci zpívat. V souvětí jsou nejméně dva přísudky (kromě případů, kdy součástí souvětí je větný ekvivalent nebo kdy v některé větě dochází k elipse přísudku). Př.: Když se setmělo, přestali ptáci zpívat. Mít tak ty peníze, které jsme prosázeli. Marek se učí anglicky a Jana také. (se učí)
Co je ELIPSA? ELIPSA = VÝPUSTKA je nevyjádření části věty tuto nevyjádřenou část je však možné jednoznačně doplnit, protože je známa z kontextu nebo ze situace Proč elipsu používáme? pomáhá nám vyjadřovat se stručně a bez zbytečného opakování slov
Podle počtu vět hlavních rozlišujeme souvětí podřadné souřadné pouze 1 věta hlavní 1 a více vět vedlejších 2 a více vět hlavních věty vedlejší mohou, ale nemusejí být
VĚTA HLAVNÍ (VH): formálně i významově samostatná není závislá na jiné větě v souvětí není součástí jiné věty nemůžeme se na ni zeptat jinou větou VĚTA VEDLEJŠÍ (VV): plní funkci větného členu věty řídící je mluvnicky závislá na jiné větě v souvětí ptáme se na ni větou řídící je odpovědí na větu řídící je formálně i významově nesamostatná
POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 6. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN 80-7235-148-6. STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 7. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2003, ISBN 80-7235-103-6. STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 8. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN 80-7235-126-5. STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 1998, ISBN 80-85937-87-5.