Metodologie 2 Lekce 2 Lenka Slepičková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková. Věda a) soubor utříděných poznatků o určité oblasti a současně b) proces vytváření těchto poznatků podle určitých.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Demografická prognóza předpoklady – postupy – výběr profesí.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Pedagogické disciplíny II. Část Aplikované. Rozdělení aplikovaných pedagogických disciplín  Školské  Mimoškolské  Na hranici školských a mimoškolských.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP Vzdělávání ředitelů středních škol Kraje Vysočina Téma: Prezentuje: Ing. Josef Crha, ředitel SŠT Žďár nad.
Autor práce: Denisa Vydrová Vedoucí práce: Ing. Petra Solarová, Ph.D. Oponent práce: Ing. František Martíšek České Budějovice, červen 2016.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Definice tématu II Robert Zbíral
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Plánování ve školní tělesné výchově
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Hodnocení sluchu hendikepovými testy.
Zpětná vazba od zákazníků ve vybrané společnosti
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Firemní kultura zahraniční společnosti na území ČR Autor bakalářské.
PhDr. Dušan Bartůněk UK FTVS
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Popisný (popis reality, jevu) Vztahový (vztah jevů, faktorů, činitelů)
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
MINIMATURITY
Výběr výzkumného vzorku
Poměr v základním tvaru.
RIZIKO.
Metodologie 2 Lekce 2 Lenka Slepičková.
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Test z Metodologie – náměty k přípravě
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích ústav podnikové strategie Analýza komunikačních chyb řídících pracovníků ve vybrané společnosti.
Analýza merchandisingu a nákupní atmosféry obchodní jednotky C&A
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
RIZIKO.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Psychologie test.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Analýza komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností v systému běžných základních škol Mgr. Veronika Girglová.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Poměr v základním tvaru.
Život bez střeva , Praha.
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Předběžná tržní konzultace
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Metodologie 2 Lekce 2 Lenka Slepičková

Dělení výzkumu Výzkum základní Výzkum aplikovaný Podle účelu: Exploratorní Elaboratorní Deskriptivní Explanační Evaluační

Kvantitativní výzkum – existence jedné objektivní reality, venkovního světa, který nezávisí na našich citech a přesvědčení (pozitivismus, objektivismus) Kvalitativní výzkum – existuje více realit, které je možné různě interpretovat (konstruktivismus, interpretativismus)

Kvantitativní nebo kvalitativní výzkum? Dedukce x indukce Práce s čísly, kvantifikace x práce se slovy, významy, interpretace Ověřování hypotéz x vytváření teorie Zjišťujeme, zda konkrétní struktura existuje v datech x sledujeme, zda je v datech nějaká struktura Standardizované metody sběru dat x nestandardizované metody sběru dat

Kdy zvolit kvantitativní přístup? Fenomén, o kterém máme nějaké informace Aplikace teorie Dokážeme zformulovat hypotézu, známe proměnné Ambice zobecňovat závěry na populaci (nelze vždy!)

Kdy zvolit kvalitativní přístup? Nové téma, neexistují teorie, je těžké identifikovat proměnné Je třeba studovat aktéry v jejich přirozeném prostředí Zájem o význam, interpretace, porozumění z pohledu aktérů Nemáme-li ambici zobecňovat naše závěry na populaci

Příklad volby výzkumné strategie Téma: Užívání ilegálních drog A: Kvantitativní strategie Problém: Četnost výskytu uživatelů drog v různých věkových / vzdělanostních skupinách nebo regionech NEBO Faktory ovlivňující vznik drogové závislosti nebo úspěšnost léčby B: Kvalitativní strategie Problém: Subkultura uživatelů drog v Praze NEBO Prožívání závislosti Téma: Svobodné matky v ČR

Úkol č. 1: Příklad Téma: Neverbální komunikace u sociálně znevýhodněných jedinců Výzkumný problém: Vliv dramatické výchovy na rozvoj neverbální komunikace u dětí se sociálním znevýhodněním Výzkumná otázka: Můžou určité metody a techniky dramatické výchovy pozitivně ovlivnit rozvoj neverbální komunikace u dětí se sociálním znevýhodněním?

Úkol č. 1: Příklad Téma: Logopedická prevence u dětí Problém: Logopedická prevence u dětí v mateřských školách v malých a velkých městech Otázka: Jaký vliv má velikost města na zajišťování logopedické prevence dětem navštěvujícím mateřské školy běžného typu?

Časté chyby 1. Na otázku lze odpovědět jen „ano/ne“ 2. Není reálné na otázku výzkumem odpovědět Mohou záporné postoje mladých lidí k osobám s postižením ovlivnit chování budoucích generací? Dosahuje dítě vychované chůvou lepších výsledků, než-li vychované vlastními rodiči? Proč nejsou obnovitelné zdroje používány ve větším měřítku? Jak ovlivňuje nedostatek mateřské lásky začlenění dítěte do společnosti?

3. Otázka objevuje Ameriku Navštěvují galerie častěji lidé s vysokoškolským vzděláním, středoškolským vzděláním, nebo lidé vyučení? Souvisí dosažené vzdělání dětí se vzděláním rodičů? Vyskytuje se stále šikana na našich základních školách? 

4. Otázka je etickým nebo politickým problémem Měly by být homosexuálním párům umožněny adopce? Je správné, aby lidé vstupovali do manželství několikrát za život? Proč si dnes nikdo neváží rodiny?

Formulace cíle výzkumu Jakým způsobem projekt přispěje k rozšíření odborného poznání? (intelektuální cíl) Budou moci být výsledky nějakým praktickým způsobem využity (praktický cíl)? Slovník: zjistit, ukázat, porovnat, prozkoumat, vysvětlit, popsat, porozumět, odkrýt, poskytnou zpětnou vazbu, pomoci zlepšit, poskytnout vodítko ke změně, ukázat řešení

Úvod výzkumu Proč je téma relevantní? Vyhnout se klišé a osobním motivacím V delším textu: poskytnout teoretický rámec výzkumu, zasadit vlastní výzkum do kontextu ostatních poznatků

Pěkný úvod výzkumu Téma: Problematika žáků se specifickými problémy učení Výzkumný problém: Profesní orientace u žáků se specifickými problémy učení Výzkumná otázka: Jaký je dopad specifických poruch učení na profesní orientaci žáků 9. tříd základních škol? Problematika specifických poruch učení je v dnešní době velmi rozšířená a stává se aktuální pro větší počet dětí i dospělých, kteří se se svými „dys“- poruchami potýkají nejen při vzdělávání, ale i v běžných životních situacích, jako je například i profesní orientace a uplatnění. Cílem mého výzkumu je zjistit, jak „dys“- poruchy ovlivňují/omezují výběr středoškolského případně i vysokoškolského vzdělávání a následně výběr povolání. Jde o zmapování průchodu studiem vybraných žáků s rozdílnými specifickými poruchami, vliv těchto poruch na školní prospěch a úspěšnost příjetí do dalšího vzdělávacího stupně.

Dobrý příklad TÉMA: Videotrénink VÝZKUMNÝ PROBLÉM: Využití videotréninku při výuce angličtiny OTÁZKA: Je výuka AJ s využitím videotréninku efektivnější než výuka AJ pomocí běžně používaných vyučovacích metod na ZŠ? Proč je zvolené téma relevantní? Technika videotréninku se úspěšně využívá v různých vědeckých disciplinách. Bohužel však zatím neproběhlo mnoho výzkumů zabývajících se využitím této metody ve výuce cizího jazyka. Vzhledem k tomu, že užitím této techniky zdokonalujeme schopnosti potřebné k učení obecně, existuje předpoklad, že využití této techniky výuku cizího jazyka zefektivní. Cíl výzkumu Cíl výzkumu je zjištění, je-li výuka AJ s využitím videotréninku efektivnější než výuka za použití běžných vyučovacích postupů a metod.

Méně dobrý příklad Výzkumný problém: Jde o komplexní pohled na problematiku komunikace neslyšících a nedoslýchavých se slyšícími, chci se zaměřit na vývoj komunikace od minulosti až po současnost a zamyslet se nad možnostmi vývoje techniky komunikace v blízké budoucnosti. Cílem této práce je zpracování názorů a odpovědí věkově rozdílné skupiny lidí se sluchovou vadou. Zaměřím se i na zkušenosti slyšících z pedagogického a lékařského hlediska, kteří pracují i s neslyšícími lidmi. Úvod: V tomto výzkumu se budu zabývat názory lidí se sluchovým postižením (např. jaká byla dřívější komunikace u sluchově postižených, na jaké úrovni je technicky lepší komunikace v současnosti apod.).  Mým cílem výzkumu je zjistit a zhodnotit vývoj možností v používání techniky v komunikaci neslyšících a nedoslýchavých se slyšícími lidmi. Budu zkoumat finanční dostupnost možnosti pořízení potřebných pomůcek pro kompenzaci ztráty sluchu. Dále se budu zabývat zvládáním technické obsluhy náročnějších zařízení.  Chci se dotazovat přátel v mém věku, lidí středního věku (známí mých rodičů, případně rodiče mých kamarádů), seniorů, oslovím i učitele z mé bývalé základní školy a její zaměstnance. Požádám o spolupráci i paní doktorku a sestru z foniatrie, kam docházím na kontroly. Vzorek bude sestaven ze slyšících , neslyšících i sluchově postižených lidí.