Výklad jako jedna z metod výuky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Advertisements

NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI VY_32_INOVACE_16_1_5 NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Německý jazyk Vánoce Online diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium F. X. Šaldy, Liberec Vyučující: Mgr. Renata Šípová Expert: Mgr. Jana.
Problematika výchovy Formy, metody výchovy a výchovné utváření jednotlivých aspektů osobnosti Prezentace , KPG/RPEPS, Bc. Daniel Kantor.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
Předmět didaktiky chemie. Cíl: Seznámení s prostředky materiálními i immateriálními, kterými je možné mladého člověka vychovávat a vzdělávat Podstata.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Didaktika přírodopisu 2 9. seminář Návrh aktivizující metody Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Porada s řediteli PO LK, Údolí Bratrouchov.
Kód DUM :VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12 Škola: Základní škola a Mateřská škola Dobronín, příspěvková organizace Polenská 162 / 4, Dobronín Číslo projektu:
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Dokument KAP MSK - obsah
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Ing. Kateřina Lichtenberková
Jak se UČIT K MATURITĚ? Motivace, koncentrace, paměť.
Platformy projektu KAP LK
Školy jako centra celoživotního učení KAP MSK
VÝUKOVÁ METODA DEFINICE KRITÉRIA VOLBY
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Plánování ve školní tělesné výchově
Uplatňování didaktických zásad ve školní tělesné výchově
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pracovní porada Pracovní list.
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Organizační formy výuky
Lineární rovnice a nerovnice III.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Pracovní porada Pracovní list.
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
UČENÍ.
Didaktické zásady Literatura:
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Kateřina Lojdová Klima školní třídy Kateřina Lojdová
UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Metody práce s dětmi Zora Syslová.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Porovnání vlastností vodíku a kyslíku
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Reflexe učitele Aneb nejlevnější inovační program šitý na míru.
Gymnasium Jižní Město Praha
Myšlenková mapa Zařízení prodejny.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Katalogizace beletrie pro knihovny ČR
Brána fantazii otevřená aneb o vnímání literatury
Synergie manažerského týmu
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Krajský metodický kabinet STROJÍRENSKÉ MECHANIKY
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Hodnocení korupčních rizik (CIA) Oddělení boje s korupcí Praha, 2018
Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Dobré jméno otevírá dveře budoucnosti
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Zdravá svačina VY_52_INOVACE_27
Transkript prezentace:

Výklad jako jedna z metod výuky

Cíle dnešního semináře Studenti vědí, co je to vyučovací metoda Studenti rozpoznají metodu výkladu Studenti dokáží diskutovat o vlastnostech dobrého výkladu

Vyučovací metody = konkrétní vyučovací činnosti učitele a učební aktivity žáků, které směřují k dosažení vzdělávacích cílů = prostředek, který využívá učitel v procesu výuky k dosahování výukových cílů

Výklad = slovní metoda (vs. názorně demonstrační, vs. dovednostně praktická) = metoda monologická (vs. Interaktivní, dialogická, samostatná práce žáků) = metoda informačně-receptivní (z hlediska činností žáků) -nepatří mezi metody aktivizující

Co tvoří dobrý výklad? Podívejte se na ukázku z virtuální hospitace a na jejím příkladu zhodnoťte: Co na sledované ukázce hodnotíte jako vlastnosti dobrého výkladu? 2) Jaké revize byste navrhli ve snaze o zkvalitnění výkladu?

Struktura výkladu: 1. mít háček Zaujmout publikum – k čemu jim to je, že jim chcete říct něco mimořádného

Struktura výkladu: 2. stanovit centrální myšlenku Zaujmout publikum – k čemu jim to je, že jim chcete říct něco mimořádného

Struktura výkladu: 2. stanovit centrální myšlenku Zaujmout publikum – k čemu jim to je, že jim chcete říct něco mimořádného

90 % 75 % Činnost 50 % 30 % Demonstrace 20 % Audio-visuální 10 % Čtení Učení druhých Skupinová diskuse Pyramida učení Přednáška

Jak se toho nejvíce naučíme?

Struktura výkladu: 3. přizpůsobit publiku Přizpůsobení publiku – transformace, zjednodušit, i za cenu zkreslení daného aktuálními dispozicemi žáků – potřebuji buď evokaci, nebo znalost mých žáků (pravidlo přiměřenosti)

Struktura výkladu: 4. spojovat konkrétní a abstraktní + provazovat konkrétní a abstraktní + volit příklady, aby to resonovalo s publikem a ukazovalo to na užitečnost – tím současně to podstatné opakovat

Struktura výkladu: 5. Uzavřít Uzavřít: zopakovat jádrové, říct, k čemu to bylo + co chci, aby lidé udělali, jak doposlechnou přednášku (nad čím mají přemýšlet, co mají dělat)

A mimo to … Pravidlo názornosti Práce s paralingvistickými prostředky komunikace, s neverbální komunikací … + provazovat konkrétní a abstraktní + volit příklady, aby to resonovalo s publikem a ukazovalo to na užitečnost – tím současně to podstatné opakovat

To, co neobsahovaly, zkuste doplnit. Co z těchto částí obsahoval výklad, který jsme sledovali? To, co neobsahovaly, zkuste doplnit. Uzavřít: zopakovat jádrové, říct, k čemu to bylo + co chci, aby lidé udělali, jak doposlechnou přednášku (nad čím mají přemýšlet, co mají dělat)