Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Advertisements

Změny skupenství.
VYPAŘOVÁNÍ A VAR.
Tání a tuhnutí Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
Skupenství látek a vnitřní energie
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
20.1 O chemických reakcích (t, v, katalyzátor, n, c).
potřebné ke změně teploty nebo přeměně skupenství látky
Vojtěch Škvor, Robert Kočí, Zuzana Podhorská, Lucie Syslová
Aleš Baťha Veronika Kohoutová Etela Kouklíková Monika Vančurová
Jirka Brabenec David Fousek Ondra Holoubek Kamil Chvátal
Aneta Brabencová Kristýna Nachtigalová Zuzana Aimová Jiří Dušek
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
Skupenství a vnitřní energie ZŠ Velké Březno. Co budu na konci hodiny znát? Souvislost změny vnitřní energie a změny skupenství tělesa. Souvislost změny.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK I.
Změny skupenství Fyzika 2. ročník studijního oboru
Skupenské změny.
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Látky mohou mít tři skupenství:
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhTepelné jevy.
Tání, tuhnutí a tepelná výměna
Této práci říkáme elektrická práce.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Změny skupenství látek Autor:
TÁNÍ – TUHNUTÍ FY_023_Změny skupenství látek_Tání - tuhnutí
1.3 Jak zjišťujeme vlastnosti látek? Měření.
TÁNÍ - TUHNUTÍ Autor: Mgr. Lenka Němcová Škola: Základní škola Velehrad, okres Uh. Hradiště, příspěvková organizace (Základní škola Velehrad, Salašská.
FYZIKA Změny skupenství.
Měrná tepelná kapacita
Skupenské změny 1 © Petr Špína 2011 foto: Pavel Bohatý, Milan Vávrů VY_32_INOVACE_B
Číslo: VY_32_INOVACE_22_16 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM SKUPENSKÉ PŘEMĚNY.
Vypařování a kapalnění
SKUPENSKÉ TEPLO TÁNÍ. = teplo, které přijme pevná látka při přechodu na kapalinu během tání. značka: L t jednotky: J; kJ vzorec: L t = m ∙ l t m = hmotnost.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co bude plavat? Co bude plavat na hladině a co ne? PROČ?
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Najdi černé ovce metr tuna látka miligram atom l kilogram kg gram.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co mají tyto věci společného?
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 7 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1.Co se děje? Když se potápěč potápí do stále větší hloubky?
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Jaký druh energie předávají následující tělesa?
VY_32_INOVACE_05-47 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Skupenství látek - tání a tuhnutí.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 9 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Jakým způsobem lze získávat elektrickou energii?
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 7 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co je potřeba na všech obrázcích?
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 7 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co se na obrázku pohybuje? Z tohoto pohledu. Z pohledu, když budeš sedět.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK
1. Rozděl dané látky do dvou skupin
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8
1. Najdi „černou ovci“ obdélník čtverec kosočtverec kružnice
Co mají společného zlomky
1. Co mají společného násobky těchto čísel?
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
1. Najdi násobky čísel 4 a Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 7 1. ???
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 9 1. Co slyšíš?
1. ? Může se pevná látka měnit přímo na plyn?
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8
1. Urči co se pohybuje snáze?
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 7
1. Co je to astronomie? Jedna z nejstarších věd.
Změny skupenství látek
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 6
TÁNÍ A TUHNUTÍ. TÁNÍ A TUHNUTÍ ? Umíš odpovědět 1.Uveď příklady tání a tuhnutí. 2.Tají a tuhnou pevné látky stejně? 3.Na čem závisí tání látky?
1. Svět kolem nás je tvořen tělesy a látkami
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8
1. Co všechno umíš určit u trojúhelníku?
Tání = děj, při kterém se pevná látka mění na kapalinu.
Elektronická učebnice - I
Transkript prezentace:

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 1. Popiš děj na obrázku Autor: Mgr. Zuzana Vimrová

2. Co o tématu znám PEVNÉ LÁTKY Nemění snadno tvar Nemění objem Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 2. Co o tématu znám PEVNÉ LÁTKY Nemění snadno tvar Nemění objem Molekuly jsou v pevných vazbách Molekuly jsou blízko u sebe KAPALNÉ LÁTKY Mění snadno tvar Nemění objem Molekuly jsou blízko u sebe Molekuly nejsou v pevných vazbách

3. Jaké si řekneme nové termíny Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 3. Jaké si řekneme nové termíny TÁNÍ Tání je děj, při kterém se pevná látka mění v kapalnou látku. Tento děj probíhá při určité teplotě, kterou nazýváme teplota tání. Každá látka má jinou teplotu tání. látka Teplota tání ve ˚C Cukr 146 Voda Rtuť -38,8 Železo 1535

4. Co si řekneme nového TUHNUTÍ Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 4. Co si řekneme nového TUHNUTÍ Tuhnutí je děj, při kterém se kapalná látka mění v látku pevnou. Teplotě, při které tento děj probíhá říkáme teplota tuhnutí. U krystalických látek je teplota tání a teplota tuhnutí shodná. Při tuhnutí látka odevzdává teplo svému okolí. Tím klesá její teplota a zároveň vnitřní energie.

Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 5. Procvičení a příklady Popiš pevnou látku a uveď příklady pevných látek. Popiš kapalinu a uveď příklady kapalin. Definuj tání. Definuj tuhnutí. Co je to teplota tání a teplota tuhnutí? Co se děje s vnitřní energií tělesa při tání? Co se děje s vnitřní energií tělesa při tuhnutí?

Měrné skupenské teplo tání Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 6. Něco navíc Měrné skupenské teplo tání Skupenské teplo tání je teplo, které musí přijmout pevná látka určité teploty, aby se změnila v kapalnou látku téže teploty. Značka: L Jednotka: J K porovnání kolik tepla musíme při teplotě tání dodat 1 kg látky k přeměně na kapalinu, zavádíme měrné skupenské teplo tání lt a jednotkou je J/kg.

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 7. CLIL Melting Melting, is a physical process that results in the phase transition of a substance from a solid to a liquid. The internal energy of a substance is increased, typically by the application of heat or pressure, resulting in a rise of its temperature to the melting point. Freezing Freezing or solidification is a phase transition in which a liquid turns into a solid when its temperature is lowered below its freezing point.

8. Zpětná vazba - test Laboratorní práce Zadání: Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 8. Zpětná vazba - test Laboratorní práce Zadání: Vezmi kostku ledu a začni ji postupně zahřívat. Pomocí teploměru měř teplotu a zaznamenávej průběh teploty v závislosti na čase. Sestroj graf a výsledky shrň do závěru.

Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 9. Použité zdroje http://office.microsoft.com/cs-cz/images/?CTT=6&ver=14&app=powerpnt.exe http://en.wikipedia.org/wiki/File:Melting_icecubes.gif