Molekulární biotechnologie č.12. Očkovací látky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Virové vakciny. POŽADAVKY Účinnost Dlouhodobá protekce Bezpečnost Stabilita Cena.
Advertisements

RISKUJ přírodopis 6 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Prokaryotní organismy Bakterie I. Systém bakterií systém založený na morfologických a fyziologických vlastnostech (např. charakter buněčné stěny, tvar.
Směsi Chemie 8. ročník. SMĚSI Jsou to látky, ze kterých můžeme oddělit fyzikálními metodami jednodušší látky- složky směsi. Třídění směsí a) RŮZNORODÉ.
ALKENY. DEFINICE ● Alkeny jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku jednu dvojnou vazbu.
MIKROBIOLOGIE Virologie Bakteriologie Bakteriologie Parazitologi e Parazitologi eMykologie.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Nukleové kyseliny Ch_060_Přírodní látky_Nukleové kyseliny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_16_Imunita Téma:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_10.
Ochrana zdraví Bc. Balonová Soňa. Co je to zdraví? Co si představuješ pod tímto pojmem? Co pro Tebe znamená být zdráv?
Trávení. -Trávení, někdy také zažívání, je metabolický biochemický proces, jehož cílem je získání živin z potravy. -V rámci trávení se potrava rozkládá.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
Molekulární biotechnologie č.10e
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Pekařské a cukrářské výrobky a těsta
VY_32_INOVACE_461 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Magda Karhánková Cvičení z biologie oktáva
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obecná virologie.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 1. Co je nejmenší?
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_567_ Výroba sýrů a jogurtů 1 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: 469 661 719, emaiI:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Krev - opakování.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 114_Bakterie
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Inovace studia molekulární a buněčné biologie
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Virové hepatitidy A RNA virus Picornaviridae /Heparnavirus
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_04-16 Ročník: VIII. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Cukry (sacharidy).
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Ústav klinické imunologie a alergologie
Genové technologie v zemědělství
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Základní škola, Hradec Králové
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
MUDr. Miroslava Zavřelová ÚOPZ LF MU
Náplň seminářů III. ročník všeobecné lékařství
Polymerase chain reaction Polymerázová řetězová rekce
Kultivace hematopoetických buňek
Nebuněčné organismy Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou nebuněčných organismů - virů. Materiál.
Vypracoval : Matyáš Fritscher
Veronika Pecháčková Eliška Šormová
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Univerzita Palackého V Olomouci Průtoková cytometrie
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
princip extrakce DNA (jahody)
Název: VY_32_INOVACE_CH_8A_15G
Předmět Molekulární a buněčná
Buňka.
Atomy a molekuly (Učebnice strana 38 – 39)
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Obecná virologie.
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Molekulární biotechnologie č.12. Očkovací látky Využití poznatků molekulární biotechnologie - pokračování

Vakcíny (očkovací látky) Očkování vede k ochraně před patogeny tím, že si organismus vytvoří imunologickou odolnost vůči infekci V očkovaném organismu se indukuje tvorba protilátek, které zabrání proliferaci agens a vzniku choroby Očkovací látky bývají buď inaktivované nebo ateunované infekční agens (baktérie, viry) s nezměněnou schopností indukovat tvorbu protilátek

Překážky při klasické přípravě očkovacích látek Ne všechny patogenní organismy mohou být kultivovány in vitro nebo v dostatečně velkých objemech tak, aby mohly být použity pro přípravu očkovacích látek. Při kultivaci patogenních organismů ve velkém je třeba dodržovat velmi přísná bezpečností pravidla. Atenuované (oslabené) kmeny mohou revertovat na infekční formy Inaktivace může být neúplná. Životnost vakcin často závisí na způsobu uchovávání (zmrazování), to komplikuje jejich použití např. v tropech. Kultivace na tkáňových kulturách (u virů) bývají drahé. Proti všem chorobám očkovací látky nemáme a navíc vznikají choroby nové.

Nové strategie při přípravě očkovacích látek Využívají technologie rekombinantní DNA Pro přípravu rekombinantních vakcin. Tab. Přehled lidských patogenních agens , proti nimž jsou k dispozici rekombinantní vakciny

Rekombinantní vakcíny

Rozlišujeme Subjednotkové vakcíny virové Peptidové vakcíny Živé bakteriální rekombinantní vakcíny Živé rekombinantní virové a bakteriální vektorové vakcíny Atenuované vakcíny Antiidiopové vakcíny Genetická imunizace

Příprava virových subjednotkových vakcin Geny, které kódují antigenní determinanty patogenních virů jsou klonovány do expresních vektorů A exprimovány v bakteriálních buňkách (E. coli, S. cerevisiae) Klonovaný genový produkt je purifikován a použit pro očkování.

Příklad Gen kódující obálkový glykoprotein D virusu herpes simplex. Gen byl upraven tak, aby se syntetizoval protein bez transmembránové domény a byl transportovaný do růstového média. r.

Lokalizace glykoproteinu D

Subjednotková vakcina byla připravena také vůči kulhavce a slintavce

Peptidové virové vakcíny Klonujeme-li hlavní antigenní determinantu (jen část genu) získáme peptidovou vakcínu Využívá se poznatku, že pouze ty části proteinu, které jsou lokalizovány na povrchu virusu a které jsou dostupné protilátce jsou imunologicky významné.

Schéma viru

Obálkový protein s 6 epitopy

Peptidové vakcíny lze připravit také chemickou cestou peptid VP1 obsahující AK 141-160 virusu, Příklad: peptidová vakcina vůči virusu slintavky.

Struktura peptidové vakciny

Peptidová vakcina byla připravena i jako fuzní protein DNA kódující peptid byla fúzována s DNA kódující povrchový protein virusu hepatitidy B fuzní protein byl vysoce imunogenní (vytvářel částice 27 nm)

Nevýhody subjednotkových a peptidových vakcin Jediný epitop nemusí být dostatečně imunogenní Peptid musí být ve stejné konfiguraci jako epitop intaktní virové částice

Živé bakteriální rekombinantní vakcíny - atenuované Imunologicky aktivní, neinfekční agens lze připravit delecí genů kódujících virulentní faktory Obsahuje-li bakterie tuto deleci, nemůže revertovat na infekční formu Bývají účinnější než subjednotkové vakcíny Vakcíny lze podávat per orálně

Atenuovaná vakcina vůči Vibrio cholerae deletována byla část DNA kódující protein A1 (enterotoxin)

Delece genu kódujícího toxin

Atenuovaná vakcina vůči baktériím rodu Salmonella původce 85% všech alimentárních infekcí. Kmen nese delece 2 genů, což výrazně snižuje pravděpodobnost reverze (gen aro pro biosyntézu aromatických sloučenin, gen pur pro metabolismus purinů). Virulence kmene s delecemi je milionkrát nižší než virulence původního kmene.

Příprava atenuovaných kmenů Salmonella .

Živé rekombinantní vakcíny – vektorové vůči virovým infekcím Jedná se o nepatogenní virus (vektor) s včleněnou antigenní determinantou (genem) patogenního viru. Výhoda: patogenní virové částice nejsou v očkovací látce vůbec přítomny Vektorové vakcíny nesou např. následující antigeny: G protein virusu vztekliny, povrchový antigen viru hepatitidy B, Sinbisova virusu, NP a HA proteiny chřipkového virusu, N a G protein virusu vesikulární stomatitidy, glykoproteiny virusu herpes simplex.

Integrace genu kódujícího virový antigen do vektoru

Živé rekombinantní vektorové vakcíny vůči bakteriálním infekcím Jedná se o nepatogenní organismus s včleněnou antigenní determinantou (genem) patogenní baktérie. Výhoda: patogenní částice nejsou v očkovací látce vůbec přítomny.

Používají se bičíkaté nepatogenní baktérie Bičíky jsou imunogenní jsou tvořeny proteinem flagelinem bičík nepatogenní baktérie může nést až 3 různé epitopy patogenních baktérií Tak lze připravit multivalentní bakteriální vakcínu. Tato strategie byla použita při přípravě očkovací látky vůči Vibrio cholerae a Mycobacterium tuberculosis.

Význam očkování vůči bakteriálním infekcím Rozsáhlé používání ATB vedlo k rozšíření bakteriálních kmenů rezistentních na ATB ATB nemusí být pacient vyléčen úplně Ne všechny bakteriální infekce se dají léčit ATB S ATB se hůře manipuluje v tropech.

Anti-idiotypové vakcíny Jedná se o neobvyklé biochemické „mimikry“ Anti-idiotypové vakcíny: Protilátky připravené vůči jiným protilátkám mohou vykazovat imunologické vlastnosti původního antigenu tj. napodobují specifický antigen. Lze je použít v těchto případech: antigenní materiál se nesnadno získává cílová molekula (organismus) je slabě imunogenní je velmi nebezpečné nebo obtížné patogenní organismus kultivovat antigen není protein.

Anti-idiotypové protilátky byly jako vakciny připraveny vůči původci spavé nemoci myší (Trypanosoma rhodesience) a vůči původci kokcidiózy u kuřat (Eimerea tenella).

Vakcinace pomocí DNA – genetická imunizace představuje novou strategii použití vakcin Klonovaný gen (DNA) kódující antigen je vnesen do buněk organismu (živočich, člověk)

Genetickou imunizací lze obejít časově a ekonomicky náročnou proceduru purifikace antigenu či konstrukce jiného typu vakcíny. Postup byl ověřován při získávání protilátek vůči virusu hepatitidy B, rabies virusu, různým patogenním baktériím a parazitům. přežívání myší, částice s navázanou DNA

. .

Genetická imunizace myší U myší se ve více než 75% případů gen inkorporoval do chromosomální DNA. Poté docházelo k syntéze proteinu (antigenu), který aktivoval tvorbu protilátek.

Výhody genetické imunizace .

Plasmidová DNA se může vázet na polymerní částice .

Další nukleové kyseliny jako terapeutická agens Antisens RNA Antisens oligonukleotidy Ribozymy – přirozeně se vyskytující katalytické RNA molekuly (RNA metalloenzymy) Deoxyribozymy (DNA s katalytickou aktivitou nebyla v přírodě objevena, avšak lze ji připravit chemicky) Aptamery – potenciální terapeutické agens, 15 až 40 nukleotidů dlouhé molekuly DNA nebo RNA, které se pevně vážou k cílovým molekulám Interferující RNA (iRNA) – pro „gene silencing“