ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hospodaření nepodnikatelských organizací 1 Daně, dotace.
Advertisements

Ing. Veronika Dostálková MBA OSOBNÍ A RODINNÝ ROZPOČET Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
ZDROJE FINANCOVÁNÍ MAJETKU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Hovorková. Dostupné z Metodického portálu
Hospodářský výsledek. je důležitý ukazatel umožňující posoudit hospodaření podniku. představuje rozdíl mezi celkovými příjmy a celkovými náklady podniku.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Daně Co si myslíš o daních ty? Je v pořádku, že existují?
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_15 Název materiáluDaně z příjmů.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
VÝPOČET ČISTÉ MZDY VY_32_INOVACE_12_1_5 VÝPOČET ČISTÉ MZDY Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Státní sociální podpora zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_0701_HRUBÁ M. Téma: Pojem _HRUBÁ MZDA Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_0101_CO JE F.G. Téma: CO JE FINANČNÍ GRAMOTNOST Číslo projektu:
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-09 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
DUM - Digitální Učební Materiál TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Jana Drtinová Číslo VY_62_INOVACE_6015 NázevMzda Téma hodinyMzdy PředmětZáklady finanční gramotnosti.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 18 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: listopad 2012 Ročník: 8. Vzdělávací.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Název školy:Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_26_Státní rozpočet Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
PRACOVNÍ PRÁVO III. Pracovní doba. Mzda.. Definice pracovní doby. Je to stanovená doba, v níž je zaměstnanec povinen vykonávat práci pro zaměstnavatele.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Ekonomika podniku.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_IVOVACE_2301_STAV FINANCÍ Téma: Pojem F. G._ ZJIŠTĚNÍ STAVU FINANCÍ.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 13 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: říjen 2012 Ročník: 9. Vzdělávací.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PŘÍJMY A VÝDAJE DOMÁCNOSTÍ
Ing. Veronika Dostálková MBA
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Příjmy a výdaje v domácnosti
VY_32_INOVACE_10_08_hospodaření domácnosti, příjmy a výdaje
Vzdělávací oblast: MATEMATIKA A JEJÍ APLIKACE
Místní rozpočtové jednotky
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Mzda Autor: Pavla Lukešová.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Příjmy z kapitálového majetku
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
• Datum: od • Projekt: Kvalitní výuka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Daň z příjmů právnických osob Silniční daň veřejnoprávních poplatníků
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Správa sociálního zabezpečení
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Současná společnost a životní styl, generační problémy
Zdroje financování majetku - PASIVA
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_DANĚ.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Daně a veřejné rozpočty
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
VY_62_INOVACE_ – Příklady na výpočet úroků z vkladů a úvěrů
EU_62_A_sada 1_18_M_Rozpočet domácnosti_Pol
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
FINANČNÍ GRAMOTNOST Osobní rozpočet
Daň z příjmů fyzických osob – příklad
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Celkový základ daně.
Projekt Rozumíme penězům
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Marcela Zahrádková NÁZEV: VY_62_INOVACE_01B_02_Hospodaření domácnosti_rozpočet domácnosti TEMA: Finanční gramotnost ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0816 DATUM TVORBY: 3.10. 2013

Anotace Materiál je určen k interaktivní výuce. Materiál je určen pro žáky v předmětu „Seminář z ekonomie – finanční gramotnost“ Žáci se seznamují s pojmy rozpočet domácnosti, pevné (kontrolovatelné, jednorázové) výdaje, pravidelné (nepravidelné, hrubé, čisté) příjmy Na základě získaných poznatků pomocí digitálního pera pracují se vzorovým rozpočtem, sestavují svůj rozpočet domácnosti a upravují jej na vyrovnaný. Řeší problém s větším jednorázovým nenadálým výdajem Cílem je zisk praktické dovednosti žáka sestavit měsíční rozpočet domácnosti a schopnosti správně řešit nenadálý výdaj z rozpočtu Časová dotace – dle počtu žáků, cca 45 minut Materiál je určen k interaktivní výuce.

Rozpočet domácnosti DOMÁCÍ VÝDAJE Pevné - opakující se, obtížně se snižují – nájemné, půjčky, hypotéky, leasing…. Kontrolovatelné – máme větší vliv na jejich výši – jídlo, telefon, oblečení, benzín…

DOMÁCÍ PŘÍJMY Pravidelné – lze s nimi počítat po určitou dobu - ze zaměstnání, z podnikání, z pronájmů, od státu (obce) – s ociální dávky Nepravidelné - ne vždy s nimi můžeme počítat, jejich výše více kolísá – nenárokové složky mzdy (např. odměny), úroky z vkladů v bance, příjmy z cenných papírů (např. dividendy) Jednorázové - mimořádné – prodej majetku Musíme rozlišovat hrubé a čisté příjmy!!!

Sestavení domácího rozpočtu Zahrnujeme jen čisté příjmy Nepočítáme jednorázové příjmy a výdaje Sestavujeme v určitém časovém intervalu pravidelně, nejen v problémových situacích!!! Po sestavení rozpočtu následuje analýza, jejímž důsledkem je buď status quo, či návrhy změn

Příklad rozpočtu domácnosti Příjmy rodiny Výdaje rodiny Druh příjmu Kč Druh výdaje pan Houska - plat 14 000 nájemné, topení, stočné inkaso (elektřina, plyn) televize, rozhlas 6 820 1 000 180 paní Housková - plat 13 000 - potraviny, nealkoholické nápoje 10 000 přídavky na děti 674 - doprava do zaměstnání, do školy 3 000   - základní vzdělávání 1 000 - zdraví 500 - odívání a obuv 1 500 - telekomunikace 800 - pojištění majetku 200 - zájmová činnost dětí 600 - kultura, cestování 874 Celkové příjmy Celkové výdaje

Úkol č. 1 Označte digitálním perem v tabulce příjmy ze zaměstnání, z podnikání, ze soc. dávek 2. Označte v tabulce pevné výdaje 3. Označte kontrolovatelné výdaje 4. Vypočítejte a doplňte do tabulky celkovou výši příjmů a výdajů, poté určete typ rozpočtu 5. Je v rozpočtu skryta rezerva, případně kde a v jaké výši

Řešení úkolu č. 1 Zaměstnání – platy manželů, 27 000,- Kč Podnikání – 0,- Kč Sociální dávky – přídavky na děti : 674,- Kč Nájemné, elektřina, plyn, voda, topení, potraviny ?- doprava do zaměstnání a školy, zdraví, odívání, obuv, zákl. vzdělávání Televize, rozhlas, telekomunikace, pojištění, zájmová činnost dětí, kultura a cestování Příjmy: 27 674,- Kč Výdaje: 27 674,- Kč Vyrovnaný rozpočet 5. Ano, v položkách „zájmová činnost dětí“ a „kultura, cestování“ : 2 000,-

Sestavte rozpočet vaší domácnosti Úkol č. 2 Sestavte rozpočet vaší domácnosti Příjmy rodiny Výdaje rodiny Druh příjmu Kč Druh výdaje   Celkové příjmy Celkové výdaje

Úkol č. 3 1. Které výdaje vašeho rozpočtu jsou pevné a které kontrolovatelné - označte 2. Pokud jste sestavili rozpočet deficitní, prostřednictvím snížení konkrétních výdajů jej upravte na vyrovnaný 3. Pokud jste sestavili rozpočet vyrovnaný, prostřednictvím omezení konkrétních výdajů jej upravte na přebytkový

Jednorázové větší výdaje I když je nezahrnujeme do rozpočtu, musíme s nimi počítat Plánované x neočekávané 4 způsoby financování: Spořením Krytím z rezervy rozpočtu Půjčkou (splátkový prodej, finanční leasing) Zvýšením příjmů (i jednorázově)

Úkol č. 4 Podtrhněte digitálním perem na předcházejícím snímku způsob, jakým byste jednorázový větší výdaj řešili vy, zdůvodněte (obhajte)

Zdroje KLINSKÝ,P.; CHROMÁ,D.; TESAŘOVÁ,S. aj. Finanční gramotnost - obsah a příklady z praxe škol. Národní ústav odborného vzdělávání. Praha: NÚOV, 2008. ISBN 978-80-87063-13-2. Archiv autora