I.4. Státní formy, politické systémy a režimy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ I.2. Státní suverenita, legalita a legitimita
Advertisements

 Stát je institucí, která má moc vládnout, soudit a vytvá ř et zákony spole č nosti. Stát je vymezen Státní moc (výkonnou, zákonodárnou a soudní Stálým.
I.4. Státní formy, politické systémy a režimy
I.6. Horizontální a vertikální dělba moci
I.5. Demokracie přímá a nepřímá
3. Demokracie, horizontální a vertikální dělba moci
TEST 15 Politologie
Politologie jako věda Politika moc
ZPŮSOB VLÁDY Politická moc ve státě je uplatňována způsobem demokratickým nebo totalitním.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Vznik státních útvarů V.
Právní základy státu.
Právní stát je takový stát, ve kterém je vztah mezi občanem a státem vymezen pomocí práva dříve (např. v rodové společnosti) existovalo tzv. zvykové (obyčejové.
ČLOVĚK JAKO OBČAN V DEMOKRATICKÉM STÁTĚ STÁT A JEHO FUNKCE
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:Výuková prezentace Předmět:
I.5. Demokracie přímá a nepřímá
Formy státu b.wz.cz/st/h/huspo_wz_cz/bartonova_07_zsv.ppt.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
ZSV Vznik a podstata státu.
STÁT A PRÁVO.
Česká republika Demokratický stát.
Politická geografie III
Základní typy monarchií
STÁTY A JEJICH SESKUPENÍ
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Demokracie a její hodnoty
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Politické systémy světa
Politika Pavel Šuranský.
Demokracie x totalita 20. ledna 2006 Politická geografie IV.
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ SYSTÉM ČR
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Pojem práva a jeho klasifikace
I.2. Státní suverenita, legalita a legitimita
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
ÚSTAVNÍ PRÁVO A STÁTOVĚDA 1 Pojem a předmět státovědy
Ústavní základy ochrany životního prostředí JUDr. Veronika Tomoszková, Ph.D.
Teorie státu.
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Demokracie, demokratický právní stát, diktatura
Ústavní vývoj ČR Barbora Vítová, Kristýna Jiránková, C3A.
Státověda Mgr. Daniella Sarah Chocholová. Pojem státu a okolnost vzniku Živelně vzniklý, v průběhu dějin se postupně dotvářející institut (útvar) Stát.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
DEMOKRACIE. Co je to demokracie? Rozhodněte o pravdivosti následujících tvrzení: 1)Demokracie je ideál, s nímž většina politiků nesouhlasí. 2)V demokracii.
Institut ochránce práv dětí
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Právní základy státu.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství 6 - 9
Státověda.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: l. ročník oborů Technické lyceum,
Politologie a mezinárodní vztahy
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol,
Název školy: Základní škola Městec Králové
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_STAT Název materiálu: Stát Předmět:
OBDOBÍ PO TŘICETILETÉ VÁLCE DO FRANCOUZSKÉ REVOLUCE
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Státy světa Formy vlády a uspořádání států Proměna politické mapy
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Život v demokracii DEMOKRACIE FORMY STÁTU kdo moc vykonává:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Ústavní systém České republiky
Politické systémy zemí Střední Asie
Transkript prezentace:

I.4. Státní formy, politické systémy a režimy ÚSTAVNÍ PRÁVO I.4. Státní formy, politické systémy a režimy Mgr. Petr Čechák Petr.Cechak@mail.vsfs.cz

Státní formy, politické systémy a režimy Aristoteles – tři správné a tři zvrhlé základní formy státu Správné formy - království (monarchie) – panství jednotlivce - aristokracie – panství vybrané menšiny - polyteia – vláda většiny Zvrhlé formy - tyranie (despocie) – samovláda k vlastnímu prospěchu - oligarchie – panství bohatých k jejich prospěchu - demokracie – vláda chudých či vláda lůzy Možný čtvrtý typ: - ideokracie či teokracie (vláda kněží) Mgr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.Cechak@mail.vsfs.cz ::

Státní formy, politické systémy a režimy Forma státu – způsob organizace a fungování státní moci základní dělení – monarchie versus republika Monarchie a) absolutistická monarchie - výjimečné postavení panovníka - je nositelem suverenity a zpravidla nepostižitelný - držitel nejvyšší nedělitelné a neomezené moci - vládne doživotně a zpravidla dědičně Možné různé koncepce zdroje moci - teokratická - patriarchální (otec rodiny) - patrimoniální (vlastník dědictví - smluvní (pro absolutního vladaře méně typická) Mgr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.Cechak@mail.vsfs.cz ::

Státní formy, politické systémy a režimy b) konstituční monarchie - moc panovníka omezena dalšími orgány, které se s ním dělí o vládu – omezení zákonodárné i výkonné moci - omezen ústavou – ta také určuje jeho poměr k ostatním orgánům státní moci - i zde je panovník suverénem (ač reálná moc může být silně omezená) c) stavovská monarchie - moc panovníka omezena stavy (šlechta, duchovní) d) parlamentní monarchie - suverémem zde lid - při jmenování vlády je vázán vůlí parlamentu Mgr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.Cechak@mail.vsfs.cz ::

Státní formy, politické systémy a režimy e) dualistická monarchie - přechodový stupeň mezi absolutní a parlamentní monarchií - panovník je hlavou moci výkonné a vláda odpovídá jemu - zákonodárnou moc má parlament, panovník však má právo veta Republika (s demokratickým politickým režimem) - dočasné funkční období hlavy státu - demokratické volby - účast občanů na správě věcí veřejných - vzájemná rovnost občanů - lidská práva - právní stát - typicky dělba moci (výjimkou Švýcarsko) Mgr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.Cechak@mail.vsfs.cz ::

Státní formy, politické systémy a režimy Státní či politický režim – způsob uskutečňování státní moci (odráží reálné rozložení sil a způsob vlády) Stěžejní principy moderního demokratického ústavního státu: a) svrchovanost lidu - demokratická legitimita vlády (volby, referenda aj.) - moc je vykonávána jménem lidu a pro lid - moc ustavující a moc ustavená b) princip omezené státní moci, dělby a vzájemného vyvažování mocí - limity výkonu moci představují lidská práva - enumerativnost veřejnoprávních pretenzí - horizontální, funkcionální a vertikální aspekt - omezená délka funkčních období Mgr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.Cechak@mail.vsfs.cz ::

Státní formy, politické systémy a režimy c) politický pluralismus - volná soutěž politických stran - relativní otevřenost možného přístupu k moci - přípustná i ideová pluralita d) většinový princip a respektování práv menšin - konkordační (dohodovací) princip e) lidská práva jsou nezadatelná a nezcizitelná - mají přirozenoprávní charakter Uvedené zásady dnes považovány za „nadpozitivní právo“ za platnosti dané ústavy tak nemohou být platně změněny (čl. 9 odst. 2 Ústavy ČR) Mgr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.Cechak@mail.vsfs.cz ::

Státní formy, politické systémy a režimy Totalitní režimy daný stát (režim) si nárokuje veškerý život individua (jeho totalitu) – snaha o jeho naprosté ovládnutí - monopolní politický systém a potlačování opozice - oficiální ideologie je jediná přípustná - státní orgány a aparát plně podřízen straně - princip jednoty státní moci - direktivní řízení ekonomiky - stálé omezování sféry jednotlivce - hromadné sdělovací prostředky pod přímou kontrolou - teror na třídním, rasovém či ideologickém základě - stranické ozbrojené formace Představa poznání objektivních zákonitostí vývoje (oficiální ideologie má povahu „sekularizovaného náboženství“, resp. nutnost realizace určitého úkolu - nutnost mobilizovat všechny síly k jeho splnění Mgr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.Cechak@mail.vsfs.cz ::

Státní formy, politické systémy a režimy Autoritativní (autokratické) režimy - široká škála možných podob těchto režimů a) konzervativní režimy b) fasádní liberální demokracie c) vojenské státní režimy - absentuje zde snaha o ovládnutí společnosti jako celku - omezování politické soutěže a lidských práv - možná silná úloha oficiální ideologie (náboženství) Pro možnou transformaci z nedemokratického na demokratický režim má značný význam otázka existence občanské společnosti a tržní ekonomiky Mgr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.Cechak@mail.vsfs.cz ::