CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CLIL Content and Language Integrated Learning
Advertisements

Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
, Praha, Goethe institut Tereza Šmídová NÚV.
Problémy spojené se zaváděním CLIL do škol:
Informační centra Moravskoslezského kraje – pomocník na cestě k využití CT ve výuce Soutěžní přehlídka TOPík 2012 Využití ICT prostředků při bilingvní.
Výukový program SmartMusic Studio, nástroj moderního vyučování hudby na ZUŠ SmartMusic Studio v dokumentech Školního vzdělávacího programu.
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Cesta k modernímu vzdělávání
Rozvoj klíčových kompetencí ve všech ročnících nižšího gymnázia formou terénních cvičení TENTO PROJEKT BYL SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
DDŠ, ZŠ a ŠJ Měcholupy 2 Cíle působení
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Výstupy z učení a národní kvalifikační rámec terciárního.
Základní škola T. G. Masaryka, Studénka ředitelka školy: Mgr. Alena Dvorská počet žáků 291, počet pedagogických pracovníků 20 součásti školy: škola, školní.
(komentovaný přehled)
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Průřezová témata.
MODERNÍ TRENDY V ŘÍZENÍ ŠKOL interaktivní program rozvoje pokročilých manažerských a personálních dovedností pro ředitele škol a školských zařízení a jejich.
Zkušenosti s e-learninem ve výuce cizích jazyků na SŠ Jaroslava Úlovcová, Gymnázium Cheb
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
EU peníze školám II.Cizí jazyky Koordinátor: Věra Křížová akreditace - DVPP ze
Začínáme s prvky CLILu. CLIL v učebnicích anglického jazyka  New Happy House O Dvoudílný kurz – 1. a 2. ročník O První díl neobsahuje čtení ani psaní.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
HRAJEME SI NA CUKRÁŘKU. KDO JE CUKRÁŘKA? PROJEKT CZ.1.07/1.3.00/ JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
SVĚTLANA HANUŠOVÁ NAĎA VOJTKOVÁ JIHLAVA Hlavní principy CLIL CLIL v zahraničí.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í.
INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE Modernizací a inovací výuky k rozvoji klíčových kompetencí žáků Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.06/ Poskytovatel.
Tento projekt je spolufinancován Evropským fondem pro regionální rozvoj, státním rozpočtem České republiky a státním rozpočtem Slovenské republiky Metodické.
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
CLIL Step by Step aneb Kolik jazyků umíš, tolikrát jsi člověkem 21st Oct 2014 Mgr. Jana Čadová reg. Č.: CZ.1.07/1.3.50/
Reg. č. projektu: CZ.1.07/2.3.00/ Název projektu: Měření výkonnosti Rozvoj lidských zdrojů v oblasti výzkumu měření a řízení výkonnosti podniků,
II. Metodický výklad výzvy. Cíl oblasti podpory 1.1 Podpora výuky cizích jazyků a v cizích jazycích ve školách a školských zařízeních. Výzva č. 55 je.
Šablony OP VVV a podpora nadání
Rodičovská schůzka září 2017.
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
„K inovaci s inspirací“
INOVACE ŠVP ZAČLENĚNÍM PŘEDMĚTU FINANČNÍ HOSPODAŘENÍ
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Plánování prvních kroků
SEMINÁŘ Mgr. Karolina BOSTLOVÁ
Maminka vaří.
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Co se přírodě nelíbí.
Vývoj motýla Vnímání.
Školní vzdělávací program
Projekt VOV Ekonomická sekce jazyky
Financování digitálního vzdělávání z OP VVV
Transkript prezentace:

CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning Obsahově a jazykově integrovaná výuka Typ dvojjazyčného vzdělávání Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky

CLIL ve světě Termín CLIL - 1994 Předchůdci CLILu – výuka obsahu v latině (TGM, před rokem 1882) Bilingvní programy – např. Quebec, 60. léta Jazyky napříč kurikulem (Británie v 70. letech) Naše zkušenosti: CLIL ve Finsku, Španělsku, Německu, na Kypru

Cíle CLILu 3 typy cílů: Obsahové cíle (content) Jazykové cíle (language) Cíle vztahující se k učebním dovednostem (learning skills)

Výhody CLILu Příprava pro internacionalizaci a pro další studium Rozvoj jazykových kompetencí Jazyk je osvojován v rámci reálné komunikační situace Inovace metod a forem výuky Zvýšení motivace Širší kulturní rozhled a rozvoj mulitilingvních zájmů a postojů

Typy CLILu Zaměření spíše na jazyk (povrchové mezipředmětové propojení) Integrace jazyka a prohloubení nebo opakování obsahu Integrace jazyka a nového obsahu Bilingvní vzdělávání (celý obsah vyučován v cizím jazyce)

Možnosti zařazení CLILu do výuky Jazykové sprchy (language showers) Zařazení jednotlivých modulů v cizím jazyce do výuky vybraného předmětu Zařazení obsahu do jazykové výuky Integrované předměty (1 – 2 vyuč. hodiny týdně vedené částečně v cizím jazyce – jazyk i předmět v téže vyuč. hodině) Projektové dny Škola v přírodě Mezinárodní projekty (např. E-Twinning)

Metody a formy vhodné pro CLIL „Learning by construction rather than learning by instruction.“ Zohlednění individuálních učebních stylů žáka Dramatické techniky Podpora kritického myšlení Reflexe učebního procesu Kooperativní učení Lexikální přístup Webquests inin

CLIL v ČR – výzkum z roku 2008 9% škol využívá CLIL Nejčastěji využitým jazykem je AJ Nejčastějším integrovaným předmětem je matematika, dále výtvarná a hudební výchova CLIL nejvíce využívají učitelé na 1. stupni ZŠ, následuje SŠ, pak 2. stupeň ZŠ Hlavní překážky – nedostatečné jazykové kompetence, nedostatečné metodické kompetence

Podmínky zavedení CLILu na školách Zavést výuku metodou CLIL a uvést tuto skutečnost v ŠVP (v kompetenci ŘŠ) Naplnit očekávané výstupy jak v cizím jazyce, tak v nejazykových předmětech Zachovat minimální časové dotace cizího jazyka a nejazykového předmětu podle RVP Nepřekročit týdenní maximální časové dotace vymezené v RVP pro jednotlivé ročníky Uznat kvalifikovanost učitelů (v kompetenci ŘŠ)

Co může škola udělat pro učitele CLILu? Školení Hospitace (vedení, kolegové) Návštěvy jiných škol Nákupy materiálů (učebnice, výukové programy atd.) Poskytnutí prostoru pro společné plánování Flexibilita při změnách ŠVP Podpora v náročné činnosti nad rámec běžného úvazku

Strategie podporující učení v rámci CLILu Učení se izolovaným faktům a rozvíjení izolovaných dovedností trvá déle než učení se faktům a dovednostem, které jsou usouvztažněny. Vztah probírané látky a reálných životních situací je v CLILu mnohem těsnější než v klasické výuce jazyka V komunikaci je důležitější plynulost (fluency) než přesnost (accuracy) Čtení má klíčový význam

Strategie podporující učení v rámci CLILu Vizuální opora (visual scaffolding) Verbální opora Škála kognitivních dovedností: shromažďování informací kategorizace srovnávání analýza hlavních myšlenek, komponentů, vztahů, vzorců vyvozování predikce, odhadování řešení problémových situací.