Rodina jako sociální skupina

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název vzdělávacího materiálu
Advertisements

Rodina jako sociální skupina
Sociální služby SOZ.
Rodina jako sociální skupina
Pravděpodobné příčiny a důsledky reality rodiny v ČR
Rodina a její funkce.
Rodina.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Rodina v obraze dějin Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře.
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Rodina 6. ročník.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Manželství Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:prosinec.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
SOS dětské vesničky.
Přelom chápání rodiny Vít Jirků.
Demokracie a její hodnoty
Digitální učební materiál
Moderní rodina. Institut rodiny se mění V ČR transformace – oddálení od tradičního modelu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Sociologie pro speciální pedagogy: Rodina
Právní aspekty života LGBT lidí v České republice Mgr. Martina Štěpánková, PROUD Seminář pro sociální pracovníky „LGBT lidé a sociální práce“, Jihlava,
Rodinné právo Otázky manželství Vztahy mezi rodiči a dětmi Vztahy vznikající při NRP Zákon o rodině Zákon č. 94/1963 Sb. v platném znění.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Výchova k občanství RODINA
Volný čas a volnočasové aktivity Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu.
Občanská společnost, státní občanství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Etapy vývoje lidského života. Periodizace vývoje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického.
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu.
P RIMÁRNÍ A SEKUNDÁRNÍ SKUPINY Mgr. Vladimír Velešík.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 2 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
OB 21 – OBN NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE. ÚKOL ● ZKUSTE VLASTNÍMI SLOVY VYSVĚTLIT POJEM NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
Občanská práva a povinnosti
Práva a povinnosti mezi manželi
Pracovní smlouva Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST
Rodina, příbuzenství.
SVOBODA A PRÁVO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Občanská práva a povinnosti
POPULAČNÍ VÝVOJ V ČESKÉ REPUBLICE V ROCE & AKTUÁLNÍ ÚDAJE ZA ROK 2005
Mezilidské vztahy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
Rodina jako sociální instituce
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Výpočet úrokové doby ze zvětšené jistiny.
Práva a svobody a veřejná moc
Název prezentace (DUMu):
Vztahy mezi pohlavími Volba životního partnera
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Mezilidské vztahy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
Právo a spravedlnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu
Životní cyklus.
Hledání obrázků Děti mají za úkol najít v každém listu daný počet obrázků. Po nalezení je mohou vybarvit. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
19. září Manželství, rodina.
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Vlastivěda – dějepisná část
Rodinné právo Občanská nauka 1. M.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Název školy Střední zdravotnická škola a vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Transkript prezentace:

Rodina jako sociální skupina Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Sociologické pojetí rodiny Rodina je primární (prvotní) společenská skupina, která má tyto znaky: Interakce – každodenní kontakt, v případě odloučení neplní rodina funkci Stálost – základní vztahy v rodině jsou dlouhodobě zachovány, například rodič – dítě, sourozenecké vztahy Vzájemná důvěra a intimita – rodina představuje uzavřené společenství s citovou vazbou

Sociologické pojetí rodiny Sympatie a vzájemná identifikace – rodina sama sebe vnímá jako určitý celek ve vztahu k jiným rodinám (celkům) Malý počet členů – relativně malá sociální skupina lidí, i přes „velké“ rodiny Výchovná a sociální funkce – výchova a zabezpečení dítěte nejenom ekonomicky

Historický vývoj rodiny Pravěká rodina Člověk žil ve skupinách, které byly do jisté míry pokrevně příbuzné Existovala dělba rolí – lov a obrana muži, sběr a péče o potomky ženy Rodina nebyla početná, protože při stěhování by matka nezvládla transport více dětí

Historický vývoj rodiny Rodina v klasickém Řecku Jednotka společnosti – oikos – označovalo domácnost s domem a půdou Nejvýznamnější postavení v rodině měl otec – rozhodoval například i o sňatku svých dětí Postavení ženy bylo podřízené – málo vycházely z domu, neměly vzdělání, úkolem bylo pečovat o chod domácnosti Žádoucí byl potomek mužského pohlaví

Kvůli neplodnosti ženy nebo nevěře se muž mohl se ženou rozvést (muži se mohli stýkat s konkubínami i s jinými jinochy) Žena se mohla rozvést pouze v případě, že ji muž bil nebo s ní špatně zacházel Nebylo stíháno přerušení těhotenství Vdaná žena mohla na potrat jen se souhlasem manžela Běžné bylo odkládání dětí

Historický vývoj rodiny Rodina ve starověkém Římě Kolem roku 450 př. n. l. v prvním právním kodexu „Dvanáct desek“ označili rodinu základní jednotkou společnosti S krizí římské republiky se také dostává do krize i římská rodina Ženy mohly pracovat jako švadleny, porodní báby, kojné, kadeřnice, písařky, vychovatelky, obchodnice, ojediněle jako lékařky

Nikdy nemohly pracovat oblasti práva nebo jako bankéřky Rozvodů bylo ve starém Římě více než v Řecku, po právní stránce byly snadné Můžeme najít počátky ženské emancipace

Středověká rodina Podobu rodiny určovalo křesťanství Hlavním úkolem rodiny bylo plodit děti Rodina je celoživotním závazkem, naplněním života Důležité bylo duchovní příbuzenství, tzv. „kmotrovství“ – předpokládalo, že v případě osiření kmotr nebo kmotra převezmou úlohu rodiče Rodina je ve středověku výrobní jednotkou

Běžné soužití širších rodin, zejména na venkově Krátké dětství – děti v osmi letech začaly pracovat v zemědělství nebo odešly do učení mimo domov Trvá vedoucí postavení muže, podřízená role ženy, rodina je vázána na majetek (statek, hospodářství), nežádoucí jsou postižené děti Sňatky se řídí ekonomickými zájmy a postavením ve společnosti Ke sňatku poddaných musí dát svolení vrchnost

Novověká rodina Začíná se rozpadat patriarchální model rodiny, muž přestává být jediným živitelem rodiny, postupně se srovnávají rozdíly mezi postavením mužů a žen Začátkem 20. století dochází k „demokratizaci“ vztahů uvnitř rodiny

Žena získává osobní, ekonomickou a společenskou samostatnost Mění se také ekonomická funkce rodiny Ekonomický tlak na oba partnery vytlačuje v rodinných prioritách péči o děti Dochází k odkládání vstupu do manželství a založení rodiny Roste podíl dětí narozených neprovdaným matkám

Dochází ke změnám hodnotové orientace v rodině a rozrůzňování životních stylů Vývoj současné rodiny může ovlivnit i kvalitní antikoncepce Dochází k rozmachu jiných životních stylů (např. v USA 80. let 20. století tzv. singles), neboť lidé bez rodinných závazků mohou činit více svobodných rozhodnutí

Legislativa Nabytím účinnosti nového Občanského zákoníku ke dni 1. ledna 2014 dojde ke zrušení současné právní úpravy rodinného práva, která je dnes obsažena v zákoně č. 94/1963 Sb., o rodině, ve znění pozdějších předpisů. Nový Občanský zákoník obsahuje ustanovení o rodinném právu v části druhé § 655–975.

Legislativa: Obecné pojetí rodinného práva zůstává v novém Občanském zákoníku nezměněno, navazuje na právní úpravu platnou v současnosti, která je široce vžitá, a inspiruje se v ní.

Použité zdroje: JIRÁSKOVÁ, Věra. Občan v demokratické společnosti. 1.vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999, 311 s. ISBN 80-858-5078-8. DUDÁK, Vladislav. Občanská nauka pro střední odborné školy a pro studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 2003, 326 s. ISBN 80-723-5233-4. http://www.zakonycr.cz/seznamy/094-1963-Sb-zakon-o-rodine.html http://cs.wikipedia.org/wiki/Rodina#Modern.C3.AD_rodina http://obcanskyzakonik.justice.cz/rodinne-pravo/koncepcni-zmeny/