18) Dělení podle funkce, námětu… Výtvarná příprava 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Advertisements

Antická kultura.
Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Jaroslav Mudrák
Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Jaroslav Mudrák
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ČLOVĚK 2 Mgr. Alena Ščuková Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 15) Užitá grafika Název sady: Výtvarná příprava Ročník: 1. Číslo.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 16) Modelování – historie sochařství Název sady: Výtvarná příprava.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 9) Základy malby, techniky a postupy Název sady: Výtvarná příprava.
SLOH – popis statický popis uměleckého díla
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 7) Materiály, pomůcky a techniky Název sady: Výtvarná příprava Ročník:
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 14) Typografie, piktogramy, kaligrafie Název sady: Výtvarná příprava.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 3) Základy kresby, techniky a postupy Název sady: Výtvarná příprava.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Ing. Zatloukal Martin Název prezentace (DUMu): 16. Seznámení s postupem tvorby programu na CNC soustruhu HURCO Název.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 6) Malba- historie malby Název sady: Výtvarná příprava Ročník: 1.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Trávicí soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 4. Vliv činnosti člověka na prostředí Název sady: Základy ekologie pro.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Ing. Jiří Trefilík Název prezentace (DUMu): 18. Výrobní výkres a jeho náležitosti Název sady: Technická dokumentace.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Bc. Miroslav Kutnar Název prezentace (DUMu): 7. Olemování řezby arabeskou Název sady: Dřevořezba v odborném výcviku.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jana Krchňáčková Název prezentace (DUMu): 3. Československé legie Název sady: Osobnosti a události českých a.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 17. Přírodní rezervace Název sady: Základy ekologie pro střední školy.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: David Kranz Název prezentace (DUMu): 2. Využívání rytectví v praxi Název sady: Rytecké techniky pro zdobení zbraní.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 8) Dělení podle funkce, námětu a žánru Název sady: Výtvarná příprava.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
19. Vztlaková síla, Archimedův zákon
6. Pilování tvarových ploch
17) Pracovní náměty, materiály, techniky Výtvarná příprava 1.
Název prezentace (DUMu): Buňky
2. Řešení konstrukcí čar a křivek Technická dokumentace pro 1. ročník
Název prezentace (DUMu): Alternátor – zapojení
SŠ-COPT Uherský Brod Pavel Gabrhel ak. soch. Výtvarná příprava 1.
3. Autotrofní a heterotrofní organismy
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
SŠ-COPT Uherský Brod Pavel Gabrhel ak. soch. Výtvarná příprava 1.
Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Jaroslav Mudrák
SŠ-COPT Uherský Brod Pavel Gabrhel ak. soch. Výtvarná příprava 1.
Název prezentace (DUMu): Dýchací soustava člověka II.
Název prezentace (DUMu): Rostlinná pletiva.
5. Výkresy, druhy a formáty Technická dokumentace pro 1. ročník
1. Obsah a význam fyziky, struktura látek
Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Jaroslav Mudrák
Název prezentace (DUMu): Dýchací soustava člověka
Název prezentace (DUMu): Dýchací soustava člověka
13. Gravitační pole – základní pojmy a zákony
Název prezentace (DUMu): Funkce a použití zapalování
19) Základní, pokročilé a profe-sionální techniky a postupy modelování
18. Pascalův zákon, hydraulika
9. Dynamika – hybnost, tření, tíhová a tlaková síla
Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Jaroslav Mudrák
polykleitos SOCHAŘSké osobnosti KLASICKÉ OBDOBÍ
Starověké Řecko Autor: Mgr. et Bc. Dagmar Klásková
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka III.
2. Organismus a prostředí Základy ekologie pro střední školy 1.
Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Jaroslav Mudrák
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
SŠ-COPT Uherský Brod David Kranz 12. Pauzování
8. Ostatní chemické výpočty Obecná a anorganická chemie
SOCHAŘSTVÍ KLASICKÉ OBDOBÍ 5. st. př. n. l.
Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava člověka I.
SŠ-COPT Uherský Brod Ing. Zatloukal Martin
16. Tolerování rozměrů na výkrese Technická dokumentace pro 1. ročník
Technická dokumentace pro 1. ročník CZ.1.07./1.5.00/
Název prezentace (DUMu): Klasické zapalování
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
Výtvarné umění starověkého Egypta
10.1 Kvadratické rovnice, možné výsledky, metody řešení
9. Řezba plošných arabesek
Transkript prezentace:

18) Dělení podle funkce, námětu… Výtvarná příprava 1. Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 18) Dělení podle funkce, námětu… Název sady: Výtvarná příprava Ročník: 1. Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0727 Datum vzniku: 19.3.2013 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

Konkrétně tato prezentace je zaměřena na dělení podle funkce, námětu…. Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem „Dělení podle funkce, námětu “, je ukázat žákům, kteří se v této oblasti vzdělávají, jak rozdělit a zařadit umělecké dílo. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu výtvarné přípravy na naší SŠ. Konkrétně tato prezentace je zaměřena na dělení podle funkce, námětu….

Dělení podle funkce, námětu… Tvar – kromě struktury či barvy člověk vnímá okolní svět také podle tvarů. Podle charakteristických vlastností, rozdílností a podob- ností objemových tvarů v prostoru si je rozdělil a pojmenoval.

Hovoříme tedy o geometrických tvarech, kulatých, hranatých nebo rovných, ale také o tvarech celistvých či rozptýlených a podobně. Koza, sádra, v 117 cm; Paříž, Pablo Picasso, 1950. Památník vybombardovanému Rotterdamu, bronz, v 6 m; Rotterdam, Ossip Zadkine, 1948-53

Pohyb – říká se, že dobré umělecké díla jsou ty, které jsou „živé“. Tak jako lidé, či jiné živé bytosti, tak i umělecké dílo může být klidné a pomalé jiné zase dynamické a nervní. Pohyb u děl můžeme rozdělit do dvou hlavních skupin. Díla která svojí podstatou vyvolávají statický dojem. Díla která vyvolávají pocit dynamickosti.

U statických děl převládá horizontální a vertikální princip, tedy vyvážený, často simetrický.

Díla vyvolávající dynamický pocit nerovnováhy, jsou koncipována v nakloněných nebo ohnutých liniích.

Proporce – vyvážený poměr mezi jednotlivými částmi celku. Při ztvárňování lidské postavy se proporce týkají poměru velikosti jednotlivých částí těla. U lidské figury poměr hlavy k tělu nazýváme „kánon“. Nejznámější figurální kánony (ideální proporce) které platí dodnes, pochází z řecko-ltinské kultury, z období „antického – klasického a helénského“.

Polykleitos – sochař prvního klasického období – 5.stol. př. n. l. Demonstroval ideální proporce – kánon, na soše Doryfora (Nosiče kopí). Poměr hlavy k tělu je 1 : 7,5

Lysippos – sochař ze 4.stol. př. n. l. u sochy Apolón Belvederský, použil a zavedl kánon 1 : 8,5

„Člověk, je míra všech věcí“ O několik století později, v 15. stol. n. l. v období „renesance“ umělec, teoretik, vědec… Leonardo Da Vinci vytvořil kresbu, studii proporcí lidské postavy, které odpovídají jednoduchým geometrickým obrazcům, podle kterého by umělci mohli vytvořit ideální krásu - jakýsi „kánon krásy“ – „Božská proporce“.

DĚLENÍ PODLE FUNKCE: monumentální (architektonické nebo skulpturní) volné (monumentální pomníkové, drobné, komorní)

OTÁZKY NA ZÁVĚR Co to je „kánon“? Jaké je jeho využití? Úloha člověka v období renesančního slohu

Zdroje pro textovou část HÉGR, Miloslav. Technika sochařského umění. 1. vyd. Praha: Orbis, 1959. PARRAMÓN, José María. Jak kreslit: historické pozadí, materiály a pomůcky, techniky a postupy, teorie a praxe umění kresby. České vyd. 2. Překlad Magdalena Pechová. Praha: Jan Vašut, 1998, 112 s. Jak na to (Jan Vašut). ISBN 80-723-6049-3. Svet umenia. Ikar. ISBN 80-551-0397-6   PIJOAN, José. Dějiny umění. Praha: Odeon, 1984. MRÁZ, Bohumír a Odborná spolupráce Marie ČERNÁ. Dějiny výtvarné kultury. 4. vyd., V Idea servis 3. vyd. Praha: Idea servis, 2002. ISBN 80-859-7039-2.

Seznam zdrojů pro použité obrázky Snímek 4 [cit. 2012.05.12.]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ http://static.sashe.sk/journal_items/b/6/3/9/0/b-63908_fb12d23477.jpg ˃ ˂ http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Marl_Zadkine_03.JPG?uselang=cs ˃ Snímek 6 [cit. 2012.05.12.]. Svet umenia. Ikar. ISBN 80-551-0397-6 „Tuthmose I.“, str. 10 Snímek 7 [cit. 2012.05.12.]. Svet umenia. Ikar. ISBN 80-551-0397-6 „Únos Proserpiny“, str. 11 Snímek 9 [cit. 2012.05.12.]. Svet umenia. Ikar. ISBN 80-551-0397-6 „Doryforos“, str. 18 Snímek 10 [cit. 2012.05.12.]. Svet umenia. Ikar. ISBN 80-551-0397-6 „Apolón Belvederský“, str. 18 Snímek 11 [cit. 2012.05.12.]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vitruvian.jpg˃