Děti s poruchami autistického spektra

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Strukturované učení PROJEKT EU
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Marie Sádlová Neurovědy 2012
a jeho využití u klientů po CMP
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Emoce (city).
OSOBNOST.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Struktura výuky.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Rozdíly mezi osobnostmi
Motivace Miroslava Fuksová.
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Komunikace mezi generacemi
Kognitivní vývoj Jean Piaget viděl vývoj intelektových ( v širším slova smyslu kognitivních) schopností jako 4 etapy, přičemž každá z nich znamená objevení.
Poruchy autistického spektra (PAS) Pervazivní vývojové poruchy
Patologie mluvní komunikace v sociální interakci
EMOCIONÁLNÍ PORUCHY V DĚTSTVÍ A DOSPÍVÁNÍ ODLIŠNOSTI V MENTÁLNÍM VÝVOJI A VE VÝVOJI PSYCHICKÉM – PERVAZIVNÍ VÝVOJOVÉ PORUCHY.
Příčiny SPU.
Orientece v prostoru Romana Straussová Využití struktury u dětí s PAS.
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Psychologie učení.
Motivace Motivace-aneb nestavějte domeček z karet Motivace je psychický proces vedoucí k energetizaci organismu. psychický Motivace usměrňuje naše chování.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Modely mentální retardace
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
centrální porucha zpracování řečového signálu
Autismus VY_52_INOVACE_ prosince 2013
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY PORUCHY AUTISTICKÉHO SPEKTRA.
Pervazivní vývojové poruchy Setkali jste se již s problematikou autismu ? Shlédli jste nějaký film s danou tématikou a co Vás na něm zaujalo ? Jaké znaky.
Mgr. Michal Vičar.  Zrání (biologický vývoj) versus učení  Aktivita versus pasivita  Vědomý versus nevědomý vývoj  Nature vs. Nurture.
ANEB PORUCHY AUTISTICKÉHO SPEKTRA OČIMA LAIKŮ A ODBORNÍKŮ
Autismus poruchy autistického spektra (PAS)
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Příčiny neúspěchu žáků Jana Míková. John Holt: „Proč děti neprospívají“ John Holt: „Proč děti neprospívají“ Bojí se, nudí a jsou zmatené Bojí se, nudí.
Aspergerův syndrom Eliška Neumanová C3A. Co je Aspergerův syndrom? Druh autismu Postižení ovlivňující způsob dorozumívání Menší potíže s řečí než osoby.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
ASPERGERŮV SYNDROM V. Vitošková, 2017.
Poruchy autistického spektra
Nadání a inteligence Mgr. Michal Vičar.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Jan Knížek , 4.ročník- 1.skupina
MOTIVACE.
Socializace Kejřová.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Sociální čtení.
Náročné životní situace
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Děti s poruchami autistického spektra Mgr. Michal Vičar Deti uplnku Diskuse o integraci – prinosy a negativa pro tridu, prinosy pro aut. Dite.

PAS – poruchy autistického spektra jedna z nejzávažnějších poruch dětského mentálního vývoje vývoj dítěte s PAS je od útlého věku narušen do hloubky - jde tedy o pervazivní vývojovou poruchu (pervazivní = vše pronikající = vývoj dítěte je narušen do hloubky v mnoha směrech)

PAS Dle MKN 10 mezi PAS patří: dětský autismus – zpravidla se pojí s mentálním post. Aspergerův syndrom – intelekt zachován atypický autismus – chybí naplnění dg. kritérií Rettův syndrom – u dívek

Výskyt, příčiny, léčba Výskyt – asi 0,7%, někde uváděno až 1% Příčiny – genově podmíněné psychiatrické onemocnění (ale i různé vlivy environmentální – ovlivnění stadia vývoje CNS) Léčba – nemožná, lze léčit farmakologicky určité symptomy (hyperakt., deprese, úzkosti aj.) + psychoterapie – nejlépe kognitivně behaviorální terapie

Charakteristické projevy Triáda obtíží u osob s PAS: sociální interakce a sociální chování – výrazná nejistota v soc.chování, někdy se straní dětí, spíše však neví, jak se zachovat, neadekvátnost reakci komunikace – řeč opožděná, poruchy řeči či šroubovitá řeč představivost, zájmy, hra – stereotypní hry, obtíže ve fantazijní hře Ke stanovení diagnózy je zapotřebí několik symptomů v jednotlivých oblastech triády (dg stanovujeme, kromě Rettova syndromu, na základě chování dítěte)

Dětský autismus Postřehy v komunikaci nereaguje na své jméno, nereaguje na pokyny neříká, co chce, neukazuje, nemává opožděný vývoj jazyka někdy působí dojmem, že je neslyšící Postřehy chování chybí sociální úsměv, špatný oční kontakt raději si hraje o samotě, celkově velmi samostatný, o jiné děti se moc nezajímá působí, že žije ve vlastním světě záchvaty vzteku, hyperaktivita/neschopnost spolupracovat/ negativismus neví, jak si hrát s hračkami, zabývá se určitými věcmi stále dokolečka chodí po špičkách neobvyklá fixace na určité hračky, řadí věci do řad reaguje přehnaně na určité materiály či zvuky

Aspergerův syndrom oproti autistům obvykle méně potíží s řečí nebývá přidruženo mentální opoždění často průměrná nebo nadprůměrná inteligence je rozšířenější než klasický autismus (v ČR se ročně narodí až 200 dětí s ASP) dále je typický vztek, působí často jako nevychované děti obtíže v kontaktech s dětmi

ASP sy - dotazník sociální situace mě matou je pro mě obtížné jen tak nezávazně a „o ničem“ s někým pohovořit ve škole jsem neměl rád slohové práce, které vyžadovaly představivost jsem dobrý při zachycování detailů a sbírání informací je pro mě obtížné přijít na to, o čem druzí lidé přemýšlejí nebo co cítí jsem schopen zaměřit se na některé věci po velmi dlouhou dobu lidé o mě často říkají, že jsem hrubý, ačkoli to tak nebylo míněno mé zájmy jsou neobvykle intenzivní a velmi úzce zaměřené některé věci dělám nepružným způsobem, tyto postupy často opakuji vždy jsem měl problém s navazováním přátelství

Rettův syndrom neurologická vada, vyskytuje se téměř výhradně u dívek počáteční vývoj dítěte do 6. – 18. měsíce života se jeví normální, pak následuje dočasná stagnace nebo regrese (dítě ztrácí schopnost řeči a užívání rukou) – následují projevy - stereotypní pohyby rukou, poruchy chůze a zpomalující se růst hlavy (dále epilepsie) hlavním rysem je apraxie (dyspraxie), tj. neschopnost ovládat tělo a provádět tak motorické pohyby (může bránit schopnosti ovládat oční pohled i jinou motoriku a bránit tak dívce v tom, co chce udělat) vzhledem k obtížím v motorice i komunikaci je obtížné stanovit intelekt (v testech je třeba užijí komunikace a rukou) míra rozšíření 1:10000

Atypický autismus první symptomy autismu zaznamenány až po třetím roce života abnormity zaznamenány ve 3 oblastech dg triády, avšak jejich forma, frekvence aj. nenaplňuje diagnostická kritéria + jedna z oblastí zpravidla není výrazně narušena

Integrace do škol?

Strukturované učení efektivní cesta práce s dětmi s autismem pomáhá udržovat jistou míru předvídatelnosti a řádu (lidé s PAS mají malou schopnost předvídat a plánovat události – tzv. vnitřní slepota – z toho plyne obtíž dítěte s orientací v prostoru, čase a událostech) dítě s PAS tedy žije v neustálém stresu a není schopno se učit a rozvíjet své schopnosti – následuje deprivace k učení je třeba dětem upravit podmínky a prostředí (zajistit předvídatelnost), aby přijímaly informace a vědomosti Modelovka -

https://www.youtube.com/watch?v=w_23z9yJAq0

Strukturované učení Principy strukturovaného učení systém je nastaven zleva doprava nebo shora – dolů 1)Individualizace přizpůsoben specifikům daného jednotlivce 2)Strukturalizace znamená rozčlenění činností na jednotlivé operace (kroky), které se s dítětem postupně nacvičují a vedou k osvojení celé činnosti (samostatné oblékání) a)struktura prostoru slouží k vymezení prostoru pro činnost (mytí rukou – obrázek koupelny, jídlo- obrázek kuchyně) k vymezení prostoru pro práci a učení a jeho struktura pracovní místo dělíme na tři části – na levé straně se nachází úkoly ke splnění, uprostřed plněné úkoly a napravo splněné úkoly

Strukturované učení b)struktura času denní režim - odpovídá na otázku „co budu dělat a kdy to budu dělat“ používáme lištu ve svislé poloze s fotografií dítěte a obrázky pro jednotlivé činnosti (práce, učení), dole se nachází košíček, kam dítě odkládá karty c)struktura činnosti odpovídá na otázku „jak dlouho“ doba je dána počtem úloh nebo kroků, které musí dítě splnit (přemístit úkoly zleva doprava) jako pomůcky můžeme použít přesýpací hodiny, budík, kuchyňskou vteřinovku 3)Vizualizace jako pomůcky nám slouží předměty, fotografie, obrázky, piktogramy, nápisy

Nácviky sociálních dovedností slouží k upevňování soc. dovedností pro klienty s PAS užívané techniky - edukace, modelové přehrávání rolí, hry, práce s pracovními listy témata a rozvíjené oblasti - smysl pro spolupráci, střídání se v hovoru i v činnosti, samostatná práce (neodbíhat od práce, dokončovat zadané úkoly), orientace v různých sociálních situacích (porozumět jim a adekvátně reagovat), zvládání prohry, dovednost říci „nevím", „nerozumím", „potřebuji pomoc", akceptace pravidel, zvládání emocí aj.

Strukturované učení

Strukturované učení

Procesní schémata Procesní schéma – užití toalety

Nácviky sociálních dovedností

Motivace - veškeré faktory, které vzbuzují, řídí a udržují chování lidí Druhy: Primární motivace – vrozené biologické potřeby – fungují vždy - instinkty, pudy Sekundární motivace – naučené, získané – motivem je např. vlastnost Vnější motivace – orientace na vnější kritéria, motivy – např. snaha pracovat pro uspokojení R, U,…- odměna, trest Vnitřní motivace – přicházejí z jedince samotného – hlad, žízeň, ale i plán, cíl, představa, tužba, potřeba výkonu, prestiže apod.

Základní motivační faktor Potřeby subjektivně pociťovaný nedostatek něčeho pro život nezbytného – nedostatek si uvědomujeme pocity napětí, nelibosti, strádání Klasifikace potřeb: biologické potřeby - základní, primární, vrozené sociální - sekundární, získané – kulturní (vzdělání) a psychické (radost, štěstí)

Potřeby Maslowova hierarchie potřeb

Komplikace spojené s realizací motivů Deprivace = strádání – je potřeba, ale nejsou podmínky k jejímu uspokojení druhy – citová, senzoricko-motorická,.. Frustrace = zklamání při realizaci motivu, kdy výsledek neodpovídá očekávání (vlivem různých bariér)

Motivace a výkon Výkonová motivace osobnosti (dosahování dobrého výkonu jako motiv a cíl): potřeba dosáhnout úspěchu potřeba vyhnout se neúspěchu – zpravidla spíše pasivnější Aspirační úroveň – úroveň cílů, které si člověk vytyčuje a jejichž dosažení očekává Vliv mají: výchovné postupy v rodině (spíše vyšší, ale přiměřené nároky – snaha dítěte + povzbuzování, poskytování důvěry a zájmu,…) zkušenosti z výkonových situací – např. neúspěchy charakteristiky soc. skupin, v nichž se jedinec pohybuje (např. vyšší vzdělání u rodičů či důležitost vzdělání v rodině apod.)

Hezký den přeju Děkuju Vám za pozornost.