Sada číslo 14 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Advertisements

Označení materiálu: VY_32_INOVACE_DVOLE_SUROVINY1_08
VY_52_INOVACE_ZBP1_5364VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_52_INOVACE_ZBP1_5364VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_DVOLE_SUROVINY1_19
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_DVOLE_SUROVINY1_14
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Obor: 29–54-H/01 Cukrář Předmět: Suroviny Ročník: III.
Téma: Ověřování gastronomických dovedností a vědomostí
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_DVOLE_SUROVINY1_06
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_DVOLE_SUROVINY1_15
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Med má od nepaměti zvláštní význam ve výživě člověka.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
STŘEDN Í ODBORN Á Š KOLA A STŘEDN Í ODBORN É UČILI Š TĚ MĚSTEC KR Á LOV É T.G. MASARYKA 4 Sada číslo 14.
Škroby. Charakteristika škrobů Škrob je z chemického hlediska polysacharid složený z mnoha molekul glukóz. Škroby vznikají v rostlinách jako produkt fotosyntetické.
STŘEDN Í ODBORN Á Š KOLA A STŘEDN Í ODBORN É UČILI Š TĚ MĚSTEC KR Á LOV É T.G. MASARYKA 4 Sada číslo 14.
OSTATNÍ POTRAVINY ROSTLINNÉHO PŮVODU Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: cukr, druhy, náhražky, med, aspartan,
STŘEDN Í ODBORN Á Š KOLA A STŘEDN Í ODBORN É UČILI Š TĚ MĚSTEC KR Á LOV É T.G. MASARYKA 4 Sada číslo 13.
STŘEDN Í ODBORN Á Š KOLA A STŘEDN Í ODBORN É UČILI Š TĚ MĚSTEC KR Á LOV É T.G. MASARYKA 4 Sada číslo 13.
STŘEDN Í ODBORN Á Š KOLA A STŘEDN Í ODBORN É UČILI Š TĚ MĚSTEC KR Á LOV É T.G. MASARYKA 4 Sada číslo 14.
STŘEDN Í ODBORN Á Š KOLA A STŘEDN Í ODBORN É UČILI Š TĚ MĚSTEC KR Á LOV É T.G. MASARYKA 4 Sada číslo 15.
STŘEDN Í ODBORN Á Š KOLA A STŘEDN Í ODBORN É UČILI Š TĚ MĚSTEC KR Á LOV É T.G. MASARYKA 4 Sada číslo 15.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Skladování, použití. Vady tuků – vliv mikroorganizmů žluknutí tuků – MO a enzymy rozkládají tuk – tento proces podporuje světlo a teplo příměs cizích.
STŘEDN Í ODBORN Á Š KOLA A STŘEDN Í ODBORN É UČILI Š TĚ MĚSTEC KR Á LOV É T.G. MASARYKA 4 Sada číslo 14.
STŘEDN Í ODBORN Á Š KOLA A STŘEDN Í ODBORN É UČILI Š TĚ MĚSTEC KR Á LOV É T.G. MASARYKA 4 Sada číslo 13.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_563_ Výroba olejů Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
STŘEDN Í ODBORN Á Š KOLA A STŘEDN Í ODBORN É UČILI Š TĚ MĚSTEC KR Á LOV É T.G. MASARYKA 4 Sada číslo 13.
STŘEDN Í ODBORN Á Š KOLA A STŘEDN Í ODBORN É UČILI Š TĚ MĚSTEC KR Á LOV É T.G. MASARYKA 4 Sada číslo 14.
STŘEDN Í ODBORN Á Š KOLA A STŘEDN Í ODBORN É UČILI Š TĚ MĚSTEC KR Á LOV É T.G. MASARYKA 4 Sada číslo 13.
DROBNÉ BOBULOVITÉ A DUŽNATÉ OVOCE
Sada číslo 15 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Sada číslo 14 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
ZELENINA S VLASTNOSTMI OVOCE
Sada číslo 15 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
TUKY Autor: Eva Hrušková.
Sada číslo 13 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Sada číslo 13 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Sada číslo 13 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Sada číslo 14 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Potraviny a výživa – Med
Hodnocení jakosti mouky:
Sada číslo 13 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Sada číslo 14 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Sada číslo 14 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Škrobový sirup Autor: Eva Hrušková.
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Sada číslo 13 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Sada číslo 13 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Sada číslo 15 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Sada číslo 15 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Sada číslo 14 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Suroviny pro cukráře I. ročník
Transkript prezentace:

Sada číslo 14 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Sada číslo 14

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Č. projektu : CZ. 1. 07/1.5.00/34.0921 Škola: Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Městec Králové, T.G. Masaryka 4 Kód DUMu: VY_32_INOVACE_SUR_273 Název materiálu: Charakteristika medu Autor: Mgr. Ilona Ottová Tematická oblast: Cukry Ročník: 1. Obor Cukrář Datum tvorby: květen 2013 Anotace: Materiál slouží k výkladu a procvičení získávání, charakteristiky, složení a vad medu Metodický pokyn:Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu pracovního listu a písemné práce

Charakteristika medu Obr. č. 1

Vznik medu Obr. č. 2 Med je produkt včel. Včely nasávají do svého medového váčku (žaludku) sladké šťávy (nektar z květů) a medovici z rostlin. V naplněném medovém váčku se šťávy smísí s enzymy slin a dochází k chemické přeměně. Naplněný medový váček včela v úlu vyprázdní do buněk (plástů).

Plástev medu Obr. č. 3, 4

Vznik medu Šťáva v plástech je dále upravována včelami dělnicemi – nasáváním a přepouštěním do dalších voskových buněk. Tím jsou šťávy dále obohacovány, zahušťovány, provzdušňovány, po uložení a zazátkování připraveny ke zrání. Během tohoto procesu šťávy mění své chemické vlastnosti – houstnou, získávají charakteristickou chuť, vůni, a barvu medu

Získávání medu 1. Za studena volným vykapáváním lisováním Obr. č. 5 Lisování medu

Získávání medu – 1. Za studena: c) vytáčením v medometu – nejpřirozenější způsob, který je založen na principu odstředivky, kdy si med si zachovává všechny původní vlastnosti, následně se med cedí a zbavuje nečistot. Po té se med nechá v teplém prostředí čeřit – na povrchu vzniká pěna, která se odstraňuje. Potom se med plní do spotřebitelských obalů.

Plástve obr. č. 6

Medomet obr. č. 7

Získávání medu 2. Za tepla – vytavováním – získáváme med horší kvality, kdy med musíme čistit, odpěňovat a cedit Obr. č. 8 cezení medu

Vlastnosti čerstvého medu Barva od bezbarvé, přes žlutou až po tmavě hnědou; jasný, průhledný; po delší době se může kalit a postupně krystalizovat. Vůně a aroma je ovlivněno snůškou květu, z nichž med pochází. Chuť je sladká s aromatickou příchutí dle květu nebo šťáv, ze kterých pochází. Konzistence – přiměřeně hustá, časem med ztrácí tekutost a krystalizuje (není na závadu); lze odstranit zahřátím ve vodní lázni.

Složení medu Voda 16 – 22% Sacharóza 1 – 4% Glukóza 29 – 37% Fruktóza 32 – 42% Dextriny 1 – 12% Malé množství bílkovin, minerálních látek, vitamíny skupiny B, C, PP, rostlinné hormony, éterické oleje, silice, enzymy.

Vady medu Zkvašený med – kvasná až kyselá chuť; vzniká po zředění vodou. Špatně přecezený med – obsahuje zbytky mrtvých včel a pěnu na povrchu medu. Zapáchající med – špatně vyčištěný včelín, špatná hygiena skladu. Plesnivý med – vlhké prostředí (vysoká vlhkost ve skladu). Řídký med – nedostatečně vyzrálý med.

Krystalizace medu Obr. č. 9

Kontrolní otázky Obr. č. 9 1. Jak vzniká med? 2. Vyjmenujte způsoby získávání medu? 3. Jaké jsou vlastnosti čerstvého medu? 4. Jaké je chemické složení medu?

Použitá literatura a zdroje: BLÁHA, Ludvík. KOPOVÁ, Ivana. ŠREK, František. Suroviny – pro učební obor Cukrář, Cukrářka. 4. vyd. Praha: Informatorium. 2007. 257s. ISBN 978 – 80 – 7333-000-2 Obr. č. 1 STINGLOVÁ, Helena. lidovky.cz [online]. [cit. 30.5.2013]. Dostupný na WWW: http://www.lidovky.cz/jake-vanocni-cukrovi-jedli-nasi-predci-dhc-/dobra-chut.aspx?c=A111202_163452_dobra-chut_glu Obr. č. 2 KRUPIČKA, Aleš. obesity-news.cz [online]. [cit. 30.5.2013]. Dostupný na WWW: http://www.obesity-news.cz/?id=6 Obr. č. 3 ČTK. ceskenoviny.cz [online]. [cit. 30.5.2013]. Dostupný na WWW: http://www.ceskenoviny.cz/tema/index_img.php?id=31973 Obr. č. 4 JAVORKA, Ondrej. blogspot.cz [online]. [cit. 30.5.2013]. Dostupný na WWW: http://ondrejjavorka.blogspot.cz/2010/07/lisovany-med.html Obr. č. 5 ČERNÝ. mypage.cz [online]. [cit. 30.5.2013]. Dostupný na WWW: http://zemedeleckounov.mypage.cz/menu/neco-o-nas Obr. č. 6, 7, 8 ČERMÁK, K.. vigorbee.cz [online]. [cit. 30.5.2013]. Dostupný na WWW: KRUPIČKA, Aleš. obesity-news.cz [online]. [cit. 30.5.2013]. Dostupný na WWW: http://www.obesity-news.cz/?id=6 Obr. č. 9 NEUVEDEN, Autor. mendelu.cz [online]. [cit. 30.5.2013]. Dostupný na WWW: http://user.mendelu.cz/apridal/skripta/obsah.htm Obr. č. 10 SUKOVÁ, Irena. bezpecnostpotravin.cz [online]. [cit. 30.5.2013]. Dostupný na WWW: http://www.bezpecnostpotravin.cz/med-druhy-vlastnosti-oznacovani.aspx