DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Semenné rostliny, rostlinné orgány
Advertisements

Anotace: Soubor se skládá z teoretického příspěvku, který je námětem
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem
Přírodovědný seminář – přírodopis – 6. ročník
Statická elektřina Elekřina má tendenci proudit z jednoho předmětu na druhý. Jestliže z nějakých důvodů nemůže, nazývá se statická elektřina. Existuje.
Obor: Geodézie a katastr nemovitostí
Číslo projektu:  CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Zásady sběru léčivých bylin
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
Rozmanitost organismů, třídění organismů
VYŠŠÍ ROSTLINY III. – jejich znaky krytosemenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Léčivé rostliny VY_32_INOVACE_332, 17. sada, SP Svět práce, 6. ročník
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Základní postupy v biologii
VODA – ZÁKLADNÍ PODMÍNKA ŽIVOTA
Náležitosti výkresu sestavy
KRESLENÍ PEROVÝCH A KLÍNOVÝCH SPOJŮ
Trasování lesních cest
Anotace: Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Léčivé rostliny a byliny - sběr a způsoby přípravy Sběr Pro sběr je důležité nejen rostliny dobře znát, ale i dbát na to, aby se sbíraly ve správný čas,
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P6 _ 1. 6 Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení Rostlinná pletiva II. Typ:DUM - kombinovaný Předmět: Biologie.
VĚDOMOSTNÍ TEST – orgány a pletivo semenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
ROSTLINNÉ ORGÁNY I. KOŘEN Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Znaky dvouděložných a jednoděložných rostlin
Zásady navrhování a zapisování polotovarů na strojírenských výkresech
MECHY Autorem materiálu a veškeré fotodokumentace, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Náležitosti výrobního výkresu
Kreslení ČEPOVÝCH A KOLÍKOVÝCH spojů
Tabulky v Microsoft Excel Vypracovala: Mgr. Drahoslava Drábková Dne: ICT2/1/3/15.
ČÁSTI TĚLA KVETOUCÍCH ROSTLIN
Dokumentace nálezů herbáře apod..
Základní výkresová dokumentace
VY_32_INOVACE_9A14 KVĚTNÍ VZOREC A KVĚTNÍ DIAGRAM
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Naučná stezka okolím naší školy Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Míková. Dostupné z Metodického portálu
Podzemní a nadzemní části rostlin.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
Mgr. Dagmar Muzikářová. ZAŘAZENÍ POKUSU Poznáváme složení látek - částice látek Jednoduché úlohy s dostupnými látkami a pomůckami, bez nutnosti laboratoře.
Metodický list Název materiálu: Poloha a povrch ČR - kvíz Autor materiálu: Mgr. Markéta Tesárková Jazyk: český Zařazení materiálu Šablona: Inovace a zkvalitnění.
Zakládání a tvorba herbářů Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
ROSTLINY BOTANIKA = věda o rostlinách.
Pracovní činnosti – 8. ročník, Úprava rostlin pro suchou vazbu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
PŘÍRODNÍ SPOLEČENSTVA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ČÁSTI KVETOUCÍCH ROSTLIN (výklad)
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
HODNOCENÍ VODNÍCH PRVKŮ
Technická dokumentace pro 1. ročník CZ.1.07./1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor: Mgr. Monika Hanzelková Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Herbář Pokyny a postup.
Krytosemenné rostliny
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0967 Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,Dr. Šmerala 25/2565, 728 04, Ostrava Název materiálu Herbář I Autor Mgr. Zdeňka Platošová Tematický okruh Biologie, botanika Ročník Kvinta a 1. ročník Vytvořeno 30.11. 2012 Anotace DUM je určen pro rozvoj praktických činností a upevnění teoretických poznatků žáků z botaniky v oblasti určování a poznávání přírodnin Metodický pokyn Prezentace v programu Microsoft PowerPoint, nutný dataprojektor, případně několik hotových herbářových položek na ukázku Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Herbář I Instruktáž přípravy herbářových položek pro žáky kvint a 1.ročníku Matičního gymnázia Ostrava Herbář I

Cíl naší práce

Co budeme potřebovat na začátek Noviny (nebo jiný SAVÝ papír) Tvrdé desky na výkresy A4 pro lisování Terénní zápisník Igelitová taška Pevný provázek 25 ks výkresů A4 Papírová lepící páska Schedy (etikety 25 ks, dostanete od vyučujícího)

Sběr herbářových položek 25 druhů krytosemenných jednoděložných a dvouděložných bylin Pozor na velikost rostliny (výkres A4) Nesbíráme druhy kriticky a silně ohrožené Rostliny sbíráme celé i s podzemní částí U některých rostlin jsou nutné dva sběry, pokud tvoří listy a květy v jiném období (např.podběl sp.)

Sběr herbářových položek Sbíráme nejlépe za suchého počasí Vybíráme rostliny zdravé a nepoškozené Nesbíráme zaprášené rostliny (nedoporučuje se omývání nadzemních částí) Rostliny ukládáme při sběru do igelitové tašky Rostliny můžeme nasbírat po více kusech Provádíme zápis údajů nutných pro schedu do terénního zápisníku

Do terénního zápisníku uvádíme: Název druhu rostliny, pokud neznáme, zapíšeme stručný popis rostliny Název oblasti sběru např.: Ostrava – Koblov, Na Skotnici Havířov - Město, meandry řeky Lučiny Moravskoslezské Beskydy, potok Kostkov Bližší charakteristiku naleziště např.: 500m JV od domu č.p. xy 100m Z od autobusové zastávky „…………………“ 300 m S od kostela

Do terénního zápisníku uvádíme: Ekologický popis naleziště např.: Slunné místo v zahradě Pěšina v blízkosti rybníka Rumiště podél místní komunikace Nadmořskou výšku naleziště (GPS, mapa) Datum sběru

Příprava rostlin pro sušení pokud nebudeme hned zakládat sušení, rostliny vyjmeme z igelitu a rozložíme ve spodní části lednice, kde vydrží i několik dní po vyjmutí rostlin z igelitu můžeme silně znečištěné podzemní části omýt proudem vody rostliny rozložíme a necháme oschnout zvláště silné kořeny podélně seřízneme příliš velké rostliny skládáme do písmene „V“, „N“, „W“ rostliny zakládáme do novin (upravíme listy, květy, aby nebyly skrčené)

Sušení rostlin rostliny založené do novin vzájemně oddělujeme dostatečným množstvím novinových papírů noviny s rostlinami uložíme do tvrdých desek, svážeme a celé desky navíc převážeme podélně a příčně provázkem, aby balík byl rovnoměrný novinové papíry často vyměňujeme, aby rostliny nezplesnivěly a dostatečně vyschly

Sušení rostlin použité zvlhlé noviny můžeme nechat usušit a opětovně použít balík sušených rostlin průběžně dotahujeme, protože rostliny při vysychání ztrácí na objemu nezapomeneme velké rostliny již v průběhu sušení poskládat do písmene „V“, „N“, „W“ z dobře usušené rostliny zhotovíme herbářovou položku

Herbářová položka Podrobný popis vytvoření herbářové položky z nasbíraných a usušených rostlin je součástí prezentace Herbář II ….prozatím přeji úspěšný sběr, preparaci a konzervaci rostlin Nezapomeňte si poctivě vést zápisky z terénu!!!