Vzduch Ochrana ovzduší

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_Slo_I_07 Vzduch, kyslík ppt. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Advertisements

Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Atmosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
Vzduch Ochrana ovzduší Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o zemské kůře, horninách a nerostech AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o zemské kůře, horninách a nerostech AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova.
Oxidy Názvosloví oxidů Některé významné oxidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Kyslíkaté kyseliny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
VZDUCH PLYN KOLEM NÁS. VZDUCH  směs látek, které tvoří plynný obal Země – atmosféru  složení vzduchu při Zemi: dusík, kyslík, oxid uhličitý, mikroorganismy,
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_12_Vzduch Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 12 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
Atmosféra 6. ročník. Motivující otázky Co je to atmosféra plynný obal Země Význam atmosféry umožňuje život na Zemi Vrstvy atmosféry Troposféra – Stratosféra.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Atmosféra Použité zdroje a materiály.
Název školy: Základní škola T. G
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Název školy:. ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:. Mgr
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vlastnosti plynů.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Kyslíkaté kyseliny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Vzduch VY_32_INOVACE_1A_15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Znečištění ovzduší Obr. 1
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/ Chemie
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: MGR
Síra Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Vzduch – abiotický faktor
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Různé podmínky života na Zemi
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
VY_32_INOVACE_CH.8A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Název vzdělávacího materiálu Vzduch
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Země a život, vývoj života
Atmosféra Země.
Kde najdu informaci o teplotě tání a varu různých látek?
Vlastnosti plynů.
Halogenidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
VY_52_INOVACE_41_Hydrosféra-učební text
Vzduch.
Člověk a jeho svět 3. ročník
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_12_INOVACE 2_11
Neživá příroda - vzduch
NEŽIVÁ PŘÍRODA Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu VY_12_INOVACE_01_32_Člověk a příroda.
VY_32_INOVACE_
Složení a funkce atmosféry
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Voda, vzduch Vodík, kyslík.
Kyslík - Oxygenium PSP IV.A skupina  6 valenčních elektronů
VY_32_INOVACE_ZE6-06 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Transkript prezentace:

Vzduch Ochrana ovzduší Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Atmosféra Základní podmínkou života na Zemi je její plynný obal - atmosféra. Teplota a složení atmosféry se liší podle nadmořské výšky. Podle toho rozlišujeme několik vrstev atmosféry, které již znáte z učiva zeměpisu. Velmi důležitou částí stratosféry je ozónová vrstva (25 - 35 km nad Zemí), která ji chrání před ultrafialovým zářením, které je zhoubné pro živé organismy. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/71/Atmosphere_layers-cs.svg.png

Úkol 1: Doplň části atmosféry a vyznač ozónovou vrstvu: 80 km 50 km 15 km Zemský povrch Kontrola: Termosféra Mezosféra Ozonová vrstva Stratosféra Troposféra

Vzduch jako směs Vzduch je směs plynů tvořící plynný obal Země, sahající až do výše asi 1000 km. Má vliv na všechny chemické proměny jak v neživé přírodě, tak i v živých organismech. Prakticky všechny živé organismy (živá příroda) by bez kyslíku z ovzduší nemohly vůbec existovat. Kromě plynů obsahuje vzduch pevné částice (prach, pyl) nebo kapičky o velikosti až několik tisícin mm. Úkol 2: Doplň text: Vzdušný obal Země, ..........., obsahuje látky ve skupenství ......., …….., …….. Je to ……….. směs. Čistý vzduch je ……… směs. Kontrola: atmosféra, plynném, kapalném, pevném, heterogenní, homogenní.

Úkol 3: Podle diagramu napiš složení vzduchu (využij znalosti z nižších ročníků): 1 % Kontrola: 78 %- dusík 21 % - kyslík 1 % - vzácné plyny oxid uhličitý Dále se ve vzduchu vyskytuje vodní pára, částečky prachu a jiné nečistoty. 21 % 78 %

Důkaz množství kyslíku ve vzduchu Úkol 4: Na základě pozorování demonstračního pokusu a obrázků vlevo doplň text: Plamen zhasl, protože se hořením spotřeboval ………… Hladina vápenné vody vystoupí asi o …….. - kyslík. To je důkaz, že vzduch obsahuje ... % kyslíku. Kontrola: kyslík, pětinu, 21

Atmosférické plyny - kyslík Úkol 5: Podle pozorování pokusu, videa a tabulek doplň text: Kyslík je ……… plyn. Je ……. než vzduch. Nehoří, ale hoření ……….... Doutnající špejle se v kyslíku ……… Teplota varu kyslíku je …. 0C. Kontrola: bezbarvý, těžší, podporuje, zapálí, -183.

Atmosférické plyny - dusík Úkol 6: Podle videa doplň text: Dusík je …….. plyn, ….. než vzduch. Je málo reaktivní, Nehoří ani …… nepodporuje. Hořící špejle v dusíku ……… Kontrola: bezbarvý, lehčí, hoření, zhasne.

Atmosférické plyny - vzácné plyny, oxid uhličitý http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/df/Neon.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2f/ArTube.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1f/HeTube.jpg Vodní pára a oxid uhličitý jsou dva v atmosféře nejvíce zastoupené skleníkové plyny, díky kterým je na Zemi teplota asi o 33 °C vyšší, než by byla bez skleníkového efektu způsobeného těmito plyny. Úkol 7: Vyhledej v VIII.A skupině PSP názvy vzácných plynů a napiš podle obrázků, k čemu se používají. Kontrola: helium, neon, argon, krypton, xenon, radon, užití - osvětlovací tělesa, helium k plnění balónů.

Základní pojmy ochrany ovzduší Vzduch není v přírodě nikdy homogenní směsí. V atmosféře se do ovzduší dostávají přirozenými procesy další látky, jako prach z větrné eroze, plyny ze sopečné činnosti i z rozkladů organických sloučenin, jako čpavek, sirovodík aj. Navíc člověk neustále svou činností vnáší do atmosféry znečišťující látky, které pozměňují její přirozený stav. Jejich vypouštěné množství ze zdroje za určitý časový interval se označuje jako emise (úlet popílku, cementárenský nebo hutnický prach, oxid siřičitý). Emise se v ovzduší rozptylují a nepříznivě působí na životní prostředí. Imisemi označujeme obsah znečišťujících látek v přízemní vrstvě v hmotnostních jednotkách (mg/m3).

Úkol 8: Podle obrázků napiš hlavní zdroje znečišťování ovzduší: Kontrola: Písečná bouře Automobilový provoz Průmyslové podniky Erupce sopek Tepelné elektrárny http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d9/Dust_Storm_Texas_1935.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6d/Auto_stoped_highway.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/47/Factory_in_China.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d1/MSH80_eruption_mount_st_helens_05-18-80-dramatic-edit.jpg/180px.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Elektr%C3%A1rna_D%C4%9Btmarovi

Ztráty na lesních porostech V posledních letech se emise snížily o ¼. Ty působí především na smrkové a borové porosty. Dochází k předčasnému odumírání jehličí a poklesu přírůstků. Kyselé deště, které vznikají rozpouštěním SO2 v atmosféře, způsobují okyselení půdy. U nás jsou tímto jevem nejvíce postiženy Krušné hory (viz obr.) a Ostravsko. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0c/Acid_rain_woods1.JPG V ČR bylo do roku 1990 ročně vypouštěno do ovzduší kolem 2,3 mil. tun pevných látek a asi stejné množství SO2.

Další škody způsobené emisemi A/ Ztráty na výnosu zemědělských plodin, kde největší škody způsobuje SO2. B/ Ztráty v živočišné výrobě, kde zvýšená prašnost snižuje přírůstky zvířat a dojivost krav. C/ Škody na materiálech, hlavně zvýšená koroze oceli, menší životnost staveb, vyšší náklady na údržbu budov, konstrukcí, elektrických sítí aj. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7a/UCSD_Powell_Laboratory.JPG D/ Nevyčíslitelné škody emise způsobují na kulturních památkách, hlavně na bronzových sochách, omítce historických budov atd.

Pozorně čti text Les jako filtr porostu. Pod stromy se snižuje prašnost v létě až o 42 %. Nejlepšími filtry jsou listnaté stromy, protože 1 m2 listové plochy zachytí 0,6 g - 3,4 g prachu (podle druhu). Hektar bukového lesa zadrží až 68 t spadu za rok. Koruny stromů zachycují také plyny a aerosoly (oxid uhelnatý, olovnatý, siřičitý atd.). http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c9/Forest1.jpg V prostoru mezi zelenými rostlinami je v ovzduší daleko méně prachových částic než v krajině bez vegetačního

Pozorně čti text Fotosyntéza Zelené rostliny přijímají ze vzduchu oxid uhličitý a kořeny vodu a na světle z těchto látek vyrábějí cukr jako zásobní látku a uvolňují do ovzduší kyslík. Odborně se tento pochod nazývá fotosyntéza. Hlavními producenty oxidu uhličitého jsou živočichové, topeniště budov, průmyslové podniky a motorová vozidla. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/90/Fotosynteza2.png Obecně se dá říci, že všechen kyslík, který dýcháme, pochází od zelených rostlin.

Produkce kyslíku rostlinami a jeho spotřeba člověkem, automobily, letadly mořské řasy. Naproti tomu jedno velké letadlo spálí za hodinu asi 7 000 kg kyslíku. Je to tolik, kolik ho vyrobí 3 000 ha lesa za jeden den. Automobil spotřebuje za hodinu až 35 kg, člověk 0,13 kg kyslíku. Chraňme proto jeho výrobce - zelené rostliny! http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f5/Giffordland_Beechwood.JPG Stoletý buk vyprodukuje za hodinu 1,7 kg kyslíku. 1 ha lesa vyrobí kyslík pro 20 - 30 lidí. Asi 60 % ho vyprodukují

Úkol 9: Podle snímků 12 - 16 odpověz na otázky: A/ Uveď 5 příkladů škod způsobených emisemi: Kontrola: na lesních porostech, na výnosu zemědělských plodin, v živočišné výrobě, na materiálech, na kulturních památkách. B/ Jaké druhy stromů nejlépe zachycují prach: Kontrola: listnaté C/ Které látky vyrábějí rostliny při fotosyntéze: Kontrola: cukr, kyslík D/ Kolik kg kyslíku spotřebuje člověk za 1 rok: Kontrola: 0,13 · 24 · 365 = 1 138,8 kg

Veškerá fotodokumentace a videa pocházejí z vlastních zdrojů nebo wikimedia commons. Na snímcích 13 a 14 byly použity citace z publikace: Jirák, Z. - Raab, P.: Vzduch - podmínka života. Komenium, n. p., Praha, 1977, str. 15. Mgr. Vlastimil Vaněk, autor