Kognitivně – behaviorální přístup

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Advertisements

Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
ASERTIVITA Alena Krákorová. Asertivita základy asertivního chování základní asertivní způsoby jednání asertivita DESATERO asertivita a obtížný klient.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
FORENZNÍ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
IX. Krajská konference k primární prevenci rizikového chování Prima třída PRIMA Gymnázium Ladislava Jaroše Holešov Mgr. Zdeněk Hrnčiřík.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Pedagogická psychologie. Názory na vymezení předmětu pedagogické psychologie Předmětem pedagogické psychologie je aplikace poznatků z obecné psychologie.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Problematika výchovy Formy, metody výchovy a výchovné utváření jednotlivých aspektů osobnosti Prezentace , KPG/RPEPS, Bc. Daniel Kantor.
I DENTIFIKACE NA INTERNETU Mgr. Marie Kardová Leden 2014.
SPONDEA, o.p.s., Brno Prevence narušení procesu vývoje osobnosti dítěte jako svědka DN.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
2 Marketingové koncepce
Jak předcházet chybám na stavbách z pohledu projektanta.
Sexual harassement, mobbing
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VÝUKOVÁ METODA DEFINICE KRITÉRIA VOLBY
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Technologický postup Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Techniky práce s mentálně postiženými
Osobnost Přednáška 4 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města Prahy.
Společenské aspekty bezpečnosti Téma 5
Didaktické zásady Literatura:
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
City DUM_15.
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
SIMULAČNÍ MODELY.
Reflexe učitele Aneb nejlevnější inovační program šitý na míru.
K SOCIALIZACI – VLČÍ DĚTI
VY_32_INOVACE_VVP_8A_7F Rozhodování - metody Název: Škola:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
MAŠINKY - bludiště Prostorová orientace.
Diagnostika chování Vrstevnické sítě vztahy, interakce kontrolní list
Andragogika Vzdělávání.
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
SCHOPNOSTI MOTORICKÉ SCHOPNOSTI © Tom Vespa.
SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI
Zpracovala: Ing. Lenka Hřibová
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Panická porucha.
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Digitální gramotnost Informatické myšlení
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Reflexe: teorie a modely
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Zkušenosti z inspekcí kvality sociálních služeb
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
Digitální učební materiál
Přijetí nebo odmítání žáků s poruchou autistického spektra vrstevníky?
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Profesionalita v sociální práci
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

Kognitivně – behaviorální přístup Výchova zmůže všechno?

Úvod kognitivní + behaviorální Teorie Poznání Behaviorální Empiricisté = paradox Teorie Poznání Behaviorální Empiricisté Kognitivní Racionalisté

Charakteristika Zdroje: behaviorismus teorie sociálního učení akční terapie funkční školy v sociální práci úkolově orientovaný přístup kognitivní terapie Základní parametry: orientace na objektivně měřitelné chov je krátkodobá používá se na přítomné, specifické problémy je direktivní

Východiska vliv evoluční teorie Charlese Darwina (konec 19. stol) Pavlovovy experimenty (začátek 20. století) J.B. Watson (1913 – behaviorismus)

J. B. Watson (1878-1958) Definoval psychologii jako objektivní a experimentální vědu o chování (ne vědomí). Orientace na měřitelné chování (ne introspektivní). Cílem je předvídání a ovládání lidského chování (ne porozumění).

Modality chování: fyziologické projevy (bušení srdce, změna kožního zabarvení, pocení), emocionální reakce (strach, hněv, zlost), kognitivní procesy (vnímání, stereotypy), motorické projevy (běh, chůze, gestikulace).

Základní teze Všechno chování (normální i abnormální) je naučeno v interakci s prostředím. Behavioristé se pokouší porozumět těm okolnostem, které ovlivňují průběh učení. Analýza problémové situace i vlastní práce s klientem je podřízena důslednému uplatňování vědecké metodologie. Problémy klienta jsou vysvětlovány za pomoci hypotéz, v nichž se hovoří o proměnných, které byly příčinnou určitého problémového chování.

Učení I.P. Pavlov: Klasické podmiňování STIMUL  REAKCE

Učení B. F. Skinner: Operantní podmiňování pro učení je významný následek (učíme se to, co bude pozitivně odměněno)

Učení (komplexní) E. C. Tolman: kognitivní mapy  S–(vr–vs)–R (stimul–vnitřní reakce–vnitřní stimul–reakce).

Učení Albert Bandura: observační podmiňování Observační podmiňování je učení, ke kterému dochází tím, že vnímáme chováních druhých a jeho důsledky.

Sociokognitivní teorie A. Bandura: Social Foundations of Thought and Action (1986) Vzájemný vliv činitelů Observační učení Symbolická představa Sebevědomí Autoregulace Tvorba modelů

Učení proti-podmiňování

Behaviorální terapie Cílem behaviorální terapie je změna takového chování, které brání klientovi v úspěšném a samostatném fungování: Snížení intenzity, frekvence nebo trvání takového chování, které působí klientovi (jiným lidem) potíže. Vytvoření nových dovedností. Zvýšení intenzity, frekvence nebo trvání takového chování klienta, jehož malá přítomnost působí klientovi (jiným lidem) potíže.

Techniky BT Systematická desenzibilizace Odměny a tresty Vyhasínání Expozice Nácvik asertivity Biofeedback Kognitivní metody

Principy BT Orientace na chování Orientace na řešení Pozitivní orientace Krok za krokem Flexibilita Orientace na budoucnost

12 kroků intervenčního procesu E. Gambrillová a kol. (1972) Tabulka 6: 12 kroků intervenčního procesu 12 kroků intervenčního procesu E. Gambrillová a kol. (1972) Upraveno dle Gambrillová a kol. (1972)

Cesty behaviorálního myšlení Aplikovaná behaviorální analýza Neobehaviorální model Kognitivně-behaviorální model Kognitivní restrukturace Rozvoj kognitivní připravenosti řešit problémy Řešení problémů