NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr. Brno-venkov, příspěvková organizace AUTOR: Tomanová Jana NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_19- Věta jedn. a souvětí TEMA: Český jazyk 4.-5. ročník ČÍSLO PROJEKTU: 2674/21/7.1.4/2011
Anotace Prezentace je určena pro žáky 4. a 5. ročníku. Žákům je vyvozeno učivo o větě jednoduché a souvětí, žáci se seznámí, jakým způsobem jsou věty v souvětích spojeny. Na pracovních listech si žáci prakticky procvičí rozlišování vět jednoduchých a souvětí, spojování vět do souvětí a jejich oddělování čárkami. Učební materiál je určen pro práci na interaktivní tabuli , lze ho vytisknout a použít v tištěné podobě. Autor: Jana Tomanová Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: rozlišování věty jednoduché a souvětí, spojování vět v souvětích a oddělování vět v souvětí čárkami. Speciální potřeby: žádné Klíčová slova: věta jednoduchá, souvětí, spojovací výrazy Druh učebního materiálu: prezentace, pracovní listy Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělání: základní vzdělávání, 1. stupeň, 2. období Věková skupina: 10 - 11 let
Věta jednoduchá a souvětí
Věta jednoduchá Eva se naučila básničku. Pavel na úkol zcela zapomněl.
Souvětí - je spojení dvou nebo více vět - věty v souvětí jsou spojeny spojovacími výrazy: * spojkami (a, protože, ale, aby…) * vztažnými zájmeny (kdo, co, jaký…) * příslovci ( jak, kde, proč, kdy,…) - věty v souvětí jsou odděleny čárkami, pouze mezi větami spojenými spojkami a, i se většinou čárka nepíše
Spojení vět v souvětí Eva se naučila básničku, ale Pavel na úkol zcela zapomněl. Pavel nevěděl, jaký mají domácí úkol. Eva se ptala Pavla, proč se nenaučil básničku.
Pracovní list 1 Určete, zda se jedná o souvětí (S) nebo větu jednoduchou (VJ): Na víkend k nám přijede babička a dědeček. Babička řekla dědečkovi, že k nám o víkendu přijedou. Když bude o víkendu pršet, přijede jenom dědeček. O víkendu budeme s babičkou a dědečkem sbírat jahody, borůvky a maliny. Babička s dědečkem se nás ptali, proč o prázdninách nemůžeme přijet.
Pracovní list 2 Určete počet vět v souvětích a zakroužkujte spojovací výraz: Pavel šel hrát fotbal, ale zapomněl si doma kopačky. Ještě jsem nezjistil, kdy budou prázdniny. Eva, Petra a Michal si řekli, že pojedou na návštěvu k babičce. Zavolejte mi, až zjistíte, že je všechno v pořádku. Chtěl bych vědět, jaký film hrají v sobotu v kině. Když končilo vyučování, některé děti už bylo těžké udržet na místech.
Pracovní list 3 Určete počet vět v souvětích a doplňte čárky: Zastav se pro mě ale musíš chvíli počkat. Děvčata šla do kina protože věděla že dávají Macha a Šebestovou. Když se ti podaří zvítězit uděláš mi tím radost. Po zimě přichází jaro slunce využívá své síly a rychle rozpouští poslední sníh. Na louce rozkvetly první květiny které přilákaly včely. Dívky soutěžily v běhu a skoku chlapci se utkali v hodu a běhu kolem rybníka. Malé sýkorky krmili rodiče housenkami které poctivě sháněli po celé zahradě. Květy stromů jsou opylovány nejrůznějšími živočichy ale zejména hmyzem který je váben jejich barvou a vůní. Když začalo na jaře hřát slunce naše kočka trávila celé dny venku aby si konečně nachytala sluneční paprsky do kožíšku.
Pracovní list 4 Doplňte vhodné věty do souvětí: ………………… , protože ……………. . Když………….. , ………………………. . ………………… , proč………………… . ………………… , kdo ………………… . ………………… a …………………….. . ……………... , který………a …………. .