Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr"— Transkript prezentace:

1 NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr. Brno-venkov, příspěvková organizace AUTOR: Tomanová Jana NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_15 – Zájmena II TEMA: Český jazyk 4. – 5. ročník ČÍSLO PROJEKTU: 2674/21/7.1.4/2011

2 Anotace Prezentace je určena pro žáky 4. a 5. ročníku. Žákům je vyvozeno učivo o druzích zájmen, na pracovních listech si prakticky procvičí zařazování zájmen k jednotlivým druhům. Tento učební materiál je určen pro práci s interaktivní tabulí. Autor: Jana Tomanová Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: určování mluvnických kategorií sloves Speciální potřeby: žádné Klíčová slova: zájmena, druhy zájmen Druh učebního materiálu: prezentace, pracovní listy Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělání: základní vzdělávání, 1. stupeň, 2. období Věková skupina: let

3 Zájmena Zastupují jména nebo na ně ukazují

4 Druhy zájmen 1. Osobní – já, ty, on, ona, ono, my, vy, oni,
ony, ona, zvratné se, si 2. Přivlastňovací – můj, tvůj, jeho, její, náš, váš, jejich, zvratné svůj 3. Ukazovací – ten, tento, tenhle, onen, takový, týž, tentýž, zvratné sám

5 Pracovní list 1 Vyhledejte v textu zájmena a roztřiďte je na osobní, přivlastňovací a ukazovací: Naše kočka Micka má ráda maso, to však musíme pokrájet a teprve potom jí ho naservírovat do její milované misky. Já se vždycky dívám, s jakou chutí tuto dobrotu spořádá, lehne si do svého pelíšku a mějte mě rádi, usne tím nejhlubším spánkem. Já hned poznám, když se jí zdá nějaký pěkný sen. Začne totiž ve spaní stříhat svými dlouhými fousky a třepe se jí přední tlapka. Je to legrace pozorovat ji při spaní.

6 Druhy zájmen 4. Tázací – Kdo? Co? Jaký? Který? Čí?
Kdo to byl? Co je to? Jaký je den? Který chceš sešit? Čí je to aktovka? Vztažná – kdo, co, jaký, který, čí, jenž Nevím, kdo to byl. Napiš, co je nového. Řekni, jaký byl výlet. Počítej příklad, který máš za úkol. Zeptej se, čí je to pes. Viděl jsem kluka, jenž čekal na vlak. 6. Neurčitá – někdo, něco, některý, nějaký, něčí, leckdo, lecco, leckterý, lecjaký, kdosi, cosi, kterýsi, jakýsi, čísi, každý, všechen 7. Záporná – nikdo, nic, nijaký ničí, žádný

7 Pracovní list 2 Vyhledejte zájmena a určete jejich druh:
Kdo to ví?, Tady je něčí čepice. Ani nevíš, jakou mám radost. Žádný člověk nesmí nikomu ubližovat. Ty tam chceš jít sám? To není jeho starost. Co bude k obědu? Nic si nekoupil. Jeho otec je řidičem. To není její sešit, to je můj sešit. Tahle žákyně to zvládne sama. Někteří lidé jsou bezohlední.

8 Pracovní list 3 – Určete druhy zájmen ( OZNAČTE x )
OSOB. UKAZ. PŘIVL. TÁZACÍ VZTAŽ. NEUR. ZÁPOR. NIC JEMU NĚKDO KDO? NAŠIM JENŽ TÉTO


Stáhnout ppt "NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr"

Podobné prezentace


Reklamy Google