Hydrosféra 9. ročník ZŠ ZŠ Strossmayerovo nám.4, Praha 7

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Polární pás.
Advertisements

Často slyšíme věty: Led je lehčí než voda Železo je těžší než peří Má však železná jehla větší hmotnost než peří v peřině?
 Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov  Autor : Mgr. Irena Nešněrová  Datum.
Tropický deštný prales je zalesněný biom s trvale teplým a vlhkým podnebím. Tento biom nalezneme zejména v rovníkových oblastech Země. Nejrozsáhlejší.
VESMÍR Štěpán Rakovič 5.A. SLUNEČNÍ SOUSTAVA Sluneční soustava se skládá z 8 planet, 5 trpasličích planet a přes 150 měsíců hlavně u Jupitera, Saturnu,
Fotosyntéza. Fotosyntéza je složitý proces probíhající v několika stupních v zelených částech rostlin. Účinkem světla za přítomnosti zeleného barviva.
HYDROSFÉRA VY_32_Inovace_11 TR-1 Mgr.Ivana Trčková ZŠ a MŠ Nedašov.
Roa. a) Jedná se o obří, asi devět metrů vysoké plovoucí bóje. Ty se komíhají na vlnách a právě tento pohyb vytváří elektrickou energii, která je pak.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_EK02 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
Atmosféra 6. ročník. Motivující otázky Co je to atmosféra plynný obal Země Význam atmosféry umožňuje život na Zemi Vrstvy atmosféry Troposféra – Stratosféra.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Anotace Čtení s porozuměním, schopnost vyhledávat informace z vnějších zdrojů a doplnit tak učební látku Autor Dagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup.
Vypracoval: Jaroslav Sýkora Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název Světový ekologický problém: oceán
Název školy: Základní škola T. G
Prezentace pro výuku zeměpisu 6. ročník dokončeno
Témata: Klasifikace podnebí Globální změny klimatu Předpověď počasí
VODA ŽIVOTADÁRNÁ KAPALINA.
Základy rovnovážné termodynamiky
Vlastnosti plynů.
Změny skupenství látky
Téma: Světlo Vypracoval: Bohumil Baroch
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
CHEMIE - Metabolismus Název školy SŠHS Kroměříž Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
Vesmír Co uvidíš, zvedneš-li svůj zrak k obloze? mraky, oblohu
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
VESMÍR.
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Saturn Sluneční soustava Název školy
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Teplo.
Autor: Stejskalová Hana
Termika VY_32_INOVACE_05-55 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_158_Planety
Neživá příroda vzduch a voda.
MĚSÍC.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Ing. Iva Hlásková Číslo
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Abiotické podmínky života.
Oceány a moře.
PŘÍRODNÍ KATASTROFY POVODNĚ– vznikají, pokud korytem řeky protéká více vody, než kolik je koryto schopno pojmout. POVODNĚ.
Země a život, vývoj života
Atmosféra Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s vlastnostmi a členěním atmosféry.
HYDROSFÉRA vodní obal Země.
Atmosféra Země.
Země ve vesmíru.
HYDROSFÉRA pohyb vody na zemi
Vlastnosti plynů.
Moře a oceány 26. ledna 2006.
HYDROSFÉRA Mgr. Jana Nováková.
Venuše Sluneční soustava Název školy
Neživá příroda - vzduch
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Designed in Czech Republic by David Šulc Made in Czech Republic
NEŽIVÁ PŘÍRODA Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu VY_12_INOVACE_01_32_Člověk a příroda.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Život v oceánech a mořích.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Voda, vzduch Vodík, kyslík.
8. HYDROSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Transkript prezentace:

Hydrosféra 9. ročník ZŠ ZŠ Strossmayerovo nám.4, Praha 7 Autor: Ing. Miroslava ROMANOVÁ

Voda na zemi Hydrosféra (vodní obal Země) představuje soubor veškeré vody na Zemi Celkové zásoby vody na Zemi jsou asi 1.385.989.600 km³ Z tohoto objemu je jen 2,53 % sladká voda Hydrosféra se datuje od doby před asi 4 miliardami let, kdy teplota povrchu zemského tělesa poklesla pod 100°C a vodní páry mohly kondenzovat

Voda na zemi Veškerá voda na naší planetě se vytvořila v době jejího vzniku, od té doby se pohybuje v nepřetržitém koloběhu Voda se na zemi vyskytuje v podobě pevné (ledovce, sníh), kapalné a plynné (vodní pára) Motorem tohoto koloběhu je energie naší hvězdy - Slunce

Oceány a moře Většinu vody na Zemi obsahují oceány a moře, které tvoří souvislou vodní plochu Na ně připadá 361,3 milionu km², což je 71 % zemského povrchu Mořská voda moří a oceánů je slaná. Jedná se o roztok různých minerálních a organických látek. V tomto roztoku neustále probíhají různé fyzikální, chemické a biologické procesy

Vertikální rozložení vody v moři Se vzrůstající hloubkou vody v moři klesá množství slunečního svitu a naopak narůstá tlak Organizmy, které umí vytvářet organické látky potřebují ke své práci sluneční světlo (producenti) Pouze velmi malé hloubky vody poskytují dostatečné množství sluneční energie, které je k této práci potřebné Ve větších hloubkách pak jsou pouze spotřebitelé (konzumenti) těchto látek

Vertikální rozložení vody v moři

Vertikální rozložení vody v moři Vrstva přiléhající k Atmosféře se nazývá Epipelagiál (řecky epi- znamená nahoře) představuje prosvětlenou zónu, ve které může probíhat fotosyntéza, produkce živin zde převažuje nad jejich spotřebou (konzumace) Pod touto zónou světla leží další zóna Mesopelagilál (řecky meso- znamená uprostřed), která se nazývá zónou stmívání. Množství světla již nestačí k fotosyntéze

Vertikální rozložení vody v moři Pod touto vrstvou se nachází zóna tmy – Bathypelagiál (řecky bathos znamená hluboký). Živočichové v této hloubce se často vyznačují bioluminiscencí – schopností „svítit“. V této vrstvě již panuje tlak s hodnotou až 400 krát větší, než je běžný tlak v atmosféře. Avšak vorvaň se dokáže do těchto hloubek potopit a loví zde svou potravu – obří krakatice Další vrstvou je Abyssopelagiál (řecky abysos znamená bezedný). Tato vrstva vytváří hlavní část oceánského dna, do hloubky asi 6.000 metrů

Vertikální rozložení vody v moři Nejhlubší místa oceánu jsou hlubokomořské příkopy na styku tektonických desek. Tyto propasti, ve kterých panuje hrozivý tlak, trvalá tma a voda zde má trvalou teplotu, blízkou bodu mrazu se nazývají Hadopelagiál (řecký Hades je bohem podsvětí a říše mrtvých) Poslední výzkumy prokázaly život i těchto nehostinných částech oceánů

Černí kuřáci a život na prastaré planetě Zemi Černý kuřák, je nápadný podmořský objekt v podobě hydrotermálního průduchu, který se nalézá na mořském dně Tyto objekty se nachází v místech tektonických zlomů na oceánském dně, v hloubkách pod 2.000 m Průduchy bez ustání chrlí velké objemy mineralizované mořské vody o teplotě vyšší než 400 °C, která vlivem vysokého tlaku okolní vody nemůže vařit

Černí kuřáci a život na prastaré planetě Zemi Nejstarší nalezená tělesa černých kuřáků byla objevena nedaleko Číny a jejich stáří se odhaduje na 1,43 miliardy let V okolí černých kuřáků žijí rozvinutá společenstva s uzavřeným ekosystémem zcela závislým na síře Nikdo nepředpokládal, že se život na vyšší úrovni může objevit v nepříznivých podmínkách, kde panují obrovské tlaky, kam nedosahuje sluneční světlo a kde je unikající voda obohacená sirovodíkem, který je pro ostatní organizmy smrtelný

Pravidelné pohyby v hydrosféře Pravidelným pohybem v oceánech a mořích je dmutí Jedná se o pravidelné zvyšování a snižování hladiny vlivem slapových sil Tento jev se nazývá příliv a odliv Vzniká působením kosmických těles Měsíce a Slunce Pokud je Slunce s Měsícem v zákrytu, jsou tyto síly největší (skočný jev), svírají-li tělesa pravý úhel, jsou tyto jevy nejnižší (hluchý jev)

Termohalinní výměník Zajišťuje pravidelný roznos tepla (termo-) a slanosti (-halinní) v celém světovém oceánu Jeho oběh trvá přibližně 1.000 let Jeho motorem je rozdílná teplota a slanost mořské vody – teplé a málo slané vody jsou lehčí než studené, s vysokým obsahem soli Je nezbytný k pravidelnému přísunu živin v jednotlivých částech oceánu

Vliv hydrosféry na naši planetu a globální klima Voda a zejména mořská má velkou tepelnou kapacitu – pomalu se ohřívá i chladne Tlumí sezónní výkyvy, které by bez jeho vlivu byly mnohem výraznější a krátkodobější Mořské proudy oteplují, nebo ochlazují pevninu v závislosti na teplotě vody, kterou unáší V oceánech je vázáno dvacetkrát více uhlíku než v pevninských ekosystémech

Odkazy Koloběh vody - https://water.usgs.gov/edu/watercycle.html Vertikální zóny - https://upload.wikimedia.org/wikipedia/de/thumb/e/e5/Pelagial_Tiefenzo nierung.png/800px-Pelagial_Tiefenzonierung.png Černý kuřák - http://img.abicko.cz/img/5/i_article/540015-img-cerny- kurak.jpg Slapové vlivy - https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/af/P%C5%82y wy_morskie.svg/780px-P%C5%82ywy_morskie.svg.png Termohalinní výměník - https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b0/Thermohaline_circ ulation.png