Permutace 1. září 2013 VY_42_INOVACE_190203

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Advertisements

VARIACE Mgr. Hana Križanová
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Daniel Hanzlík. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
PERMUTACE S OPAKOVÁNÍM
„EU peníze středním školám“
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Zdroj: Kombinatorika Zdroj:
PERMUTACE Mgr. Hana Križanová Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál byl zpracován v rámci akce.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_MATEMATI KA1_10 Tematická.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU Název: Znaky dělitelnosti Autor: Mgr. Ludmila.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace VY_32_INOVACE_M4r0107 Mgr. Jakub Němec.
MATEMATIKA Kombinatorické pravidlo součinu Příklady.
Autor: Jana Buršová.  Permutace s opakováním jsou skupiny o n prvcích vybíraných z n prvků, v nichž se mohou prvky opakovat.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
MATEMATIKA Variace.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM.
AUTOR: Martina Dostálová
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Permutace s opakováním VY_32_INOVACE_M4r0109 Mgr. Jakub Němec.
VARIACE S OPAKOVÁNÍM Mgr. Zdeňka Hudcová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Martina Braunerová. A B U Zakreslete Vennův diagram pro uvedené množiny a vyznačte v něm všechny prvky množiny U:  Základní množina U je množina všech.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace s opakováním VY_32_INOVACE_M4r0110 Mgr. Jakub Němec.
KOMBINATORIKA Permutace bez opakování
Příklad 1 Urči pravděpodobnost získání výhry ve Sportce pro 4 uhodnutá čísla. Řešení: Ve Sportce se losuje 6 výherních čísel ze 49 čísel v osudí. Výherní.
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.XXXX.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_15 Název materiáluKombinatorika.
VARIACE BEZ OPAKOVÁNÍ Rozbor úlohyŘešení úlohy Obrázek 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_09 Název materiáluKombinatorické.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Permutace s opakováním
Souhrnný test kvantitativního myšlení
Kombinační číslo 6. října 2013 VY_42_INOVACE_190206
Podmíněné pravděpodobnosti
Rozdělení četností 13. prosince 2013 VY_42_INOVACE_190224
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
KOMBINATORIKA Je část matematiky, která se zabývá uspořádáním daných prvků podle určitých pravidel do určitých skupin Máme množinu n různých prvků, z níž.
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Variace bez opakování 25. srpna 2013 VY_42_INOVACE_190202
PERMUTACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Kombinatorika VY_32_INOVACE_ ledna 2014
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Matematika Variace.
Kombinatorika. Základní pojmy. Pravidla pro práci se skupinou:
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
PERMUTACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dělitelnost - test 6. třída.
Transkript prezentace:

Permutace 1. září 2013 VY_42_INOVACE_190203 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám.

Permutace z n prvků je každá n- členná variace z těchto prvků. Permutace z n prvků je každá uspořádaná n-tice sestavená z těchto prvků tak, že každý se v ní vyskytuje právě jednou. Permutace z n prvků je každá n- členná variace z těchto prvků. 2

Příklad všech permutací ze tří prvků a,b,c: (a,b,c) (a,c,b) (b,a,c) (b,c,a) (c,a,b) (c,b,a) 3

Příklad všech permutací ze čtyř prvků a,b,c,d: (a,b,d,c) (a,c,b,d) (a,c,d,b) (a,d,b,c) (a,d,c,b) (b,a,c,d) (b,a,d,c) (b,c,a,d) (b,c,d,a) (b,d,a,c) (b,d,c,a) (c,a,b,d) (c,a,d,b) (c,b,a,d) (c,b,d,a) (c,d,a,b) (c,d,b,a) (d,a,b,c) (d,a,c,b) (d,b,a,c) (d,b,c,a) (d,c,a,b) (d,c,b,a) 4

Jak určíme počet všech permutací z n prvků? 5

všech možných pořadí jejich zkoušení Příklad 1 V pondělí dopoledne maturuje tato čtveřice studentů: Adam, Pavel, Tomáš a Vojta. Určete počet: všech možných pořadí jejich zkoušení všech pořadí, v nichž Adam maturuje před Tomášem všech pořadí, v nichž Pavel maturuje bezprostředně po Vojtovi. 6

Vytváříme permutaci ze čtyř prvků: P(4) = 24 Při sestavování pořadí mohou nastat pouze tyto dvě situace: buď bude maturovat Adam před Tomášem, nebo naopak (Adam až po Tomášovi). Počet všech možných pořadí, kdy Adam maturuje před Tomášem je: Pavel s Vojtou vytvoří v rámci čtveřice miniskupinu a pak nevytváříme čtveřice ale pouze trojice. P(3) = 6 7

Příklad 2 Urči počet všech čtyřciferných přirozených čísel, v jejichž dekadickém zápisu je každá z číslic 0, 1, 2, 3. Kolik z těchto čísel je dělitelných šesti menších 2013? 8

Vytváříme uspořádané čtveřice ze čtyř prvků, přičemž nesmí žádná z nich začínat nulou. Počet všech permutací z daných čtyř číslic je P(4) = 24. Počet všech permutací, které mají na prvním místě nulu je P(3) = 6. Hledaný počet všech pěticiferných čísel je 24 – 6 = 18. 0123 0132 0213 0231 0312 0321 1023 1032 1203 1230 1302 1320 2013 2031 2103 2130 2301 2310 3012 3021 3102 3120 3201 3210 9

Protože každé z uvedených čtyřciferných čísel je dělitelné třemi (ciferný součet je dělitelný třemi), jsou šesti dělitelná ta čísla, která končí nulou nebo dvojkou. Počet těchto čísel s dvojkou na konci je P(3) – P(2) = 6 – 2 = 4, jejich počet s nulou na konci je P(3) = 6. Hledaný počet daných čísel je 10. 1032 1230 1302 1320 2130 2310 3012 3102 3120 3210 10

Z uvažovaných čtyřciferných čísel jsou menší než 2013 pouze ta, která začínají jedničkou. Tomu odpovídají permutace ze tří prvků (0, 2, 3): P(3) = 6 1023 1032 1203 1230 1302 1320 11

Příklad 3 Posádku dračí lodě tvoří 20 závodníků, jeden kormidelník a jeden bubeník. Určete, kolika způsoby se může 22členná posádka posadit do lodi? Kolik je možností, jestliže Pavel má být kormidelníkem a tři kamarádi chtějí sedět a pádlovat za sebou? [P(22); P(3)*P(19] http://en.wikipedia.org/wiki/Multidimensional_Poverty_Index 12

Citace CALDA, Emil a Václav DUPAČ. Matematika pro gymnázia. 5. vyd. Praha: Prometheus, 2008, 170 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN 978-80-7196-365-3. http://en.wikipedia.org/wiki/Multidimensional_Poverty_Index 13