Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

„EU peníze středním školám“

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "„EU peníze středním školám“"— Transkript prezentace:

1 „EU peníze středním školám“

2 Kombinatorika – slovní úlohy
Mgr. Marcela Sandnerová

3 1. Kolik různých přirozených čísel lze sestavit z číslic 0, 1, 3, 4, 6, 7, 9, jestliže jsou: a) pěticiferná. Žádná z číslic se v zápise čísla neopakuje.

4 1. Kolik různých přirozených čísel lze sestavit z číslic 0, 1, 3, 4, 6, 7, 9, jestliže jsou: a) pěticiferná. Žádná z číslic se v zápise čísla neopakuje. Řešení: a) p = n1 ∙ n2 ∙ n3 ∙ n4 ∙ n5 = 6∙6∙5∙4∙3 = Z daných číslic lze sestavit pěticiferných přirozených čísel tak, že se žádná číslice v zápise čísla neopakuje.

5 1. Kolik různých přirozených čísel lze sestavit z číslic 0, 1, 3, 4, 6, 7, 9, jestliže jsou: b) menší než 600. Žádná z číslic se v zápise čísla neopakuje.

6 1. Kolik různých přirozených čísel lze sestavit z číslic 0, 1, 3, 4, 6, 7, 9, jestliže jsou: b) menší než 600. Žádná z číslic se v zápise čísla neopakuje. Řešení: b) p = p1 + p2 + p3 = = 132 p1 = n1 = 6 p2 = n1 ∙ n2 = 6∙6 = 36 p3 = n1 ∙ n2 ∙ n3 = 3∙6∙5 = 90 Z daných číslic lze sestavit 132 přirozených čísel menších než 600.

7 2. Ve třídě je 23 žáků, z nichž je 15 děvčat
2. Ve třídě je 23 žáků, z nichž je 15 děvčat. Kolika způsoby lze sestavit ze žáků třídy šestičlenné družstvo, jestliže v něm mají být: a) dva chlapci?

8 2. Ve třídě je 23 žáků, z nichž je 15 děvčat
2. Ve třídě je 23 žáků, z nichž je 15 děvčat. Kolika způsoby lze sestavit ze žáků třídy šestičlenné družstvo, jestliže v něm mají být: a) dva chlapci? Řešení: vybíráme 4 děvčata z 15 K(4,15) = n1= vybíráme 2 chlapce z 8 K(2,8) = n2 = 28 p = n1 ∙ n2 = ∙ 28 = Šestičlenné družstvo, ve kterém jsou dva chlapci, lze sestavit způsoby.

9 2. Ve třídě je 23 žáků, z nichž je 15 děvčat
2. Ve třídě je 23 žáků, z nichž je 15 děvčat. Kolika způsoby lze sestavit ze žáků třídy šestičlenné družstvo, jestliže v něm mají být: b) nejvýše dva chlapci?

10 2. Ve třídě je 23 žáků, z nichž je 15 děvčat
2. Ve třídě je 23 žáků, z nichž je 15 děvčat. Kolika způsoby lze sestavit ze žáků třídy šestičlenné družstvo, jestliže v něm mají být: b) nejvýše dva chlapci? Řešení: p = p1 + p2 + p3 p1 šest děvčat, žádný chlapec p1 = n1 ∙ n2 p2 pět děvčat, jeden chlapec p2 = n1 ∙ n2 p3 čtyři děvčata, dva chlapci p3 = n1 ∙ n2

11 2. b) Řešení: p = p1 + p2 + p3 = 5     220 = p1 šest děvčat, žádný chlapec p1 = n1 ∙ n2 = K (6,15) ∙ K (0,8) = 5 005 ∙ 1 = p2 pět děvčat, jeden chlapec p2 = n1 ∙ n2 = K (5,15) ∙ K (1,8) = 3 003 ∙ 8 = 24 024 p3 čtyři děvčata, dva chlapci p3 = n1 ∙ n2 = K (4,15) ∙ K (2,8) = ∙ 28 = 38 220 Družstvo lze sestavit způsoby.

12 objednat polévku, hlavní chod, přílohu
3. Petra je na obědě v restauraci a chce si objednat polévku, hlavní chod, přílohu a zeleninový salát. Kolika způsoby si může Petra oběd vybrat, jestliže nabídka obsahuje 2 druhy polévek, 14 hlavních chodů, 6 typů příloh a 5 druhů zeleninových salátů?

13 objednat polévku, hlavní chod, přílohu
3. Petra je na obědě v restauraci a chce si objednat polévku, hlavní chod, přílohu a zeleninový salát. Kolika způsoby si může Petra oběd vybrat, jestliže nabídka obsahuje 2 druhy polévek, 14 hlavních chodů, 6 typů příloh a 5 druhů zeleninových salátů? Řešení: p = n1 ∙ n2 ∙ n3 ∙ n4 = 2∙14∙6∙5 = Petra si může objednat oběd 840 způsoby.

14 z prvků množiny A, b) kombinací třetí třídy bez opakování
4. Je dána množina Určete počet všech: a) variací třetí třídy bez opakování sestavených z prvků množiny A, b) kombinací třetí třídy bez opakování sestavených z prvků množiny A, c) permutací bez opakování sestavených z prvků množiny A.

15 z prvků množiny A, b) kombinací třetí třídy bez opakování
4. Je dána množina Určete počet všech: a) variací třetí třídy bez opakování sestavených z prvků množiny A, b) kombinací třetí třídy bez opakování sestavených z prvků množiny A, c) permutací bez opakování sestavených z prvků množiny A. Řešení: a) V (3, 5) = 5∙4∙3 = 60 b) K (3, 5) = 10 c) P (5) = 5! = 120

16 jsou sedmimístné, přičemž na počátku jsou
5. Přístupové kódy k bezpečnostním schránkám jsou sedmimístné, přičemž na počátku jsou tři různá velká písmena, která jsou vybírána z dvaceti možností, a dále čtyři různé číslice. Určete počet možností sestavení uvedených přístupových kódů.

17 Řešení: jsou sedmimístné, přičemž na počátku jsou
5. Přístupové kódy k bezpečnostním schránkám jsou sedmimístné, přičemž na počátku jsou tři různá velká písmena, která jsou vybírána z dvaceti možností, a dále čtyři různé číslice. Určete počet možností sestavení uvedených přístupových kódů. Řešení: p = n1 ∙ n2 ∙ n3 ∙ n4 ∙ n5 ∙ n6 ∙ n7 = = 20∙19∙18∙10∙9∙8∙7 = 34  Existuje možností sestavení přístupových kódů.

18 si mohou zvolit výbor, ve kterém má být
6. Vedení tvoří 4 ženy a 6 mužů. Kolika způsoby si mohou zvolit výbor, ve kterém má být předseda, místopředseda a hospodář. Jestliže: a) má být předseda muž a místopředsedkyně žena, b) nejsou žádné podmínky.

19 si mohou zvolit výbor, ve kterém má být
6. Vedení tvoří 4 ženy a 6 mužů. Kolika způsoby si mohou zvolit výbor, ve kterém má být předseda, místopředseda a hospodář. Jestliže: a) má být předseda muž a místopředsedkyně žena. Řešení: a) p = n1 ∙ n2 ∙ n3 = 6∙4∙8 = n1 předseda muž n2 místopředsedkyně žena n3 hospodář Za daných podmínek lze výbor sestavit způsoby.

20 6. Vedení tvoří 4 ženy a 6 mužů. Kolika způsoby si
mohou zvolit výbor, ve kterém má být předseda, místopředseda a hospodář. Jestliže: b) nejsou žádné podmínky. Řešení: b) p = n1 ∙ n2 ∙ n3 = 10∙9∙8 = nebo V (3, 10) = 10∙9∙8 = 720 Výbor lze sestavit 720 způsoby.

21 7. Kolika způsoby lze sestavit zasedací pořádek u slavnostní tabule pro devět osob, jestliže: a) dva hosté chtějí sedět vedle sebe, b) nejsou žádné podmínky.

22 7. Kolika způsoby lze sestavit zasedací pořádek u slavnostní tabule pro devět osob, jestliže: a) dva hosté chtějí sedět vedle sebe. Řešení: a) 2∙ P (8) = 2∙ 8! = 80 640 Pokud chtějí dva hosté sedět vedle sebe, lze zasedací pořádek sestavit způsoby.

23 7. Kolika způsoby lze sestavit zasedací pořádek u slavnostní tabule pro devět osob, jestliže: b) nejsou žádné podmínky. Řešení: b) P (9) = 9! = Zasedací pořádek sestavit způsoby.

24 Zdroje: Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autorky.


Stáhnout ppt "„EU peníze středním školám“"

Podobné prezentace


Reklamy Google