Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem."— Transkript prezentace:

1 Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ Týn nad Vltavou, Malá Strana

2 Zlomky – slovní úlohy Matematika 7. ročník Jana Míková

3 Ze 48 zaměstnanců jich 16 dojíždí. Jaká část zaměstnanců dojíždí? Dojíždí jedna třetina zaměstnanců. Kniha má 150 stránek. 90 stránek už máme přečtených. Jakou část ještě musíme přečíst? 150 – 90 = 60 Musíme ještě přečíst 2/5 z celé knihy.

4 Cvičení: 1.Z cesty dlouhé 36 km už cyklista ujel 8 km. Jakou část z celkové cesty tvoří zvládnuté kilometry? 2.Z 28 příkladů zatím žáci vyřešili 12 příkladů. Jaká část jim ještě zbývá dopočítat? 3.Jakou část tvoří: a)3 cm z 1m b)7 dm z 1m c)16 dkg z 1 kg

5 V sedmé třídě je 20 žáků. Dvě pětiny z celkového počtu tvoří chlapci. Kolik je ve třídě dívek a chlapců? Řešení: celek – třída - … 20 žáků chlapci 2/5dívky 3/5 chlapci …. 2/5 … 2. 4 = 8 dívky …. 3/5 … 3. 4 = 12 V sedmé třídě je 8 chlapců a 12 dívek.

6 Babička měla 210 Kč. V potravinách utratila čtyři sedminy peněz. Kolik korun jí zůstalo? Řešení: 4/7 … utratila 3/7 … zůstaly Babičce zůstalo 90 Kč.

7 Cvičení: 1. V sedmé třídě je 25 žáků. Tři pětiny chodí na informatiku a ostatní na sportovní výchovu. Kolik žáků navštěvuje sportovní výchovu? 2. Sud s objemem 100 litrů je plný vody. Kolik litrů vody z něj musíme odebrat, aby zbývající objem vody v sudu byl tři čtvrtiny hektolitru? 3. Lukáš si uspořil 600 Kč. Za jednu třetinu úspor si koupil tričko. Kolik korun mu zbylo? 4. Ve městě žije přibližně 9 000 obyvatel. Dvě třetiny bydlí v rodinných domcích a zbytek na sídlišti. Kolik lidí bydlí na sídlišti a v rodinných domcích?

8 Pan Veselý ujel již z Olomouce do Brna 120 km, což jsou čtyři pětiny z celkové cesty. Jaká je vzdálenost mezi oběma městy? Řešení: 4/5 … 120 km celková vzdálenost je 5/5 nejprve zjistíme 1/5 Celková vzdálenost je 30. 5 = 150 kilometrů.

9 Lucie utratila 80 Kč z kapesného, což jsou dvě třetiny. Kolik korun jí ještě zbylo? Řešení: celkové kapesné tvoří … utratila … zbylo jí … 80 Kč Lucii ještě zbylo 40 Kč.

10 Ve firmě pracuje 21 žen a zbývajících pět osmin tvoří muži. Kolik je celkem ve firmě zaměstnanců? Řešení: celkem … Ve firmě pracuje 56 lidí.

11 Cvičení: 1. Cyklista už ujel tři osminy cesty, což je 18 kilometrů. Kolik kilometrů musí ještě ujet? 2. Pan Doležal jel z Ostravy do Prahy. Po překonání 60 km měl za sebou jednu šestinu celkové vzdálenosti. Určete silniční vzdálenost obou měst. 3. Maminka na nákupech utratila tři čtvrtiny peněz a zůstalo jí v peněžence 150 korun. Kolik korun měla původně v peněžence? 4. Kolik stránek má knížka, jestliže Martin přečetl 42 stránek a zbývá mu ještě přečíst pět sedmin stránek?

12 Zdroje: Rosecká, Z.-Čuhajová V.: Aritmetika pro 7. ročník, nakl. Nová Škola, Brno 2003 Odvárko, O.-Kadleček, J.: Matematika pro 7. ročník ZŠ, 1. díl, nakl. Prometheus, Praha 1998 Trejbal, J.-Kučinová, E.: Sbírka úloh z matematiky pro 6. a 7. ročník ZŠ, SPN- pedagogické nakladatelství, Praha 1999


Stáhnout ppt "Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem."

Podobné prezentace


Reklamy Google