řízení před soudy EU Prezentace 2015
Soudy EU a ochrana unijního práva Jak soudy EU (vedle Komise EU) přispívají k ochraně práva EU ? napomáhají správnému výkladu (interpretaci) unijního práva napomáhají správnému užití (aplikaci) unijního práva kontrolují „ústavnost“ přijatých sekundárních právních aktů kontrolují legální postup a činnost orgánů EU (zejm. Komise) Sledují chování členských států „lege artis“
Soudy EU a ochrana unijního práva Specifikum působení soudů EU mohou vyvíjet aktivitu pouze na základě podaného podnětu žaloby, návrhu – sporné řízení Dotazu, podnětu – nesporné řízení naproti tomu Komisemůže být aktivní i z vlastní iniciativy z moci úřední, tzv. ex officio
Druhy žalob Přímé žaloby Nepřímé žaloby Žaloba na porušení smlouvy Žaloba na neplatnost Žaloba na nečinnost Žaloba na náhradu škody Žaloby zaměstnanecké Nepřímé žaloby Námitka neaplikovatelnosti Řízení o předběžné otázce
Soudy EU - druhy soudních řízení Soudní dvůr rozhoduje spory mezi orgány EU, mezi orgány EU a členskými státy a mezi členskými státy navzájem; výjimečně může řízení zahájit i vnitrostátní subjekt (jednotlivec).
Žaloba na porušení povinnosti (porušení práva eu) žaloba směřuje proti členskému státu, který nesplnil některou svou povinnost (např. netransformoval směrnici v určené lhůůtě). Aktivní legitimaci mají členský stát nebo Komise. V praxi státy zřídkakdy Výsada Komise EU 1.fáze – „předsoudní“ řízení před Komisí před podáním žaloby musí Komise porušení se státem konzultovat a vyzvat k nápravě („Kvalifikované stanovisko Komise“). 2.fáze – řízení před ESD ESD v rozsudku může konstatovat porušení povinnosti. Stanoví lhůtu, v níž je členský stát povinen přijmout opatření, která vyplývají z rozsudku
Žaloba na porušení povinnosti (porušení práva eu) V případě, že členský stát EU nerespektuje rozsudek ESD, může mu ESD na návrh Komise uložit sankci v podobě paušální pokuty (jednorázová) Penále (opakující se) Červenec 2000 - ESD (rozsudek v případu Komise v. Řecko C-387/97) uložil Řecku penále ve výši 20.000 EUR za každý další den nerespektování rozsudku ESD z dubna 1992
POČET ŘÍZENÍ PRO PORUŠENÍ PRÁVA EU ZAHÁJENÝCH KOMISÍ
Žaloba na neplatnost legislativního aktu EU žalobou lze napadnout legalitu aktů EU, žalující může požadovat neplatnost z důvodu nesplnění procedurálních pravidel nutných pro přijetí napadaného rozhodnutí, překročení pravomocí orgánu, který akt přijal, existenci formálních vad aktu (např. neexistenci povinného odůvodnění). Aktivní legitimaci mají státy, orgány EU - Privilegovaní žalobci soukromé osoby - Neprivilegování žalobci -pokud je jim akt určen a pokud se jich bezprostředně a osobně dotýká.
Žaloba na neplatnost legislativního aktu EU Soukromé osoby musí svůj právní zájem prokázat Soud posoudí, dříve než zahájí řízení (žaloby k Tribunálu) žalobu lze podat pouze do dvou měsíců od zveřejnění aktu v Úředním věstníku (nebo kdy se o něm adresát dozvěděl) Soudní dvůr může prohlásit akt za neplatný
Žaloba na neplatnost legislativního aktu EU Akt prohlášen za neplatný orgán, který ho vydal, musí přijmout veškerá opatření nezbytná ke splnění rozsudku ESD Zpětně nutno napravit (konvalidovat) účinky tohoto aktu před prohlášením za neplatný příklad judikátu - ESD prohlásil za neplatnou směrnici ES zakazující tabákovou reklamu (Německo v. EP a Radě EU , Case C-376/98) Relativně časté též žaloby na zrušení harmonizačních směrnic
Žaloba na neaplikovatelnost aktu žaloba může směřovat pouze proti aktu v podobě nařízení. - Lze podat pouze v rámci jiného řízení před Soudním dvorem podobná žalobě na neplatnost aktu, v tomto případě se nevyslovuje neplatnost aktu (nařízení nepřestane být součástí práva EU), ale jen jeho nepoužitelnost (neaplikovatelnost) pak tento akt nepoužije v konkrétním případě. podání žaloby není omezeno dvouměsíční lhůtou (jako u žaloby na neplatnost aktu)
Žaloba na neaplikovatelnost aktu Rozdíl od žaloby na neplatnost nařízení ES (může být napadeno žalobou na neplatnost pouze orgány EU nebo členským státem) je následně aplikováno ve vztahu ke konkrétní právnické nebo fyzické osobě vydáním individuálního aktu. Adresát aktu – soukromá osoba - může poté napadnout tento individuální akt proto, že je založen na protiprávním nařízení ALE - Pokud se žaloba úspěšná, dané nařízení se poté de facto přestane aplikovat
Žaloba na nečinnost žalobou lze napadnout nepřijetí rozhodnutí Komisí, Radou či Parlamentem pokud je nečinnost v rozporu se zřizovacími smlouvami Společenství (SFEU) Možno podat až poté, co byla instituce nejprve vyzvána ke konání Aktivní legitimaci mají Jiné orgány EU (též Evropský parlament, Účetní dvůr a ECB) soukromá osoba, pokud má být akt určen jí Soudní dvůr může pouze konstatovat nepřijetí aktu. V praxi žaloba, se kterou je možné jen velmi obtížně uspět, a proto se velmi málo používá
Žaloba o náhradu škody (škoda způsobená orgány EU) Smlouva čl. 235, čl. 288 Předmět žaloby: stanovení odpovědnosti EU za škody způsobené občanům a podnikům orgány EU zaměstnanci při výkonu jejich funkcí Žalobce : poškozený Škodu lze uplatňovat pouze v případě protiprávnosti tohoto jednání, nikoliv pokud byla někomu způsobena újma postupem v souladu s právem. Žalobu může podat kdokoliv Rozsudek odsuzující k náhradě škody
ŘÍZENÍ O PŘEDBĚŽNÉ OTÁZCE (PREJUDICIÁLNÍ ŘÍZENÍ ) specifické řízení velkého významu. smyslem je zajistit jednotnou a správnou aplikaci norem EU vnitrostátními soudy členských států. Vnitrostátní soudy se mohou, respektive v případech řízení, ve kterých má být vydáno rozhodnutí, proti kterému není řádného opravného prostředku musejí, obrátit na Soudní dvůr, pokud pro své rozhodnutí potřebují vyřešit otázku platnosti či výkladu aktů Společenství.
Konec prezentace