Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cukry sacharidy, glycidy. Vlastnosti Nejrozšířenější organické látky Největší podíl organické hmoty na Zemi Zdroj energie – škrob, glykogen Podpůrná funkce.
Advertisements

NEKOVY. SÍRA VÝSKYT: Volný prvek ( u sopek ) Vázaná ve sloučeninách (sulfidy, sírany) VLASTNOSTI: Prvek 16. skupiny periodické soustavy prvků (6 valenčních.
HALOGENY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_02_26.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_32_INOVACE_2C_01_úvod do organické chemie.
VY_32_INOVACE_19_1_7 Ing. Jan Voříšek  Téma: Práce s molekulovými modely  Pomůcky: Molekulové modely – stavebnice I výrobce – VD DISK Říčany  Zadání:
VLASTNOSTI KAPALIN POVRCHOVÉ NAPĚTÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_13_29.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_C9-011 PředmětCHEMIE 9.ROČNÍK.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_62_FINANCNIGRAMOTNOST_08_01_banky a jejich služby Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa,
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
VY_32_INOVACE_461 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Přírodopis – 6.ročník Rostlinná buňka VY_32_INOVACE_
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Základní škola a mateřská škola Damníkov
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
CZ / / Číslo projektu MŠMT:
CZ / / Číslo projektu MŠMT:
Přírodní zdroje na Zemi
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Období: leden až květen 2012
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Cukry (sacharidy).
VODÍK Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_17_26.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Základní škola a mateřská škola Damníkov
CZ / / Číslo projektu MŠMT:
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
CHEMIE - Bílkoviny SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Různé podmínky života na Zemi
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
VY_32_INOVACE_CH.8A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o.p.s AUTOR: Bc. Vladimíra Benediktová NÁZEV: VY_32_INOVACE_206_FYZIKA_LÁTKY TÉMA: LÁTKY ČÍSLO PROJEKTU:
Název vzdělávacího materiálu Vzduch
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Atomy a molekuly (Učebnice strana 38 – 39)
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
ČESKÝ JAZYK ŽIVOTNÁ A NEŽIVOTNÁ PODSTATNÁ JMÉNA RODU MUŽSKÉHO
Neživá příroda - vzduch
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Z čeho jsou složeny látky?
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název vzdělávacího materiálu Úvod do organické chemie
Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
VY_32_INOVACE_ZE6-06 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Transkript prezentace:

Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník: CZ . 1 . 07 / 1. 4. 00 / 21 . 07 06 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_07_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková organizace Ročník: I. ročník praktické školy Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Základy přírodních věd Tematický okruh: Základy chemie Téma: Výchozí látky Název autora: Mgr. Lucie Červenková Vytvořeno dne: Květen 2013 Anotace Určeno pro žáky Praktické školy jako prezentace k učivu Základní organické látky a sloučeniny Klíčová slova: Výchozí látky, chemie organická a anorganická

METODICKÝ POPIS Tato prezentace je určena pro žáky Praktické školy, k výuce v předmětu Základy přírodních věd- Chemie. Úvod do učiva na téma Základní organické sloučeniny.

ZÁKLADNÍ ORGANICKÉ LÁTKY A ORGANICKÉ SLOUČENINY

ZÁKLADNÍ POJMY: Organická chemie = zabývá se sloučeninami uhlíku, původně byly tato sloučeniny označována jako organické proto, že byly získávány z rostlinných a živočišných organismů. V současné době se většina těchto sloučenin a připravuje synteticky = uměle. Organické sloučeniny bývají tvořeny těmito základními prvky- uhlík C, vodík H, kyslík O2, dusík N, Fosfor P, síra S a halogeny. Anorganická chemie = původně chemie látek, které vznikaly mimo biologické procesy. V současnosti se anorganickou chemií rozumí systematický popis struktury a vlastností prvků a sloučenin s výjimkou většiny sloučenin uhlíku. Základem systému anorganické chemie je periodická soustava prvků.

ZÁKLADNÍ ORGANICKÉ LÁTKY V ŽIVÝCH ORGANISMECH Jsou tvořeny hlavně uhlíkem, vodíkem a kyslíkem. Najdeme je hlavně v tělech živých organismů. Základními skupinami organických látek jsou: 1. Cukry = hlavní zdroj energie („palivo“) pro živé organismy z cukrů si organismy vyrábějí i další látky, hlavně škrob a celulózu. Škrob: je hlavní zásobní látka rostlin. Pomocí něj si rostliny ukládají energii do zásoby pro horší časy. Celulóza: tvrdá látka, která vyztužuje tělo rostlin (z celulózy je například dřevo).

Ostatní organické látky 2.Tuky = slouží hlavně jako zásobní látka u většiny organismů (ukládání energie do zásoby) slouží také jako stavební látka (jsou z nich tvořeny například membrány – tenké blány, které obalují buňky) Některé tuky mohou být tekuté (říkáme jim „oleje“), jiné jsou naopak velmi tuhé (říkáme jim „vosky“). 3.Bílkoviny = stavební látky (tvoří například naši kůži nebo vlasy, jsou základem svalů ap.) = zajišťují různé děje, například pohyb, trávení, tvorbu nových látek ap. Ostatní organické látky *například DNA (je v ní uložena dědičná informace), barviva, vonné látky a spousta dalších

Co je to organická chemie? organická chemie = chemie sloučenin uhlíku !!!Pozor!!! mezi organické sloučeniny nepatří: Oxid uhelnatý - CO, oxid uhličitý - CO2, uhličitany, kyanidy, kyselina uhličitá, kyanovodík

Co je to organická chemie? původní názor: *organické látky vznikají jen v tělech organismů a nelze je uměle vyrobit *Roku 1828 Friedrich Wöhler připravil močovinu (organická látka) zahříváním kyanatanu draselného (anorganická látka)

Jaké jsou zdroje organických látek? 1) příprava z anorganických sloučenin 2) výroba z přírodních zdrojů *fosilní zdroje - ropa, uhlí, zemní plyn, rašelina apod. *recentní (současné) zdroje - rostlinné a živočišné organismy

1.Pracovní list: 1. Jsou v lidském těle obsaženy organické látky? Ano – ne 2. Znáš některé organické látky? Přiřaď- 3. Organická chemie se zabývá hlavně sloučeninami u - - - - u 4. Základní prvky organických sloučenin: uhlík – vodík – kyslík – fosfor - síra – dusík - O2 P N tuky voda oxidy bílkoviny vzduch H C cukry S

1.Pracovní list - řešení 1. Jsou v lidském těle obsaženy organické látky? Ano – ne 2. Znáš některé organické látky? Přiřaď- tuky voda bílkoviny oxidy cukry vzduch

2.Pracovní list 3. Organická chemie se zabývá hlavně sloučeninami u - - - - u 4. Základní prvky organických sloučenin: uhlík – vodík - kyslík - fosfor - síra – dusík - O2 S P H N C

POUŽITÉ ZDROJE Zdroje a citace: wiki.verkata.com/cs/wiki/Organická_chemie http://cs.wikipedia.org/wiki/Organická chemie Obrázky – www.office.microsoft.com