VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_5.ročník_ 01_Soustava opěrná a pohybová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS, DUM 17
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: MGR. JINDRA BENEŠOVÁ, 2011 – 10 – 31 NÁZEV: VY_12_INOVACE_27_ LIDSKÉ TĚLO TÉMA:
ČLOVĚK A PŘÍRODA Přírodopis
Chrání vnitřní orgány (plíce, srdce, mozek) Umožňuje pohyb
Lidská kostra Základní škola praktická a základní škola speciální
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Velké Albrechtice,
Opakování - člověk VY_3/2_INOVACE_115_Opakování – člověk1
Pří_093_Člověk a jeho zdraví_Kostra Autor: Mgr. Marie Boučková
OPĚRNÁ (KOSTERNÍ) SOUSTAVA
KOSTRA 5. ročník.
VY_32_INOVACE_36_ Prvouka 3.ročník Naše tělo / části těla/
ČLOVĚK STAVBA TĚLA.
Kostra.
Části lidského těla Vypracovala: Mgr. Miloslava Tremlová.
Základní škola a Mateřská škola Vraclav, okres Ústí nad Orlicí Vraclav 52, e:mail: Tel.: www: zsvraclav.cz Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Opěrná soustava – procvičování VY_52_INOVACE_08 Sada 1
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
VY_III/2_INOVACE_105_Kostra člověka
pro 5. ročník ZŠ Člověk a jeho svět – Člověk a jeho zdraví – Kostra
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Lidské tělo I. ( kostra, soustava svalová, dýchací, oběhová )
ČLOVĚK – NAŠE TĚLO Pracovní listy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
KOSTRA LIDSKÉHO TĚLA tvoří oporu těla upínají se na ni kosterní svaly udává tvar těla postava člověka (díky kostře) je tedy vzpřímená a páteř je.
Opěrná soustava Funkce: opora, tvar těla chrání vnitřní orgány
Kostra = opěrná soustava (Výklad učiva) Počet hodin: 1 5. ročník
VY_32_INOVACE_401, 21. sada, Přírodověda
Člověk – životní podmínky, lidské tělo
Lidská kostra Martina Habrdlová Martina Habrdlová Martina Habrdlová.
Kostra - skládá se přibližně z 233 kostí.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Společnost Autor: Mgr. Romana Martináková CO MÁME SPOLEČNÉHO???
VY_32_INOVACE_Mat_III_18 Lidské tělo (procvičování měkkých a tvrdých skupin a párových souhlásek) Název projektu: OP VK Registrační číslo:
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Petra Hejlová ČísloVY_32_Inovace_3356 NázevLidské tělo Téma hodinyLidské tělo PředmětPřírodověda.
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
Znáš se? Hráč nebo skupina si vyberou oblast a odpoví na otázku. Za správnou odpověď si body připočítají, pokud odpoví špatně, mají šanci další. Vyhrává.
Kosterní soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_1_Kosterní soustava Téma: Přírodověda.
Člověk Korunování krále v Edinburgu ve Skotsku. Homo sapiens - člověk moudrý pohybuje se vzpřímeně dorozumívá se řečí charakteristická je rozumová inteligence.
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 04_Soustava oběhová Autor : Ing.Hana Martínková, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : leden 2012.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ AUTOR: Mgr. Helena Špinarová NÁZEV: VY_52_INOVACE_25 II Pohybová soustava TEMA: Člověk a jeho svět - Přírodověda.
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 06_Soustava vylučovací Autor : Ing.Hana Martínková, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : leden 2012.
Lidské tělo - kostra.
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
Lebka - Cranium Funkce: chrání mozek, smysly (zraku, sluchu…)
Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná Lidské tělo
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_01_KOSTRA TÉMA: KOSTRA
Znaky života člověka Průběh lidského života
Prezentace – výklad učiva
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 05_Soustava trávicí
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 07_Soustava kožní
Opěrná soustava Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_01_Kostra
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
Hlavní části těla: hlava krk trup horní končetiny dolní končetiny
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_18_lidské tělo
OPĚRNÁ SOUSTAVA (kostra osová - opakování)
Název: VY_52_INOVACE_PRV_01 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
LIDSKÝ ORGANISMUS STAVBA TĚLA.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_34_ČLOVĚK - ČÁSTI TĚLA
KOSTERNÍ SOUSTAVA Tvoří kostra těla.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_07_LIDSKY_ORGANISMUS_KOSTRA
AUTOR: Mgr. Jaromíra Stropková NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_NAŠE TĚLO
Prvouka – části lidského těla a kostra
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 08_Nervová soustava
LIDSKÉ TĚLO ANOTACE DATUM AUTOR JAZYK OČEKÁVANÝ VÝSTUP
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ČLOVĚK – NAŠE TĚLO PODPORA PRO VÝUKU
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_5.ročník_ 01_Soustava opěrná a pohybová Autor : Ing.Hana Martínková, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : leden 2012

Hlavní části lidského těla Hlava : čelo, oči, uši, nos, ústa, brada Krk Trup : záda, prsa, břicho Horní končetina : rameno, paže, loket, zápěstí, prsty Dolní končetina : hýždě, stehno, koleno, lýtko, kotník, pata, nárt, chodidlo, prsty čelo oči nos brada prsa břicho zápěstí prsty koleno prsty pata chodidlo

Hrudník a páteř : žebra,obratle,kost hrudní Kostra člověka Hlava (lebka) - obličejová část : oční důlek,horní čelist,dolní čelist,kost nosní mozková část : kost spánková,kost čelní,kost týlní,kost temenní Hrudník a páteř : žebra,obratle,kost hrudní Horní končetina : lopatka,kost klíční,kost pažní,kostra předloktí,kosti ruky Dolní končetina : kosti pánve, kosti stehenní,kost holenní,kost lýtková,kosti nohy Mozková část Kostra hlavy Obličejová část Kostra horní končetiny Kostra hrudníku Kostra páteře Kostra dolní končetiny

Zkus to sám ! hlava krk krk prsa záda hor.konč. bedra břicho hýždě zápěstí/prsty stehno koleno Na jedno kliknutí myší se objeví správné odpovědi u ženy, při druhém kliknutí u muže. dol.konč. kotník lýtko nárt prsty chodidlo/pata

kostra horní končetiny kostra dolní končetiny Zvládneš i kostru? mozková část lebky kostra hrudníku žebra kostra horní končetiny kostra páteře kosti ruky Na kliknutí myší se objeví správné odpovědi. kostra dolní končetiny kosti nohy

Kostra a svalová soustava umožňuje pohyb těla Co kostře škodí? Kostra a svalová soustava umožňuje pohyb těla PŘEMÝŠLEJ : Co kostře škodí? Jak poškozením předcházet? Co dělat pro správný vývoj kostí? Možné řešení se objeví na kliknutí myší. Správné řešení : Špatné držení těla,špatné a dlouhé sezení např. u PC, nesprávné nošení obuvi (rozvázaná, nezapnutí bota), nevhodná obuv, nošení těžkých břemen Ke správnému vývoji kostí je důležitá správná výživa bohatá na vápník a vitamín D

Víte, že Kostra dospělého člověka je tvořena asi …………………… kostmi. Kosti jsou na povrchu ……………….., ale uvnitř ……………………….. . Pohyblivé spojení se nazývá ……………………….., nepohyblivé ………………………… . Kostra je oporou těla a zároveň chrání vnitřní …………………………………… . Dává tělu určitý tvar. K jejímu správnému vývoji přispívá vhodná ………………………………… bohatá na vápník a ……………………………… D, dostatek .................................. a cvičení. pohybu orgány šev vitamín 233 výživa kloub měkké tvrdé

Vyznač kosti : horní končetiny žlutě, dolní končetiny zeleně a trup modře Ř E T N Í X S L Ž A P Á Z O B R H Ě K Č D U Ý

Řešení čtyřsměrky V Ř E T N Í X S L Ž A P Á Z O B R H Ě K Č D U Ý

Metodický list Prezentace je určena 5.ročníku, Přírodověda, oblast Lidské tělo k zopakování opěrné a pohybové soustavy a k jejímu procvičení. Je vhodná i pro práci s interaktivní tabulí a popisovačem Druhý a třetí snímek je určen k opakování Čtvrtý snímek je určen k procvičení částí těla, žáci píší na tabuli jejich názvy (na kliknutí myší se objeví správné odpovědi) Pátý snímek je obdobou třetího – pouze jde o opěrnou soustavu(na kliknutí – správné odpovědi) Šestý snímek je určen k zamyšlení žáků – opět na kliknutí možná odpověď Sedmý snímek je doplňovací cvičení, žáci doplní správná slova z nápovědy; klikáním na uvedená slova ve správném pořadí se slova přesunou na správné místo Osmý snímek – čtyřsměrka; žáci vyhledávají a podle zadaných barev vybarvují jednotlivá pole

Použité materiály Soubor námětů, úkolů a zajímavostí k přírodovědnému učivu pro 5.ročník, PaeDr.Hana Mühlhauserová, rok vydání 2004 Přírodověda pro 5.ročník základní školy, pracovní sešit,nakl.Fortuna,2001 Obr.na snímku č.2 : cmis.cz/dum; http://knihy.abz.cz/imgs/products/img_175566_main.jpg - upravený v programu malování Obr.na snímku č.3 : cmis.cz/dum; http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQq9maly0B4Z70X0wyMxWUhr5fMM70E3BuC4pUVS36kqcG5TxBZBhvukTzp Obr.na snímcích č. 4 a 5 : skenované obr. Přírodověda pro 5.ročník základní školy, pracovní sešit,nakl.Fortuna,2001, str.12 a 13 Obr.na snímku č. 6 : cmis.cz/dum; http://www.uygardergi.com/kavramlar/kemikler.jpg