Psychologie reklama
Reklama Konkrétní forma propagace zboží zaměřená na jeho přímé doporučování se nazývá reklama. Jde o opakovaně uplatňovanou propagaci Měla by se opakovat 5x i vícekrát Nadbytečné opakováním můžete docílit opaku
Neúspěch reklamy Samotným výrobkem Nedostatečnou reklamou Nevhodným způsobem prezentace Špatně zvolenými adresáty Příliš vysokou frekvencí opakování
Reklamní prostředky A) placená reklama Televize Rozhlas Denní tisk Časopis Obchodních nebo průmyslových adresátů Plakátových ploch a billboardů
B) propagace poštou Osobních dopisů Oběžníků o novinkách, brožur a letáků Kupóny umožňujících získat zdarma vzorek určitého zboží
c)Styk s veřejností Zprávy pro tisk Články v zábavných i odborných časopisech Přednášky Interview Sponzorování veřejných událostí Semináře, členství v klubech
D) telefonní marketing Přímí Zodpovídání dotazování Reakce na stížnosti Servisní služby
E) speciální reklama Reklamní materiály a vzorky Kalendáře, diáře, klíčenky a jiné drobnosti Netradiční formy – plakáty, letáky, chodící figuríny, dopravní prostředky…..
Za nejdostupnější formu reklamy lze považovat inzerát v denním tisku. Nejvýhodnější se jeví inzerát v časopise pokud ho pravděpodobně čtou potencionální zákazníci.
Důležitou složkou reklamy je především způsob, jak pobídnout zákazníky k očekávané reakci. Účinnost reklamy se zpravidla zesiluje termínovanost Náznak možného nedostatku Slíbená sleva nebo drobný dárek Slosování slevy
Psychologické výzkumy Častěji se čtou titulky inzerátů než jejich text Čtyřikrát více lidí čte inzeráty slibující nějakou výhodu v záhlaví Delší záhlaví ( titulky) se čtou častěji než kratší Uvedení ceny se dobře pamatuje
Delší inzeráty bývají úspěšnější, jsou – li také obsažnější Ilustrace činí inzerát přitažlivějším Texty vysázené velkými písmeny odrazují od čtení Procento lidí, kteří přečtou celý inzerát, bývá velmi nízké Lidé hledají v inzerátu fakta, ne obecné fráze
Reklama zasahuje především emociální a motivační stránky osobnosti Mnohdy se pracuje s apely vyjadřující porovnávání různých druhů zboží s důrazem na stupňování kvality či účinků ( prací prášky, čistící prostředky…) účinnou formou reklamy je i obalová technika