Informační gramotnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Informační gramotnost na středních školách
Advertisements

Cílené rozvíjení čtenářské gramotnosti ve výuce na 2. stupni ZŠ
ECVET v Programu celoživotního učení
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
Cesta ke kvalitě v praxi
Vzdělávání a jeho kategorie
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot Kompetence potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Vývoj konceptu kompetencí v celoživotním učení a vzdělávání – teoretická východiska a aplikace v neformálním vzdělávání PhDr. Michaela Tureckiová, CSc.
Projekt Infogram aneb P.I.V.O. žije. Eva Svobodová, IVIG 2008, Česká zemědělská univerzita v Praze Praha,
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
Veronika Peslerová Konference Knihovny současnosti 2011 Informační vzdělávání uživatelů ve veřejných knihovnách není nutné zlo.
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Programme for the International Assessment of Adult Competencies Zjištění týkající se postojů dospělých Jana Straková, Dům zahraniční spolupráce Tento.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
IVIG Praha, Odborná pomoc veřejných knihoven informačním a studijním centrům škol.
Strategie řízení informačních a komunikačních služeb ve škole PROČ ?
© Radek Maca1 Cíle SIPVZ. © Radek Maca2 Rozvoj informační výchovy ve školách Koncepce SIPVZ (UV 351/2000) Vzděláváním k informační gramotnosti – nutné.
Návrh a realizace modulového systému dalšího vzdělávání učitelů v MSK Magdalena Chmelařová Opava 2008.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 2. VÝKONOST, KOMPETENCE A GRAMOTNOST PRACOVNÍKŮ Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.
(komentovaný přehled)
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Evropská dimenze odborného vzdělávání Helena Úlovcová Helena Úlovcová Otrokovice 6. – Konference projektu UNIV 2 KRAJE.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
21 dobrých důvodů pro dobré knihovny – Příspěvek Goethe-Institutu k odbornému dialogu a k výměně mezi knihovníky ve Střední a Východní Evropě a v Pobaltí.
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
"N OVÁ " MATURITA A I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE New school-leaving exam and ICT Vladimír Očenášek 1.
Odborné vzdělávání a Evropa Helena Úlovcová
Aktuální problémy vysokoškolských knihoven 21.předsednictvo RVŠ – Pracovní komise pro VŠ knihovny PhDr.Miloslava Faitová ZČU v Plzni.
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Umí knihovny zaujmout čtenáře?
1 Činnost komise IVIG v roce 2006 CPVŠK 2006, Olomouc,
Profil manažera vzdělávání EGON centra VS Benešov,
"N OVÁ " MATURITA A I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE New school-leaving exam and ICT Vladimír Očenášek 1.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Mezinárodní šetření a jejich místo v činnostech České školní inspekce Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Závěrečná konference projektu Kompetence.
Přínos projektu VIP Kariéra II – Kariérové poradenství v podmínkách kurikulární reformy Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro.
Setkání expertní skupiny v rámci partnerské sítě TTnet Téma - polytechnické vzdělávání Ing. Tomáš CIMBÁLNÍK Mgr. Petr Paníček Praha,
Most, 24. ledna 2008 Univerzita půl třetího věku Závěrečný seminář Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Martina Vojtěchová
Kritéria pro zvyšování nenárokových složek platu pedagogů v roce 2009 Nenárokové složky platu - osobní příplatek (§ 131 ZP) - osobní příplatek (§ 131 ZP)
Vít Richter (využití podkladů kol. P. Mazáčové a L. Nivnické)
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Budoucnost odborného školství
Informační gramotnost
Informační gramotnost
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Základní škola, Znojmo, náměstí Republiky 9
VIKBA32 Informační vzdělávání Standardy informační gramotnosti
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
Projekt Impuls / Seminář
Projekt Impuls / Seminář
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Polytechnické vzdělávání v praxi
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Transkript prezentace:

Informační gramotnost Mgr. Jana Nejezchlebová MU, 23. 11. 2007

Obsah Legislativa Struktura informační gramotnosti Informační vzdělávání Informační centrum školy Problémy MU, 23. 11. 2007

Legislativa Listina základních práv a svobod Úmluva o právech dítěte Memorandum o celoživotním učení Lisabonský proces MU, 23. 11. 2007

Pražská deklarace Setkání pod názvem Information Literacy Meeting of Experts (Praha 20.-23. 9. 2003) Závěrečná zpráva Pražská deklarace – informační gramotnost jako klíčová podmínka schopnosti každého člověka umožňující účast na plnohodnotném životě v informační společnosti Souvisí se všemi oblastmi naší společnosti (specifika) Výzva pro vlády MU, 23. 11. 2007

Lisabonský proces … změny ve vzdělávání, v odborné přípravě, rozvíjení klíčových kompetencí ve společnosti založené na znalostech. … připravit na celoživotní vzdělávání … evropská kurikula se začala zaměřovat na úspěšnou aplikaci vědomostí a dovedností, ne na jejich pouhé předávání ! MU, 23. 11. 2007

Nový fenomén ve vzdělávání Na konci devadesátých let 20. století vstupují klíčové kompetence do oblasti vzdělávání (původně v souvislosti s trhem práce a zaměstnatelností) Zájem o kvalitu vzdělávání a jeho efektivitu MU, 23. 11. 2007

Od dovedností ke kompetencím Vývoj od pojmu základních dovedností, které úžeji označovaly dovednosti spjaté se čtením, počítáním, případně životně důležité dovednosti Upřednostněn pojem kompetence, klíčové kompetence (key competencies), který označuje soubor vědomostí, dovedností a postojů MU, 23. 11. 2007

Klíčové kompetence Definovány jako ty kompetence, které představují přenosný a univerzálně použitelný soubor vědomostí, dovedností a postojů, které potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro zapojení se do společnosti a úspěšnou zaměstnatelnost. MU, 23. 11. 2007

Klíčové kompetence Spíše než o funkční gramotnosti se v poslední době hovoří o tzv. klíčových kompetencích - tedy integrovaných schopnostech a dovednostech, které lze uplatňovat v rozmanitých profesích i v osobním životě Klíčové kompetence jsou těžko měřitelné, uchopitelné (důležitá součást průpravy člověka na plnohodnotný život - práce v týmu, kritické myšlení) MU, 23. 11. 2007

Čtenářská gramotnost Čtení a práce s textem Aktivity knihoven Jak (se) učí číst (Praha, ÚIV 2005) Podpora rozvoje čtenářské gramotnosti návrh opatření - MŠMT MU, 23. 11. 2007

Počítačová gramotnost Je základnou pro rozvoj funkční gramotnosti Počítače jsou a zůstanou vždy pouze nástrojem Národní program počítačové gramotnosti Zaměňování …. MU, 23. 11. 2007

Funkční gramotnost Struktura funkční gramotnosti: - literární gramotnost - dokumentární gramotnost - numerická gramotnost - jazyková gramotnost MU, 23. 11. 2007

Pojem informační gramotnost K dosažení informační gramotnosti musí být jedinec schopen rozeznat, kdy potřebuje informace, dále je vyhledat, vyhodnotit a efektivně využít. Informačně gramotní lidé se naučili, jak se učit … jedna z definic Asociace amerických knihoven (1989) MU, 23. 11. 2007

Srovnání Klíčové kompetence přesahují informační gramotnost Zahrnují integrované schopnosti a dovednosti, které lze uplatňovat v rozmanitých profesích i v osobním životě Jejich součástí je kritické myšlení, schopnost vést dialog, žít ve společenství… Těžko se definují, vymezují IG je jejich součástí, v informační společnosti nezbytná MU, 23. 11. 2007

Informační gramotnost IG jako struktura: - funkční gramotnost - ICT gramotnost Rozvíjet IG jako strukturu znamená rozvíjet cíleně její jednotlivé složky MU, 23. 11. 2007

Informační gramotnost Tradičně chápaný informační cyklus: - schopnost identifikovat informační potřebu - nalézt potřebné informace - zhodnotit je, interpretovat - tyto informace efektivně použít MU, 23. 11. 2007

Informační cyklus Slouží jako nástroj při rozvíjení informační gramotnosti Zpětná vazba MU, 23. 11. 2007

IG ve vysokoškolské výuce Literární gramotnost (čtení s pochopením, interpretace textů, odborné vyjadřování, psaní odborných prací) Dokumetová gramotnost (práce s formuláři, práce s informačními zdroji, citace) Numerická gramotnost (práce s grafy, tabulky, výpočty) Jazyková gramotnost Počítačová gramotnost MU, 23. 11. 2007

Příklady Zpracování diplomové práce: od práce s informačními zdroji … až po využití ICT Rešerše: od formulace požadavku, přes zpracování výstupu, vyhledávání v informačních zdrojích až po využití ICT MU, 23. 11. 2007

IVIG Pilotní průzkum 2004 - Výzkum a měření informační gramotnosti na vysokých školách v ČR Výstup - Standardy informační gramotnosti vysokoškolského studenta viz Asociace knihoven vysokých škol ČR MU, 23. 11. 2007

Manifest UNESCO pro ŠK Směrnice UNESCO pro ŠK … Programové vyhlášení IASL o školních knihovnách Model školní knihovny ... MU, 23. 11. 2007

Informační centrum školy Úloha školní knihovny Informační podpora výuky Místo pro práci s informacemi Studijní a informační centrum Spolupráce s veřejnými knihovnami Konference IG MU, 23. 11. 2007

Úloha školní knihovny v IV Informační Vzdělávací (využívání informačních zdrojů) Podpora výuky Podpora čtenářství Motivační Komunikační Relaxace MU, 23. 11. 2007

Moderní technologie ve výuce Stávající školskou reformu nelze realizovat bez funkčního informačního centra na každé škole ing. Bořivoj Brdička, UK Praha http://www.webquest.cz MU, 23. 11. 2007

Informační vzdělávání K základním návykům: Orientace v primárních informačních pramenech Práce s informační zdroji Orientace v knihovnách Orientace v sekundárních informačních pramenech Základní bibliografické dovednosti Osobní dokumentace, informační systém Zpracování relevantního výstupu (tištěný, ústní) MU, 23. 11. 2007

Informačně gramotný člověk Uvědomuje si význam přesné a úplné informace Rozezná informační potřebu Dokáže formulovat otázky, informační požadavek Komplexní využívání informačních zdrojů Odpovídající vyhledávací strategie Kriticky hodnotí získané informace Třídí informace pro konkrétní využití Zařazuje, propojuje nové informace se svým stávajícím znalostním systémem Řeší úkoly MU, 23. 11. 2007