Celá čísla VY_32_INOVACE_2.14.M.7 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ROVNICE a NEROVNICE 06 Neznámá ve jmenovateli MěSOŠ Klobouky u Brna.
Advertisements

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_06_01_M7_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Racionální čísla Základní škola Libina, příspěvková.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
VÝRAZY Matematické zápisy obsahující čísla (konstanty), písmena (proměnné) a početní operace ČÍSELNÉ S PROMĚNNOU √25 2.(4-7.8) 3x+7 4a3- 2a.
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Číselné množiny - přehled
1.1 – 1.7 Množiny, číselné obory, intervaly, slovní úlohy
MATEMATIKA Čísla celá základní pojmy.
Písemné sčítání a odčítání do milionu
Sčítání a odčítání mnohočlenů
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
CZ / / Číslo projektu MŠMT:
Rozklad mnohočlenu na součin
WORD Číslování stránek
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Základní škola Čachovice a Mateřská škola Struhy, Komenského 96,
Základní škola Čachovice a Mateřská škola Struhy, Komenského 96,
Mocniny s přirozeným mocnitelem pravidla pro počítání s nimi
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_18_M7_Hanak TÉMA: Celá čísla
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
Písemné dělení jednociferným dělitelem
Jméno autora:  Marie Roglová Škola:  ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):
Poměr v základním tvaru.
Násobení výrazů – 2 (odstranění závorky)
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
EU_32_sada 2_13_PV_Kartografie_Duch
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
* Zlomky a smíšená čísla Matematika – 7. ročník *
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření leden 2012 Ročník
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
Zlomky Část celku VY_42_INOVACE_20_01.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Násobení racionálních čísel
Dostupné z Metodického portálu
Dělení celých čísel (- 10) : (- 5) = 4 : (- 2) = (- 25) : 5 = Obsah:
LINEÁRNÍ FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
Základní škola a mateřská škola v Novém Strašecí
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
4.8 Nerovnice s abs. hodnotami – Metoda nulových bodů
Rovnice základní pojmy.
12 CELÁ ČÍSLA.
OBSAH KRUHU VY_42_INOVACE_15_02.
Zlomky Sčítání zlomků..
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
* Násobení celých čísel Matematika – 7. ročník *
Početní výkony s celými čísly: násobení
Poměr v základním tvaru.
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Jednotky hmotnosti Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Hana Štrosová, Základní škola a Mateřská škola Jivina
Početní výkony s celými čísly: dělení
20 MNOHOČLENY.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PRAVOÚHLÁ SOUSTAVA SOUŘADNIC
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dělení racionálních čísel
Transkript prezentace:

Celá čísla VY_32_INOVACE_2.14.M.7 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Tematický okruh:  Číslo a proměnná Téma: Celá čísla Jméno autora: Mgr. Karel Hradil Vytvořeno dne: leden 2012 Metodický popis, (anotace): Žák pochopí pravidla a postupy při sčítání celých čísel a na příkladech si tento postup samostatně procvičí.

̶ ̶ + + ̶ + SČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL Význam znamének + a – u čísel: 1. Znaménku + přiřazujeme význam přírůstku (zvětšování) a na číselné ose znamená posun směrem doprava (směrem k větším číslům). 2. Znaménku – přisuzujeme význam úbytku (zmenšování) a na číselné ose znamená posun směrem doleva (směrem k menším číslům). Sčítání čísel se stejným znaménkem Schematicky lze znázornit: (+) + (+) = (‒) + (‒) = kladné číslo kladné číslo záporné číslo záporné číslo znak sčítání znak sčítání V obou případech se výsledné číslo posune na číselné ose dál od nuly směrem doprava nebo doleva, tedy se zvětší jeho absolutní hodnota a bude se rovnat součtu absolutních hodnot sčítaných čísel. absolutní hodnota 2. čísla absolutní hodnota 1. čísla absolutní hodnota 1. čísla absolutní hodnota 2. čísla ̶ ̶ + + ̶ + absolutní hodnota výsledku absolutní hodnota výsledku

Čísla se stejným znaménkem sčítáme tak, že sečteme jejich absolutní hodnoty a k výsledku připíšeme stejné znaménko jako mají sčítaná čísla. (+8) + (+3) = +11 (–7) + (–5) = –12 (+4) + (+7) + (+5) + (+6) = +22 (–3) + (–1) + (–2) + (–8) = –14 Pozn.: V zápisu musíme užívat závorku pro oddělení dvou znamének. V ostatních případech můžeme závorku vynechat. +9 + (+7) + (+12) = +28 –5 + (–11) + (–7) = –12 +14 + (+2) + (+6) = +3 + (+9) + (+2) + (+4) = +15 + (+12) = +13 + (+24) = +25 + (+16) = +30 + (+12) + (+20) = +23 + (+26) + (+31) + (+14) = +46 + (+52) + (+74) = –12 + (–3) + (–4) = –5 + (–7) + (–4) + (–8) = –18 + (–17) = –14 + (–27) = –23 + (–19) = –20 + (–18) + (–40) = –34 + (–25) + (–21) + (–18) = –48 + (–63) + (–57) =

Čísla se stejným znaménkem sčítáme tak, že sečteme jejich absolutní hodnoty a k výsledku připíšeme stejné znaménko jako mají sčítaná čísla. (+8) + (+3) = +11 (–7) + (–5) = –12 (+4) + (+7) + (+5) + (+6) = +22 (–3) + (–1) + (–2) + (–8) = –14 Pozn.: V zápisu musíme užívat závorku pro oddělení dvou znamének. V ostatních případech můžeme závorku vynechat. +9 + (+7) + (+12) = +28 –5 + (–11) + (–7) = –12 +14 + (+2) + (+6) = +22 +3 + (+9) + (+2) + (+4) = +18 +15 + (+12) = +27 +13 + (+24) = +37 +25 + (+16) = +41 +30 + (+12) + (+20) = +62 +23 + (+26) + (+31) + (+14) = +94 +46 + (+52) + (+74) = +172 –12 + (–3) + (–4) = –19 –5 + (–7) + (–4) + (–8) = –24 –18 + (–17) = –35 –14 + (–27) = –41 –23 + (–19) = –42 –20 + (–18) + (–40) = –78 –34 + (–25) + (–21) + (–18) = –98 –48 + (–63) + (–57) = –168

Sčítání čísel s různým znaménkem Schematicky lze znázornit: (+) + (–) = (–) + (+) = kladné číslo záporné číslo záporné číslo kladné číslo znak sčítání znak sčítání V obou případech se výsledné číslo posune na číselné ose proti směru posunu prvního sčítaného čísla a jeho absolutní hodnota a bude se rovnat rozdílu absolutních hodnot sčítaných čísel. Znaménko výsledku bude záležet na tom, do které části číselné osy se výsledek posune.

+ + ̶ ̶ + ̶ I. schéma (+) + (–) = 1. možnost 2. možnost absolutní hodnota 1. čísla + + ̶ absolutní hodnota výsledku absolutní hodnota 2. čísla 2. možnost absolutní hodnota výsledku absolutní hodnota 1. čísla ̶ + ̶ absolutní hodnota 2. čísla

̶ ̶ + ̶ + + II. schéma (–) + (+) = 1. možnost 2. možnost absolutní hodnota 1. čísla ̶ + ̶ absolutní hodnota 2. čísla absolutní hodnota výsledku 2. možnost absolutní hodnota 1. čísla absolutní hodnota výsledku ̶ + + absolutní hodnota 2. čísla

(+9) + (–5) = +4 počítáme |+9|–|–5|= 9 – 5 = 4 , výsledek je kladný, protože 9 v zadání je kladná (+9) + (–13) = –4 počítáme |–13 |–|+9|= 13 – 9 = 4 , výsledek je záporný, protože 13 v zadání je záporná (–9) + (+5) = –4 počítáme |–9|–|+5|= 9 – 5 = 4 , výsledek je záporný, protože 9 v zadání je záporná (–9) + (+13) = +4 počítáme |+13 |–|–9|= 13 – 9 = 4 , výsledek je kladný, protože 13 v zadání je kladná (–7) + (+11) = (+12) + (–4) = (+15) + (–24) = (–24) + (+30) = (–35) + (+14) = (+3) + (–9) = (+16) + (–9) = (–17) + (+15) = (–33) + (+25) = (–6) + (+13) = (+28) + (–17) = (+22) + (–37) =

(+9) + (–5) = +4 počítáme |+9|–|–5|= 9 – 5 = 4 , výsledek je kladný, protože 9 v zadání je kladná (+9) + (–13) = –4 počítáme |–13 |–|+9|= 13 – 9 = 4 , výsledek je záporný, protože 13 v zadání je záporná (–9) + (+5) = –4 počítáme |–9|–|+5|= 9 – 5 = 4 , výsledek je záporný, protože 9 v zadání je záporná (–9) + (+13) = +4 počítáme |+13 |–|–9|= 13 – 9 = 4 , výsledek je kladný, protože 13 v zadání je kladná (–7) + (+11) = +4 (+12) + (–4) = +8 (+15) + (–24) = –9 (–24) + (+30) = +6 (–35) + (+14) = –21 (+3) + (–9) = –6 (+16) + (–9) = +7 (–17) + (+15) = –2 (–33) + (+25) = –8 (–6) + (+13) = +7 (+28) + (–17) = +11 (+22) + (–37) = –15 (–3) + (+1) + (–2) + (+8) = (+5) + (–1) + (–7) + (+2) = (–10) + (–5) + (+13) + (–4) = (+7) + (–3) + (–9) + (+8) = (–8) + (+13) + (+5) + (–9) = (+11) + (–8) + (–12) + (+7) = (–20) + (+14) + (–2) + (+12) = (+23) + (–19) + (–15) + (+11) =

(+9) + (–5) = +4 počítáme |+9|–|–5|= 9 – 5 = 4 , výsledek je kladný, protože 9 v zadání je kladná (+9) + (–13) = –4 počítáme |–13 |–|+9|= 13 – 9 = 4 , výsledek je záporný, protože 13 v zadání je záporná (–9) + (+5) = –4 počítáme |–9|–|+5|= 9 – 5 = 4 , výsledek je záporný, protože 9 v zadání je záporná (–9) + (+13) = +4 počítáme |+13 |–|–9|= 13 – 9 = 4 , výsledek je kladný, protože 13 v zadání je kladná (–7) + (+11) = +4 (+12) + (–4) = +8 (+15) + (–24) = –9 (–24) + (+30) = +6 (–35) + (+14) = –21 (+3) + (–9) = –6 (+16) + (–9) = +7 (–17) + (+15) = –2 (–33) + (+25) = –8 (–6) + (+13) = +7 (+28) + (–17) = +11 (+22) + (–37) = –15 (–3) + (+1) + (–2) + (+8) = +4 (+5) + (–1) + (–7) + (+2) = –1 (–10) + (–5) + (+13) + (–4) = –6 (+7) + (–3) + (–9) + (+8) = +3 (–8) + (+13) + (+5) + (–9) = +1 (+11) + (–8) + (–12) + (+7) = –2 (–20) + (+14) + (–2) + (+12) = +4 (+23) + (–19) + (–15) + (+11) = 0