Micelární koloidní roztoky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Farmakologie v produkci potravin
Advertisements

Receptura Emulze.
Lipidy Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek . Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
KARBOXYLOVÉ KYSELINY Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
LIPIDY II Reakce tuků a olejů
Lipidy jsou estery vznikající reakcí vyšších mastných kyselin a alkoholů alkohol glycerol =propan – 1,2,3 - triol = glycerin.
VY_32_INOVACE_18 - TUKY A BÍLKOVINY
RISKUJ ! Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
TENZIDY Autor: Jolana Ščudlová Skupina: 9
Povrchové napětí kapalin
Lipidy estery alkoholů a vyšších mastných kyselin
Složení živých soustav
Lipidy estery alkoholů a vyšších mastných kyselin.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Estery Jsou to produkty reakce karboxylových kyselin a alkoholů (karboxylová kyselina + alkohol = ester + voda). Jsou významnou skupinou přírodních látek.
LIPIDY.
LIPIDY.
Peptidy.
Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti
Mýdla Mgr. Lenka Fasorová.
biomembrány a membránový transport
OBECNÁ CHEMIE KOLOIDNÍ SOUSTAVY Ing. Alena Hejtmánková, CSc.
Základy přírodních věd
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_CHK MK Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
CZ.1.07/1.1.10/
OPAKOVÁNÍ UČIVA 8. ROČNÍKU
Tuky = Lipidy Přírodní látky
TUKY.
ELEKTROLYTICKÝ VODIČ.
Lipidy Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc
LIPIDY 1.
CHEMIE 9. ROČNÍK TUKY Autorem materiálu je Ing. Jitka Hadamovská,
Bílkoviny a lipidy VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
aneb způsob, jakým je hormon z buňky uvolňován do krevního řečiště … V závislosti na chemické struktuře hormonů existují dva základní způsoby jejich sekrece.
Roztoky roztoky jsou homogenní, nejméně dvousložkové soustavy jsou tvořeny částicemi (molekulami, ionty) prostoupenými na molekulární úrovni částice jsou.
VY_32_INOVACE_CHK4_4760 ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Disperzní soustavy Mgr. Jaroslav Najbert.
Ch_073_Detergenty Ch_073_Detergenty a pesticidy_Detergenty Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Číslo projektu MŠMT: CZ / / Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_1 3 _05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_1 3 _05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679,
Lipidy - II. Obsah: Ztužování tuků, hydrolýza tuků Vosky Složené lipidy.
1 Lékařská chemie Podzimní semestr 2013/2014 Přednášky: 2 hod týdně - zkouška Seminář: 2 hod týdně - zápočet Praktická cvičení: 2 hodiny 1x za 14 dní -
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CH18 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
TUKY = LIPIDY. Tuky Jsou estery vyšších (mastných) karboxylových kyselin a glycerolu.
Chemie pro 9.ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_4A_12_Tuky.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Funkce tukové tkáně Energetická rezerva (lipolýza→FFA→zdroj energie)
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Lipidy.
Negativní vliv mycích prostředků I.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Buňka  organismy Látkové složení.
Lipidy Gabriela Uherčíková, Bakalářská práce,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Lipidy obecný popis.
Mytí, smáčivost, emulgace II.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
© Biochemický ústav LF MU (E.T.) 2008
Mydlá a saponáty Mária Meščanová Kvarta B.
Sacharidy Lipidy Bílkoviny Nukleové kyseliny Buňka
ELEKTROLYTICKÝ VODIČ.
Lipidy (lípos = tuk, řec.)
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Tuky = Lipidy Přírodní látky
VY_32_INOVACE_C9-012 Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy
Transkript prezentace:

Micelární koloidní roztoky Proč je roztok mýdla zakalený a odstraňuje špínu ? Jak fungují saponáty ? Jak funguje „bublifuk “?

Micelární koloidní roztoky roztoky nízkomolekulárních látek s difilním (polárně-nepolárním) charakterem Polární část molekuly Hydrofobní část molekuly Tyto látky mají schopnost měnit povrchové napětí kapalin – nazývají se proto také povrchově aktivní látky neboli tenzidy

Typy tenzidů (dle charakteru polární části molekuly) Záporný náboj - aniontový tenzid Bez náboje- neiontový tenzid mýdla, saponáty Kladný i záporný náboj -amfoterní tenzid Kladný náboj - kationtový tenzid polyethylenglykol Triton kvartérní amoniové soli s jedním dlouhým uhlíkatým řetězcem fosfatidylcholin fosfatidylserin

Chování tenzidů v roztoku Při nízké koncentraci se adsorbují na povrchu polární kapaliny (rozhraní fází) Snižují povrchové napětí Jak se bude chovat tenzid v nepolární kapalině ?

Při větší koncentraci - tvorba micel Micelární koloidní roztok H2O

Aniontové tenzidy Mýdlo není ester, je to sůl vyšší mastné kyseliny Mýdlo je typickým aniontovým tenzidem. Vyrábí se alkalickou hydrolýzou tuků (zmýdelnění). Mýdlo není ester, je to sůl vyšší mastné kyseliny

Mýdlo se vyrábí z podřadných tuků Anglicko-český minislovníček sodium = sodík (Na), sodný (Na+) tallow = hovězí lůj lard = vepřové sádlo coco = coconut = kokos, kokosový tuk palm = palma; kernel = jádro (ořechů aj.) palm kernel = palmový jádrový tuk

Co je v mýdle? Tenzidy Pomocné látky sodium tallowate sodium palm kernelate sodium lardate sodium cocoate a podobné … Pomocné látky NaCl (zahušťovadlo) TiO2 (inertní plnidlo) glycerol (zvlhčovadlo) olej, parafin (změkčovadlo) EDTA (váže Ca2+, okyseluje) parfémy, barviva (CI) a další …

Další aniontové tenzidy S O N a alkyl-sulfát sodný O O S O N a alkansulfonát sodný O Jsou součástí saponátů

Příklady použití aniontových tenzidů Aplikace Dodecylbenzensulfonát Triethanolaminbenzensulfonát Laurylsulfát sodný Laurylsulfát lithný Laurylethersulfát sodný Diethanolamin cetylfosfát Prostředky na mytí nádobí Autošampóny Šampony, zubní pasty Pěny na koberce Pěna do koupele Kosmetické emulgátory

Kationtové tenzidy Tetraalkylamonné soli s jedním nebo dvěma výrazně dlouhými alkyly N R 1 3 + 2 X- N + C l - R1 R2 Užití: antiseptika, dezinfekční prostředky (Septonex, Ajatin) Součást aviváží

Jak působí vlasový kondicionér ? Zvlhčené bílkoviny vlasu (keratin) mají na svém povrchu záporný náboj Tenzid se naváže na povrch vlasu svým kladným nábojem Hydrofobní část tenzidu vytvoří povrchový obal vlasu Vlas se stává na povrchu hydrofobní → mizí vliv statické elektřiny, vlas je hebký, měkký + + + + + + + + + - - - - - - - - - - - - - - - - - - - vlas + + + + + + + + + kationtový tenzid -

Antibakteriální účinek kationtových tenzidů Bílkoviny buněčné membrány mají obvykle záporný náboj. Kationtový tenzid se váže na tyto bílkoviny a narušuje jejich funkci. Různé tenzidy působí na různé typy bakterií, v závislosti na skupinách navázaných na kvartérní dusík. Obecně však současně dochází i k poškození jiných biologických systémů (kůže,…)

Příklady použití kationtových tenzidů Aplikace Distearyldimethyl amonium chlorid Lauryltrimethylamonium chlorid Cetyltrimethylamonium chlorid Alkyltrimethylamonium methosulfát Dodecyldimethylamonium chlorid Průmyslové změkčovadlo Šampony Antibakteriální účinek Vlasový kondicionér Fungicid

Přirozené tenzidy Fosfolipidy Fosfatidylcholin 2 O P N 3 Fosfatidylcholin Fosfolipidové dvojvrstvy

Liposomy Uměle připravené uzavřené váčky tvořené lipidovou dvojvrstvou a izolovaným vnitřním kompartmentem obsahujícím vodný roztok. Vznikají např. působením ultrazvuku na vodnou suspensi vhodných polárních lipidů Transport léčiv nebo nukleových kyselin. Do buněk pronikají endocytosou. Obrázek převzatý z: http://www.dermaviduals.de/english/publications/special-actives/strong-effects-phospholipids-in-cosmetics.html

Obecná struktura lipoproteinu Apoproteiny Fosfolipidy Triacylglyceroly Apoproteiny Estery cholesterolu Cholesterol neesterifikovaný jádro obal

Přirozené tenzidy Žlučové kyseliny Kyselina cholová - Žlučové kyseliny Kyselina cholová Trávení lipidů v tenkém střevě

Proč má žlučová kyselina charakter tenzidu ? Prostorové uspořádaní nepolární tetracyklický skelet polární skupiny (−OH a −COO−)

Účinek tenzidů solubilizační emulgační >500 nm <500 nm Do nitra micely se zabuduje omezené množství nepolární fáze roztok zůstává koloidní (částice do 500 nm) Stabilizace kapének v emulzi roztok má charakter hrubé disperze

Hrubé disperze Suspenze Emulze nerozpustné částice v kapalném prostředí (krev, lékové formy... Emulze dvě nemísitelné kapaliny v/o o/v olej ve vodě voda v oleji Ochranné koloidy - stabilizují suspenze Emulgátory - stabilizují emulze

Příklady emulzí Emulze/Typ Polární fáze Nepolární fáze Emulgátor Mléko o/v voda (90 %) mléčný tuk (3 %) kasein, fosfolipidy Máslo v/o voda (20 %) mléčný tuk (80 %) Margariny v/o voda (~20 %) rostl. olej (~80%) diacylglyceroly Krémy o/v voda tekutý parafin cetylalkohol aj. Masti v/o parafin lanolin aj.

Pasty Koncentrované formy suspenze (>25% suspendované tuhé látky) Polotuhá konzistence Použití: zubní pasty, místně aplikované lékové formy