Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0479 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_KULTURA_05 Název školy Střední škola služeb, obchodu a gastronomie Hradec Králové Ročník 1. Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor Občanská nauka Tematický okruh Člověk ve společnosti Téma Kultura, hmotná a duchovní kultura, funkce kultury Jméno autora Mgr. Tomáš Vašata Vytvořeno dne 12. 11. 2012 Metodický popis (anotace) Prezentace vytvořená v programu MS Powerpoint seznamuje žáky s termínem kultura, popisuje druhy kultury a charakterizuje její význam a jednotlivé funkce. Vyučující může využít konkrétní snímky dle aktuální potřeby. Prezentaci lze uložit rovněž ve formátu PDF a poskytnout ji žákům k jejich mimoškolnímu vzdělávání.
12. hodina Kultura Plán hodiny: Úvodní část Opakování – sociologie, společnost tradiční a moderní Kontrola domácího úkolu – viz. pracovní list Kultura, druhy a funkce kultury Fixace poznatků
Kultura z latinského „colere“ = vzdělávat, tvořit vždy obsahuje motiv k tvořivosti vše, co je výsledkem lidské tvořivé činnosti (je velmi rozsáhlá, patří do ní vše, co člověk vytvořil) vždy souvisí s činností člověka, tím se liší od přírody – je jejím opakem (příroda je základ, na kterém vzniká kultura)
Druhy kultury hmotná duchovní normativní všechny hmotné produkty člověka např. výrobky, domy, ošacení…. duchovní myšlenky, názory, zvyky, obyčeje např. umění, věda, náboženství, politický systém, zábava normativní souhrn pravidel chování ve společnosti patří sem právo a morálka
Význam kultury Význam kultury obecně vytváří vhodné prostředí pro rozvoj lidské činnosti (lidských vlastností a schopností) ovlivňuje život společnosti i jednotlivce tím, že: vytváří systém hodnot a určuje jejich hierarchii vytváří vzory činností a chování, tzv. kulturní vzorce takové způsoby chování, které jsou v dané situaci všeobecně uznávány za normální, správné (patří sem zvyky, obyčeje, mravy, zákony, tabu)
Funkce kultury humanizační („humanus“ = lidský „zlidšťuje“ - z biologické bytosti se člověk stává společenským tvorem, hraje důležitou roli v procesu socializace) socializace („zespolečenštění“) celoživotní proces vývoje lidské osobnosti, při kterém se člověk začleňuje do společnosti a učí se v ní žít (přejímá kulturní chování dané společnosti) hlavní roli v tomto procesu hraje rodina, škola, vrstevnická skupina, vrůstání do světa dvou pohlaví, zaměstnání, média…
Funkce kultury výchovná výchova, vzdělání – získávání všeobecně platných návyků dané kultury (pravidla chování, stolování, hygiena…) učení se sociálním rolím a jejich osvojování, získávání znalostí o přírodě, společnosti, člověku; vytváření vlastního hodnotového žebříčku zábavná odpočinek – film, divadlo, umění, sport shromažďovací zvyky, obyčeje, přísloví, svátky – tzv. kulturní dědictví
Zdroje Odmaturuj ze společenských věd, Didaktis, 1. vydání (aktualizované), 2008, ISBN 80-86285-68-5 Maturitní otázky – Občanský a společenskovědní základ, Fragment, 1. vydání, 2008, ISBN 978-80-253-0600-0 Občanská nauka pro střední odborné školy, SPN, Praha 2003, ISBN 80-7235-233-4 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Děkuji za pozornost a přeji hezký den