NEROVNOMĚRNÝ POHYB 2 Název školy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Advertisements

Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
VÝPOČET ČISTÉ MZDY VY_32_INOVACE_12_1_5 VÝPOČET ČISTÉ MZDY Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 7. Kinematika – rozlišování pohybů a jejich skládání v prakt. úlohách.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 14. Pohyby těles v gravitačním a tíhovém poli Země Název sady: Fyzika.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7.Vl.33_Prumerna_rychlost_graficke_znazorneni.
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
R OVNOMĚRNÉ A NEROVNOMĚRNÉ POHYBY Mgr. Kamil Kučera.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Předmět:MATEMATIKA Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Dagmar Válková Anotace:Prezentace slouží jako pomůcka k seznámení se s učivem Pythagorova.
Další operace s vektory
Rovnice ve slovních úlohách II.
Mocniny s racionálním exponentem I.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Obecná rovnice přímky - procvičování
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_17 Výkon Šablona číslo: IX Sada číslo: I
6. Kinematika – druhy pohybů, skládání pohybů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Druhá mocnina dvojčlenu a rozdíl druhých mocnin
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Obvod a obsah mnohoúhelníků
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_11 Elektrická práce Šablona číslo: IX
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Lineární rovnice a nerovnice III.
Technická mechanika – Úvod do statiky
Pohyb těles-fyzika hrou
1. Čím se liší pohyby těchto těles?
Rovnoměrný pohyb Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
AUTOMATIZAČNÍ TECHNIKA Mechanické řízení
4. Kinematika – základní pojmy, pohyb
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
MS WORD 2010 – STYLY Název školy
Lineární rovnice řešené pomocí algebraických vzorců pro druhou mocninu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
„EU peníze středním školám“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Proudění kapalin VY_32_INOVACE_11_224
Mocniny s přirozeným mocnitelem
Lineární nerovnice – příklady k procvičování
MATEMATIKA Aritmetická posloupnost Příklady 2.
Matematika Operace s vektory
Parametrická rovnice přímky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Rovnice s absolutní hodnotou I.
Technická mechanika – Těžiště
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Lineární rovnice Opakování na písemnou práci
Pohyb tělesa rychlost, dráha, čas.
Předmět : F y z i k a Ročník : osmý
zpracovaný v rámci projektu
Magnetická indukce Název školy
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Závislost elektrického odporu
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Příklady - opakování Auto se pohybovalo 3 hodiny stálou rychlostí 80 km/h, poté 2 hodiny rychlostí 100 km/h, pak 30 minut stálo a nakonec 2,5 hodiny rychlostí.
Matematika Kvadratická funkce v praxi
MATEMATIKA Kvadratická funkce Příklady.
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_13_ABECEDA Mgr. Petra Kukuczková
Příklady – cvičení Určete brzdnou dráhu auta s počáteční rychlostí 90 kmh-1, které se pohybovalo rovnoměrně zpomaleně a zastavilo za 5.
Transkript prezentace:

NEROVNOMĚRNÝ POHYB 2 www.zlinskedumy.cz Název školy Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.1007 Autor Ing. Ivana Brhelová Název šablony III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMu Nerovnoměrný pohyb 2 Stupeň a typ vzdělávání Střední odborná škola s maturitou Vzdělávací oblast Fyzika Vzdělávací obor 63-41-M/01 Tematický okruh Mechanika Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 1. ročník Anotace Žáci získají nové znalosti z fyziky a naučí se orientovat v základních pojmech nerovnoměrného pohybu hmotného bodu. Vybavení, pomůcky - Klíčová slova Nerovnoměrný pohyb, zrychlení, pohyb rovnoměrně zrychlený, dráha. Datum 6. 10. 2013 www.zlinskedumy.cz

DRÁHA ROVNOMĚRNĚ ZRYCHLENÉHO POHYBU Vzorec pro výpočet dráhy odvodíme z grafu rychlosti, obr. č. 1. v = a.t

DRÁHA ROVNOMĚRNĚ ZRYCHLENÉHO POHYBU Dráha se číselně rovná obsahu trojúhelníku pod grafickou závislostí rychlosti. 𝟏 𝟐 𝒗𝒕= 𝟏 𝟐 𝒂𝒕 𝒕= 𝟏 𝟐 𝒂 𝒕 𝟐 Pro dráhu platí: 𝒔 = 𝟏 𝟐 𝒂 𝒕 𝟐

GRAFICKÁ ZÁVISLOST DRÁHY ROVNOMĚRNĚ ZRYCHLENÉHO POHYBU NA ČASE Dráha roste přímo úměrně s druhou mocninou času. 𝒔 = 𝟏 𝟐 𝒂 𝒕 𝟐 Grafem závislosti dráhy je část paraboly, obr. č. 2.

ROVNOMĚRNĚ ZPOMALENÝ POHYB Zrychlení má opačný směr než vektor rychlosti a velikost rychlosti se s časem zmenšuje. a < 0 pro pohyb rovnoměrně zpomalený. a > 0 pro pohyb rovnoměrně zrychlený.

Příklad 1: Vlak se rozjíždí rovnoměrně zrychleně se zrychlením 0,25 m.s-2 a za dobu t = 80 s dosáhne rychlosti v = 72 [km.h-1]. Vypočítejte dráhu vlaku, kterou vykonal během rozjíždění.

Řešení: 𝒂= 0,25 𝒎. 𝒔 −𝟐 v = 72 km.h-1 = 20 m.s-1 t = 80 s s = ? 𝒔= 𝟏 𝟐 𝒂 𝒕 𝟐 = 𝟏 𝟐 .0,25 𝒎. 𝒔 −𝟐 . 𝟖𝟎 𝟐 𝒔 𝟐 = 800 m 𝒔= 800 𝒎 Vlak během rozjíždění vykonal dráhu 800 m.

Příklad 2: Těleso se pohybovalo rovnoměrně zrychleně. Vypočítejte údaje chybějící v tabulce. 𝑠 𝑚 28 𝑣 𝑚 𝑠 −1 16 36 𝑡 𝑠 8 2 6 𝑎 𝑚 𝑠 −2 12

Řešení: Vypočítané údaje chybějící v tabulce. 𝑠 𝑚 64 54 28 108 𝑣 𝑚 𝑠 −1 16 36 𝑡 𝑠 8 3 2 6 𝑎 𝑚 𝑠 −2 12 14

Použité zdroje ŠTOLL, Ivan. Fyzika pro netechnické obory SOŠ a SOU. 1. vyd. Praha: Prometheus, 2001, 263 s. ISBN 978-80-7196-223-6. RNDr. Věra Miklasová. Fyzika sbírka úloh pro SOŠ a SOU, 1. vyd. Praha: Prometheus, 1999, 298 s. ISBN 80-7196-135-3. Wikipedie. Nerovnoměrný přímočarý pohyb [online]. 2013 [cit. 2013-10-05]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Nerovnom%C4%9Brn%C3%BD_p%C5%99%C3%ADmo%C4%8Dar%C3%BD_pohyb Obrázek č. 1 - 2: Vlastní zdroj. Kliparty MS Office. [cit. 2013-10-05]