Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_14_Procvičování činný a trpný rod Téma: 6A_ČJ7.roč. Datum ověření: VM ověřen dne 11.10.2012 v 7.B Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3215 Anotace: DUM je určen výhradně pro praktický nácvik určování slovesného rodu. Obsahuje cvičení na jeho určování i převádění vět z činného rodu do trpného a naopak.
Procvičování činný a trpný rod
Rozděl do tabulky slovesné tvary z těchto vět a souvětí Rád bych se přesvědčil, že stromek byl zasazen tam, kde jsem si přál. Budeš se zlobit, ale jídlo ještě není uvařeno. Nemohli jsme uvěřit, že mu peníze byly ukradeny. infinitivy Příčestí minulá Příčestí trpná
Řešení infinitivy příčestí minulá příčestí trpná budeš se zlobit přesvědčil bych se byl zasazen uvěřit přál jsem si není uvařeno nemohli byly ukradeny
Věty převeď do trpného rodu Zeleninu prodávají hlavně na tržnicích. Knihy půjčují pouze ve čtvrtek a v pátek. Broskve trháme v srpnu. Na náměstí dnes rozsvítili jen některá světla. Oblohu osvětlil pronikavý kužel laserového paprsku z místní diskotéky. Přesčasy nám opět nezaplatili.
Řešení Zelenina je prodávána hlavně na tržnicích. Knihy jsou půjčovány hlavně ve čtvrtek a v pátek. Broskve jsou trhány v srpnu. Na náměstí dnes byla rozsvícena jen některá světla. Obloha byla osvětlena pronikavým kuželem laserového paprsku místní diskotéky. Přesčasy nám opět nebyly zaplaceny.
Nyní opačně – z trpného rodu do činného Kamarád byl ukryt za keři. Plot se někdy natře. Práce jsou zastaveny na dlouhou dobu. Město bylo obléháno vojáky. Kmeny stromů byly zpřeráženy větrem. Koza byla sežrána lvem. Časem byly všechny účty zaplaceny. Vysvědčení byla vytisknuta.
Řešení Kamaráda jsme ukryli za keře. Plot natřeme. Zastavili práce na dlouhou dobu. Vojáci obléhali město. Vítr zpřerážel kmeny stromů. Lev sežral kozu. Časem jsme zaplatili všechny účty. Vytiskli všechny vysvědčení.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Použití zdroje: Český jazyk – Učebnice pro 7. ročník Citace: [VLADIMÍRA BIČÍKOVÁ, Zdeněk Topil a Ilustrace Arna JURAČKOVÁ]. Český jazyk: učebnice pro 7. ročník. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2005. ISBN 80-731-1037-7. Anotace: DUM je určen výhradně pro praktický nácvik určování slovesného rodu. Obsahuje cvičení na jeho určování i převádění vět z činného rodu do trpného a naopak.