Strategie regionu, obce
Strategický plán rozvoje Má úzký vztah k územnímu plánu Měl by být flexibilní, slaďuje představy subjektů Vymezeny perspektivní plochy Zabezpečena posloupnost a návaznost Strategie dokument koordinační a indikativní 15-20let
Proč plánovat? Uvědomění si hlavních problémů a jejich priorit Systematičnost v rozhodování Vyjednávání s investory Vyjednávání se subjekty ve městě Sumarizace informací o současném stavu
Kdy neplánovat Když: Nelze přijmout proces jako trvalou změnu řízení ve všech aspektech Proces nemá politickou podporu vedení obce Nelze zajistit aplikaci osobami s rozhodovací pravomocí na obci Nelze zajistit realizaci procesu
Jak na to? I. Kde jsme? III. Jak se tam dostaneme? II. Kde chceme být?
Zpracování strategického plánu Optimálně zpracování vlastními silami Max.interní zapojení Externí vedení procesu Kompletní externí zpracování Výběr externího konzultanta: Reference a doporučení Kvalita nabídky
Vytvoření komise pro strategický rozvoj obce Starosta, odborní pracovníci, zástupci velkých podniků, zástupci malého středního podnikání, kulturních organizací Místo stálé komunikace Nástrojem komunikace průzkum názorů občanů
Specifika: Přítomnost různých politických subjektů při formování strategie Hrozba změn vize při každé změně politické reprezentace Omezené zdroje
Klíčové části strategického plánu 1) Analýza vývoje a stavu území 2) Vize 3) Priority 4) Cíle 5) Opatření
Analýza SWOT Kde se obec nachází a kam směřuje Základ pro vypracování strategie i vlastních rozvojových programů Nástroj informování interních a externích partnerů obce Analýza fyzických a přírodních podmínek města Analýza obyvatelstva Analýza ekonomiky města Analýza trhu práce Analýza infrastruktury obce Analýza podnikatelského prostředí
Vytvoření vize Zdravé prostředí Obec, kam občané Spíše přicházejí Kde každý nalezne bydlení a slušný příjem Kde je dobrá komunikace Kulturní obec
Sběr údajů a analytická práce Úsudková metoda Prognostické techniky Zkoumání nákladů Studie vzájemných závislostí Metody analýzy okolí Metody scénářů Analýza finanční situace obce Akční plány
Informace pro plán Interní údaje: softwarové informační systémy:radnice, ISMO, starosta, triada, radní Sekundární výzkum Primární výzkum
Priority Nejvýznamnější okruhy k řešení v daném území a časovém horizontu Směřují k uskutečnění vize Cíle Žádoucí stav, realistické Opatření Kroky k dosažení cílů, termín plnění, zodpovědná osoba,odhad nákladů, kontrola plnění
Komunikace s podniky Podnik by se měl aktivně zúčastňovat veřejného života, vstoupit do vypracování strategie Může pomoci při tvorbě značkové image Společná komunikační kampaň podniku a města
Zapojení obyvatel do vypracování strategie obce Nezastupitelné místo občanů Rozvoj území Opírá se o místní informační systém
Způsoby komunikace s občany Sdělovací prostředky Průzkumy veřejného mínění Oslovení cílových skupin